هزاران قطعه مرتبط با هواپیما در کشورمان تولید می‌شود
هزاران قطعه مرتبط با هواپیما در کشورمان تولید می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در بحث ساخت قطعات هواپیما در حال ایجاد زیرساخت‌ها هستیم و مجوزهای مورد نیاز در حال صدور هستند. البته با مجوزهای دریافت شده هزاران قطعه مربوط به ساخت هواپیما در حال حاضر در کشور در حال تولید است و در بحث ساخت و طراحی خبرهای خوبی داریم و […]

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در بحث ساخت قطعات هواپیما در حال ایجاد زیرساخت‌ها هستیم و مجوزهای مورد نیاز در حال صدور هستند. البته با مجوزهای دریافت شده هزاران قطعه مربوط به ساخت هواپیما در حال حاضر در کشور در حال تولید است و در بحث ساخت و طراحی خبرهای خوبی داریم و گام‌های مهمی در این حوزه برداشته
شده‌ است.
محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با ایلنا درباره مجوزهای دریافت شده برای توسعه ناوگان و زیرساخت‌های مورد نیاز در صنعت هوایی اظهار داشت: توسعه ناوگان یک موضوع چندوجهی است و برای تحقق اهداف توسعه ناوگان به طور همزمان خرید هواپیماهای نو وهواپیماهای دست دوم، ‌بازگرداندن هواپیماهای زمین‌گیر به خط پروازی و همچنین حفظ و نگهداری ناوگان موجود را دنبال می‌کنیم و توسعه را یک موضوع تک بُعدی و یک وجهی نمی‌بینیم و به طور همزمان بر روی هر چهار اقدام
تمرکز داریم.
وی با بیان اینکه انجام هر یک از اقدامات به مجوزهایی نیاز دارد، ادامه داد: برای انجام هر یک از وجوه و اقدام برای توسعه ناوگان اختیارات و امتیازاتی لازم است که برای صدور این مجوزها مکاتباتی انجام شده و در حال انجام است که البته یکسری از مجوزها صادر شده‌اند اما انجام هر چهار اقدام به صورت موازی پیگیری می‌شود
و پیشروی می‌کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش تعمیرات هواپیماها گفت: عمده اقدامات و اهداف در بخش تعمیرات محقق شده‌ و امروز هیچ هواپیما از انواع تایپ موجود در ناوگان و هیچ موتوری از این هواپیماها برای تعمیر از کشور خارج نمی‌شود و تمام هواپیماها در داخل کشور تعمیر می‌شوند.
محمدی‌بخش درباره تامین قطعات در صنعت هوانوردی اظهار داشت: بحث تامین قطعات به چند گروه
تقسیم می‌شود.
یک گروه مربوط به تامین قطعاتی از طریق خرید می‌شود و گروه دیگر قطعاتی هستند که در داخل کشور ساخته می‌شوند و اجازه ساخت‌ آنها وجود دارد. همچنین یکسری هم از جمله اقلام مصرفی هستند که هر یک از این موضوعات در زیرگروه تعریف شده نیازی به اختیارات
و مجوزهایی دارد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در بحث ساخت قطعات در حال ایجاد زیرساخت‌ها هستیم و مجوزهای مورد نیاز در حال صدور هستند و البته با مجوزهای دریافت شده هزاران قطعه مربوط به ساخت هواپیما در حال حاضر در کشور در حال تولید است و در بحث ساخت و طراحی خبرهای خوبی داریم و گام‌های مهمی در این حوزه برداشته
شده‌ است.
وی درباره محل تامین مالی اجرا و انجام ۴ اقدام توسعه ناوگان افزود: بخشی از تامین مالی توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و شرکت‌های خصوصی برای انجام هر اقدام مرتبط با فعالیت‌های خود تامین مالی خرید یا تعمیرات را انجام می‌دهند و شرکت‌های مرکز تعمیرات از محل فروش قطعات، منابع مورد نیاز را تامین می‌کنند.
البته بخشی از سرمایه‌گذاری ها هم از سوی دولت انجام شده‌است و بخشی از تامین مالی‌ها هم محقق شده‌اند.
محمدی‌بخش همچنین درباره تاخیر در انتشار و ابلاغ دستورالعمل حقوق مسافر و گفته‌هایی مبنی بر اینکه این دستورالعمل به نفع شرکت‌های هواپیمایی در حال تغییر است، تاکید کرد: به هیچ وجه این‌گونه نیست که این دستورالعمل و آیین‌نامه به نفع شرکت‌ها تغییر کرده باشد و تغییرات حتما به نفع مسافران است و اگر تدوین و تنظیم آن زمان‌بر شده به این دلیل بوده که باید مطابق با آیین‌نامه‌های بین المللی، آیین نامه‌های داخلی،‌ حقوق مسافر، حقوق عامه، حقوق جزا و … تنظیم شود که پیچیدگی‌های
زیادی دارد.
به طور قطع به دنبال این هستیم بخش عمده‌ای از موضوعات مطرح شده در این دستورالعمل به نفع مردم کشور تغییر کند چراکه مردم باید از این ظرفیت قانونی استفاده کنند و این برای سازمان هواپیمایی موضوع بسیار مهمی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییرات انجام شده به نفع مسافران و مردم گفت: از جمله تغییرات انجام شده این است که در بحث پرداخت استرداد، در بحث تاخیرات و لغو پروازها ملاحظاتی در نظر گرفته و جریمه شرکت‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده و افزایش یافته است. این اقدامات هم جنبه بازدارندگی دارند و هم اینکه اگر مردم در این موارد دچار زیانی شدند از این محل بخشی از ضرر آنها جبران شود.