تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: حداکثر هزینه هر نامزد انتخاباتی در هر دوره انتخابات متناسب با پراکندگی جمعیت و تعداد کرسیهای هر حوزه انتخابیه باید به تایید هیات مرکزی نظارت برسد. نمایندگان در جلسه علنی امروز- یکشنبه- مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح دو فوریتی شفافیت منابع تامین مالی فعالیت های انتخاباتی […]
تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: حداکثر هزینه هر نامزد انتخاباتی در هر دوره انتخابات متناسب با پراکندگی جمعیت و تعداد کرسیهای هر حوزه انتخابیه باید به تایید هیات مرکزی نظارت برسد.
نمایندگان در جلسه علنی امروز- یکشنبه- مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح دو فوریتی شفافیت منابع تامین مالی فعالیت های انتخاباتی و با تصویب ماده ۵ این طرح مقرر کردند، حداکثر هزینه هر نامزد انتخاباتی، در هر دوره انتخابات متناسب با پراکندگی جمعیت و محدوده جغرافیایی و تعداد کرسیهای هر حوزه انتخابیه با پیشنهاد وزارت کشور به تأیید هیأت مرکزی نظارت برسد.
بر اساس تبصره ۱ این ماده، هزینهها و مخارجی که با موافقت نامزدها یا ستاد انتخاباتی آنها توسط اشخاص حقیقی و یا احزاب و گروههای سیاسی صورت میگیرد، بهعنوان هزینه نامزدها محاسبه میشود. همچنین مخارج احزاب و گروههای سیاسی در حوزه فعالیتهای انتخاباتی از زمان شروع ثبت نام انتخابات مشمول این حکم میباشد.
همچنین بر اساس تبصره ۲ این ماده، احزاب و گروههای سیاسی در محدوده مجاز تبلیغات انتخاباتی صرفاً با موافقت نامزدها مجاز به انجام تبلیغات برای آنها هستند و بدون کسب موافقت کتبی آنها حق انجام هیچگونه تبلیغاتی را برای آنها ندارند.
بر اساس تبصره ۳ این ماده؛ کلیه هزینههای انتخاباتی و تبلیغاتی و همچنین انجام کارها و یا فروش محصولات یا ارائه خدمات، که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به انتخابات بوده و در قبال آن پول پرداخت میشود، بدون اخذ رضایت کتبی از نامزد یا حزب و یا نماینده مجاز امور مالی آنها و بدون پرداخت از طریق حساب مربوطه ممنوع است.
بنابر میزان کمک و هدایای هر شخص حقیقی به یک نامزد یا مجموع نامزدها جهت تأمین هزینه های انتخاباتی حداکثر به میزان ۲۰درصد سقف هزینه انتخاباتی نامزد مقرر در این ماده است.
بر اساس ماده۶ این طرح، هزینههای انتخاباتی هر داوطلب صرفاً هزینههای مربوط به دایر کردن محل ستاد انتخابات اعم از اجارهبهای آن و هزینههای خدمات و حمل و نقل و سایر هزینههای متعارف ستاد؛ هزینههای برپایی تجمع عمومی مرتبط با اهداف انتخاباتی؛ هزینههای تبلیغات مجاز و هزینه و حقالزحمه نماینده مالی و عوامل اجرائی و کارشناسی ستادها در فعالیتهای انتخاباتی را شامل میشود.
بنابر تبصره این طرح؛ سایر هزینهها و تعهدات به جز موارد موضوع این ماده، از جمله ارائه کمک و خدمات نقدی و غیرنقدی به افراد توسط نامزد یا از طرف وی ممنوع و در حکم خرید و فروش رأی محسوب میشود. فرمانداریها و بخشداریها مربوطه مکلفند ضمن ارائه تذکر کتبی و انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از این اقدامات، مراتب را به مراجع قضائی صالح و هیأتهای اجرائی و نظارت گزارش دهند.
نامزدها مکلف شدند از طریق ستادهای انتخاباتی خود، نحوه و نوع تبلیغات را مدیریت کرده و از تخلفات مقرر در قوانین جلوگیری نمایند.
داوطلبان باید برای هرگوه نقل و انتقال هزینه های انتخاباتی حساب افتتاح کنند
بنابر مصوبه مجلس در ماده ۷ داوطلبان موظف شدند حسابی را جهت واریز، برداشت و هرگونه نقل و انتقال وجوه و منابع نقدی مربوط به هزینههای انتخاباتی، نزد یکی از بانکهای دارای مجوز از بانک مرکزی، تعیین یا افتتاح و هنگام ثبت نام و یا درخواست مجوز توسط احزاب، شماره و مشخصات آن و گواهی بانک مربوطه را در اینخصوص ارائه دهند.
در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی این تکلیف باید تا قبل از شروع زمان مجاز تبلیغات انجام شود.
بنابر تبصره این ماده؛ بانک نگهدارنده این حساب مکلف است در ضمن برگزاری انتخابات و همچنین پس از آن اطلاعات مربوط به حسابهای یاد شده را بنا به درخواست رسمی وزارت کشور و هیأت مرکزی نظارت جهت اقدامات قانونی لازم در اختیار این مراجع قرار دهد.
معرفی نماینده مالی نامزدها به وزارت کشور و فرمانداری
نمایندگان در ماده ۸ همه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را موظف کردند؛ علاوه بر اعلام شماره حساب، شخصی را بهعنوان نماینده مالی، بههمراه مشخصات کامل آن به هنگام درخواست مجوز و یا ثبت نام حسب مورد به وزارت کشور، فرمانداریها و یا بخشداریها معرفی نمایند. تغییر نماینده مالی صرفاً با اعلام رسمی آن به مراجع مربوطه امکانپذیر است. کلیه هزینههای مربوط به احزاب و گروههای سیاسی و هزینههای مربوط به انتخابات توسط نامزدها باید از طریق نماینده مالی صورت گیرد.
بنابر این مصوبه؛ در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی این تکلیف باید تا قبل از شروع زمان مجاز تبلیغات انجام شود.
بر اساس تبصره۱ این ماده، نماینده مالی میتواند یک شخص حقیقی و یا یک شخص حقوقی در حوزه امور مالی باشد. همچنین داوطلبان میتوانند خود را بهعنوان نماینده مالی معرفی نمایند. مسؤولیت حسن اجرای وظایف نماینده مالی با نامزد و یا حزب و گروه سیاسی مربوطه است.
وظایف نماینده مالی نامزدهای انتخابات
در تبصره ۲ تصویب شد؛ نماینده مالی مکلف است کلیه کمکها و منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیتهای انتخاباتی حزب و یا نامزد و هزینهها و مخارج آنها را، ثبت و نگهداری نماید بهنحوی که شامل مجموعه دریافتها و مجموعه هزینههای تعهد شده یا انجام شده مربوط به انتخابات و یا سایر فعالیتهای احزاب باشد.
بر اساس تبصره ۳ این ماده، وظایف و مسؤولیتهای نماینده مالی مطابق این قانون، نافی مسئولیت نامزدها و احزاب و گروههای سیاسی درخصوص اجرای این قانون و تضمین حسن اجرای وظایف نماینده مالی نیست.
نامزدهای موظف به ثبت مصارف و مخارج تبلیغات در سامانه مالی انتخابات شدند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح شفافیت منابع تامین مالی فعالیتهای انتخاباتی، ماده ۹ این طرح را تصویب کردند.
بنابراین ماده نامزدها موظف شدند تمامی مصارف و مخارج مرتبط با فعالیتهای انتخاباتی و هزینههای تبلیغاتی خود و منابع تأمین مالی این هزینهها و میزان کمکهای مالی نقدی و غیرنقدی دریافتی را به نحو شفاف در سامانه مالی انتخابات ثبت نمایند.
وزارت کشور موظف است ظرف یک سال پیش از صدور و اعلام دستور آغاز فرآیند انتخابات سامانه را به گونهای طراحی نماید که اطلاعات ثبت شده در آن از طریق کمیسیون ماده(۱۰) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی مصوب ۸ آبان ۱۳۹۵ مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأتهای اجرائی و نظارت حسب مورد قابل دسترسی، حسابرسی و رسیدگی باشد.
بنابر این مصوبه؛ مراجع مربوطه موظف شدند در صورت مشاهده، موارد تخلف را به هیأت نظارت استان مربوطه گزارش نموده، هیأت مذکور پس از بررسی موارد ذیربط را به مرجع صالح قضائی ارجاع مینماید.
نمایندگان در ماده ۱۰ این طرح، نامزدها را مکلف کردند علاوه بر ارائه اسناد و مدارک لازم در طول دوره برگزاری انتخابات به مراجع ذیصلاح، گزارش مالی خود را که بیانگر مجموع منابع تأمین هزینههای انتخاباتی و تبلیغاتی به تفکیک موارد مذکور در ماده (۳) این قانون و همچنین تفصیل این منابع بهصورت جزء به جزء مشتمل بر مشخصات کامل اشخاص و یا احزاب کمک کننده و همچنین امکاناتی که از محل منابع عمومی دریافت گردیده است و مصارف آنها باشد، همراه با اسناد مالی لازم درخصوص دریافت و هزینه از حساب معرفی شده، حداکثر بیست روز بعد از رأیگیریجهت ارسال به وزارت کشور و هیأت مرکزی نظارت به فرمانداریهای ذیربط ارائه دهند.
این گزارش پس از تأیید نهایی از طریق سامانه وزارت کشور در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و در صورت مشاهده تخلف از این قانون نزد مراجع قضایی ارسال خواهد شد.
نمایندگان امروز همچنین با تصویب ماده ۱۱ این طرح مقرر کردند تخلف از مفاد این قانون و انجام هرگونه هزینه تبلیغاتی و انتخاباتی برخلاف احکام آن جرم بوده و مرتکب به یکی از مجازاتهای تعزیری درجه ۶ به استثنای مجازات حبس محکوم میشود. در صورتیکه نامزدهای انتخابات مرتکب این جرم شوند علاوه بر مجازات مقرر منجر به محرومیت آنها از نامزدی در کلیه انتخاباتها از یک تا دو دوره از سوی مراجع صالح قضائی است.
همچنین با رای موافق به ماده ۱۲ این طرح، مقرر کردند ماده ۵۷ و تبصره ۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳ دی ۱۳۷۸و همچنین قانون تفسیر بند ۲ قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۲۹ دی ۱۳۷۸ حذف می شود.