هرچه از مردم رسد، نیکوست
هرچه از مردم رسد، نیکوست

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» ، ساخته امید شمس و محصول سال ۱۴۰۰ است. این فیلم با بازی «پریناز ایزدیار» و «هوتن شکیبا» ، ملودرامی عاشقانه است که در بطنش اشاراتی به مشکلات و معضلات اجتماعی می‌شود. این فیلم روایت داستان زندگی دختری به‌نام پروانه است، که پدرش در زندان است و او با گرداندن مغازه‌ای […]

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» ، ساخته امید شمس و محصول سال ۱۴۰۰ است. این فیلم با بازی «پریناز ایزدیار» و «هوتن شکیبا» ، ملودرامی عاشقانه است که در بطنش اشاراتی به مشکلات و معضلات اجتماعی می‌شود. این فیلم روایت داستان زندگی دختری به‌نام پروانه است، که پدرش در زندان است و او با گرداندن مغازه‌ای در تلاش است که خرج زندگی خانواده‌اش را تهیه کند. در این میان با مردی به نام فرهاد آشنا می‌شود که به او ابراز علاقه می‌کند.
این فیلم از تاریخ چهاردم ماه جاری، اکران خود را آغاز کرده و با استقبال چشمگیر مخاطبان هم مواجه شده است. ملاقات خصوصی، در روز اول اکران ۴ هزار بلیت فروخت! این آمار با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی ایران، به اندازه کافی عجیب هست، اما زمانی عجیب تر می شود که بدانیم عوامل این فیلم، هیچ میل و رغبتی به تبلیغات گسترده ندارند و ملاقات خصوصی اکران خود را در سکوت آغاز کرده است. علت این سکوت خبری، شرایط اجتماعی و علم به حال و هوای جامعه و احتمالا تداوم دلخوری عوامل این فیلم از اتفاقات جشنواره فیلم فجر
سال ۱۴۰۰ است.
ماجرا از این قرار بود که سال گذشته، با آغاز اکران فیلم های جشنواره، ملاقات خصوصی با قدرت در صدر آمار محبوبیت قرار گرفت و خبرساز ترین فیلم جشنواره شد. اختلاف درصد رضایت مردم از این فیلم و سایر آثار به قدری زیاد بود که تقریبا باقی صاحبان آثار توجه خود را از سیمرغ مردمی دور کرده و آن را حق مسلم ملاقات خصوصی دانستند. در کنار این محبوبیت، بازی ایزدیار و شکیبا و فیلمنامه و کارگردانی فیلم هم مورد تشویق منتقدان قرار گرفت و همه چیز به نفع این فیلم در حال سپری شدن بود که ناگهان در کمال ناباوری، سیمرغ رضایت مردمی، مهم ترین و ارزشمند ترین سیمرغ جشنواره فجر، از جشنواره حذف شد! دبیر جشنواره (مسعود نقاش‌زاده) علت این اقدام را شفاف نبودن آرا بیان کرد و خبر داد که در پی ابهامات پیش آمده و برای صیانت از آرای مردم و حفظ حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از ضایع شدن کوچکترین حقی از فیلمسازان، دوره چهلم جشنواره فیلم فجر جایزه داوری مردمی نخواهد داشت. این اتفاق با واکنش تند تهیه‌کننده فیلم «ملاقات خصوصی» روبرو شد که ضمن انتقاد از بر هم زده شدن ماجرای رأی‌گیری، درست یک روز قبل از اختتامیه، این تصمیم را یک خودکشی برای جشنواره دانست. همچنین به طور کامل از سودای سیمرغ استعفا داد و اعلام کرد که ما جایزه اصلی خود را از مردم گرفته ایم. در نتیجه هم با نبود ملاقات خصوصی، «موقعیت مهدی»، ساخته هادی حجازی فر، پرافتخارترین فیلم جشنواره فجر شد.
مطمئنا این روایات از اتفاقات پیرامون ملاقات خصوصی، مخاطب واقف به اخبار جشنواره فجر را به یاد جشنواره سال ۱۳۹۷ می اندازد. سالی که تقریبا اتقاق مشابهی برای فیلم سینمایی «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی رخ داد. روستایی جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را تصاحب کرد اما در کمال ناباوری، به غیر از جایزه بهترین تدوین و بهترین صدابرداری، هیچ جایزه دیگری نگرفت! این در حالی است که به طور کلی ساخت این فیلم با مشکلات جدی مواجه بود و سید جمال ساداتیان، تهیه کننده این فیلم گفته بود: مشکل ما در کشور این است که سازمان‌ها و ارگان‌هایی که هستند دوست دارند براساس بخشنامه‌های آنها شخصیت‌ها شکل بگیرند. خیلی باید تلاش کنیم که همدلی را در کشور به وجود بیاوریم. باید سینما را قبول کنیم. اینکه وقتی در فیلمی به موضوعی می‌پردازیم اینطور نباید باشد که ارگان‌ها مانع ایجاد کنند. همدلی باید به وجود بیاید.
نتیجه اکران متری شش و نیم را احتمالا همه بخاطر داریم. با شروع اکران، پرفروش ترین فیلم اکران نوروز شد و با وجود اینکه فیلم خیلی زود در دسترس مخاطبان قرار گرفت، فروش ادامه داشت و حتی در پلتفرم ها نیز رکورد تماشا را شکست. متری شش و نیم جوایز و افتخارات بین المللی زیادی را برای سینمای ایران به ارمغان آورد و مستحضریم که امروز یکی از دوستداشتنی ترین فیلم ها میان آحاد جامعه است. مشابه این اتفاق، برای ملاقات خصوصی در حال رخ دادن است. در شرایطی که تمام برنامه ریزی تابستانه فیلمسازان برای اکران های نیمه دوم سال به دلیل وارد شدن کشور به شرایط پیچیده اجتماعی به هم ریخت و سینما با تحریم سازندگان و مخاطبان دست به گریبان است، درست کمتر از یک ماه مانده به جشنواره فجر، با اعلام عوامل فیلم که تمایلی برای تبلیغ کردن آن ندارند، ملاقات خصوصی اکران شد و با پیشتازی کار خود را آغاز کرد! نتیجه ساده است و بسیار واضح: تصمیم گیران و صاحبان اصلی هنر، مردم هستند. این مهم ترین نکته ای است که هم هنرمندان و هم مسئولان باید به آن توجه جدی کنند. در واقع سیمرغ بلورین درست ترین حرف در این رابطه، به تهیه کننده ملاقات خصوصی می رسد که با وجود صدرنشینی در سودای سیمرغ، فلیم را کاملا از رقابت کنار کشید و اعلام کرد که جایزه اصلی، از سوی مردم اهدا می شود.
تمام این اتفاقاتی که رخ میدهد، یک درس بزرگ و اساسی باید برای فعالان هنر باشد. پیام این اتفاقات تنها یک چیز است: خواست و نظر مردم را که از معادلات حذف کنید، هیچ چیز ارزشمندی باقی نخواهد بود و چه مسئولین و چه هنرمندان، جایزه اصلی را زمانی می برند که تمام قد در کنار مردم بایستند.