هراس از وعده صادق ۲
هراس از وعده صادق ۲
عصر روز 13 فروردین بود که اسراییل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق حمله کرد و در این حمله سرداران محمدرضا زاهدی از مستشاران ارشد سپاه در سوریه و لبنان، محمد هادی حاج رحیمی و پنج تن از همراهان‌شان به شهادت رسیدند.

این اقدام رژیم صهیونیستی که برابر عرف بین‌الملل، حمله به خاک ایران محسوب می‌شد موجب خشم و انزجار در کشور شد و مقامات تهران تصمیم گرفتند این جسارت را بی‌پاسخ نگذارند و همین اتفاق، موجب شد عملیات «وعده صادق» انجام شود و موشک‌ها و پهپادهای ایران در خاک اراضی اشغالی فرود آمد.
هرچند در آن حمله، بسیاری از پهپادها و موشک‌ها توسط اسکانداران جنگی آمریکا که در اردن مستقر بودند، رهگیری شد و برخی نیز توسط سامانه گنبد آهنین در هوا منفجر شد، اما تعدادی از موشک‌ها به هدف‌ها که تماماً نظامی بودند، برخورد کردند و موجب حیرت بسیاری از دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی در منطقه شد.
بسیاری از دوستان و دشمنان تصور نمی‌کردند توان موشکی جمهوری اسلامی ایران به اندازه‌ای باشد که روزی نورباران ناشی از پرواز این موشک‌ها بر فراز مسجدالاقصی توسط موبایل‌ها ضبط و به جهان مخابره شود و برخی تحلیل‌گران سیاسی در داخل که از این توان، آگاهی داشتند فکر نمی‌کردند که روزی جمهوری اسلامی از این توان استفاده کند اما تهران با اعتماد به نفس این کار را انجام داد.
در هفته گذشته و پس از اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن «اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه» رهبر شاخه سیاسی حماس در تهران، مقامات ارشد نظام اعلام کردند که وعده صادق دو را در دست اجرا دارند و ازجمله رهبر معظم انقلاب، در پیام خود به همین خاطر، خون‌خواهی از میهمان را حق ملت ایران دانستند و این یعنی واکنش ایران قطعی است.
از آن روز به بعد، گویا که اتفاقی شگرف در شُرُف وقوع باشد، رایزنی‌های بسیاری آغاز شد و فعل و انفعالات نظامی در اراضی اشغالی و همچنین تغییر برنامه‌های نظامی آمریکا با محوریت دفاع بی‌قید و شرط از
تل‌آویو به صدر اخبار آمد.
آمریکا از طریق چند واسطه به تهران پیام داد و از جمهوری اسلامی خواست از قصد خود منصرف گردد و هم‌زمان اقدام به تغییراتی در لجستیک نظامی خود در خلیج فارس، دریای سرخ و مدیترانه شرقی زد به این امید که هم به تهران بیم بدهد و هم به سران
اسراییل امید.
روز گذشته «ایمن صفدی» وزیر خارجه عمان وارد تهران شد و با علی باقری دیدار کرد در حالی‌که طی ۴۸ ساعته گذشته نیز وزیر امور خارجه اردن و علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دوبار به‌صورت تلفنی در مورد آخرین تحولات منطقه به خصوص جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی از جمله ترور اسماعیل هنیه در تهران رایزنی و گفت‌وگو کرده‌ بودند.
همچنین ساعاتی قبل، «سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت روسیه نیز در یک سفر کاری برنامه‌ریزی شده با دستورکار مناسبات دو جانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی وارد تهران شد. هرچند این سفر در پیوند با مناسبات تهران و مسکو انجام می‌شود اما بسیاری از تحلیل‌گران بر این باور هستند که این دیدار نیز بی‌ارتباط با عزم جمهوری اسلامی ایران برای حمله تلافی‌جویانه به اسراییل نیست.
به این رایزنی‌های دیپلماتیک و جابه‌جایی‌های لجستیک می‌توان این نکته را نیز افزود که تقریباً همه کشورهای جهان از اتباع خود خواستند کشور لبنان را که بیش از همه کشورها در معرض حملات اسراییل است، با قید فوریت ترک کنند و حتی برخی کشورهای اروپایی، سفارت خود در بیروت را به‌طور کامل تخلیه کردند، اتفاقی که تقریباً بی‌سابقه بود اما دلیل این وضعیت چیست؟
باور ما این است که ریشه این تحرکات را باید در عملیات وعده صادق جست‌وجو کرد. با وجود این‌که در این عملیات هیچ مرکز غیرنظامی مورد اصابت قرار نگرفت و حتی یک نفر کشته نشد اما پرده از توان عظیم موشکی جمهوری اسلامی ایران برداشته شد به‌طوری‌که آمریکا و چند کشور به زحمت افتادند تا بتوانند امنیت اسراییل را حفظ کنند.
این کشورها امروز فکر می‌کنند وعده صادق بعدی، کوبنده‌تر و بی‌مهاباتر خواهد بود به همین خاطر، در بین اعضای کابینه جنگ اسراییل، تلفن ماهواره‌ای توزیع شد تا اگر زیرساخت‌های ارتباطی کشور نابود شد، ارتباط این سران با هم قطع نشود.
نکته آخر این‌که این روزها سران اسراییل و همچنین حامیان اصلی این رژیم در هراس و نگرانی هستند از این‌که قدرت آتش و تخریب وعده صادق ۲ چه میزان خواهد بود به‌ویژه این‌که در چنین وضعیتی، نیروهای حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و همچنین گروه‌های مقاومت عراق و حتی سوریه نیز وارد عمل خواهند شد. بی‌راه نیست اگر بگوییم موجودیت اسراییل به این حمله گره خورده و باید منتظر ماند و دید تهران چه برگی را رو خواهد کرد.