ماهور مهراد/ در برنامه ۵ ساله توسعه شهر فرودگاهی و در مصوبات مندرج در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور بر رشد و توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی ایران از طریق توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی، تاکید شده است. با توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درواقع فرصتی منحصر به فرد جهت سرمایه […]
ماهور مهراد/
در برنامه ۵ ساله توسعه شهر فرودگاهی و در مصوبات مندرج در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور بر رشد و توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی ایران از طریق توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی، تاکید شده است. با توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درواقع فرصتی منحصر به فرد جهت سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در پروژه های هوایی و فرودگاهی و ایجاد کسب و کارهای مرتبط در قالب مشارکت عمومی خصوصی و یا اجاره اراضی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ایجاد شده است.
موقعیت مکانی هر یک از کسب و کارها، بر اساس کاربری های در نظر گرفته شده برای آنها در طرح جامع تعیین می شود که برخی از آنها می توانند از مزایای قوانین منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نیز بهرهمند شوند. بنابراین از آنجایی که توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بر محور لجستیک بنا نهاده شده است، محدوده ای به وسعت ٦٠٠٠ هکتار از اراضی شهر فرودگاهی، با کاربری لجستیکی در نظر گرفته شده است. فاز اول توسعه شهر لجستیک و سرمایه گذاری به مساحت ١٧٠٠ هکتار در قسمت جنوبی شهر فرودگاهی با هدف ایجاد زیرساخت ها و کسب و کارهای مرتبط با صادرات، واردات، ترانزیت، صادرات مجدد، تولید، پردازش و پخش کالا طراحی شده است که دارای ویژگی های پیش رو است: طراحی مشتری محور، دسترسی به حمل و نقل چندوجهی شامل هوا، ریل و جاده، معافیت گمرکی در عملیات لجستیکی با بهره گیری از قوانین مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، انبارداری طولانی مدت بدون پرداخت تعرفه های گمرکی، امکان تولید در ردیف صنایع سبز و سبک، سامانه پنجره واحد ارائه خدمات.
این در حالی است که امتیازات سرمایه گذاری در این منطقه، شامل ارائه تسهیلات و تامین زیرساخت ها و تاسیسات مورد نیاز مشتریان جهت تولیدات و خدمات با کیفیت و در سطح بین المللی، ایجاد دسترسی به بازار مصرف و رشد تعاملات بنگاه های اقتصادی بین المللی با گسترش سریع ارتباطات با سرزمین اصلی، ارائه مزایا و مشوق های سرمایه گذاری مشابه مناطق آزاد بین المللی و فراهم کردن محیط کاری امن، ایمن، پویا، لذت بخش و بین المللی به شمار می روند.
حالا مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خبر از شکل گیری هسته ایجاد شهر هوشمند در قلب شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) داده و گفته است: شهر الکترونیک در شرایطی محقق خواهد شد که اجزاء فعال در شهر هر یک به شکل مجزا الکترونیک و هوشمند شوند و این اجزا به شکل سیستماتیک و معنی دار اینتگریت شوند.
محمد مهدی کربلایی با تاکید بر اهمیت گام برداشتن به سوی ایجاد شهرالکترونیک و هوشمند گفت: شهر الکترونیک در شرایطی محقق خواهد شد که اجزاء فعال در شهر هر یک به شکل مجزا الکترونیک و هوشمند شوند و این اجزا به شکل سیستماتیک و معنی دار اینتگریت شوند. همچنین در شرایطی می توان از هوشمندی و الکترونیک بودن شهر سخن گفت که برنامه ریزی به صورت سیستمی انجام و هماهنگ اجرا شود و آنچه باید نسبت به آن توجه داشت اینکه هسته مدیریت شهر هوشمند مورد توجه محوری قرار گیرد. این هسته وظیفه اتصال هماهنگ اجزا را به عهده دارد.
رئيس هیات مدیره، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ادامه با تاکید بر اهمیت مقوله هوشمندسازی در توسعه زیرساخت ها افزود: پایبندی به تفکر سیستمی موجب عملکرد قابل قبول در این زمینه خواهد شد. هرچند محتمل است که در بخش هایی شرایط مهیا نباشد اما توجه به مقوله هوشمند سازی در مراحل طراحی و ایجاد زیر ساختها بسیار ضروروی و راهگشا است.
به گفته وی، پیشبرد اهداف بر اساس برنامه ریزی از ابتدای پروژه موجب خواهد شد تا در آینده ناچار به دوباره کاریها نشویم. این رویکرد نه تنها منجر به پیشبرد سریع برنامه ها خواهد شد، بلکه شرایطی را محقق خواهد ساخت که ناگزیر به صرف هزینه های مضاعف نشویم.
کربلایی همچنین افزود: تا به امروز تمرکز شهرفرودگاهی بیشتر بر فرودگاه بوده است. این رویکرد کاملا طبیعی و قابل درک است اما بعد از این باید ساختاری متمرکز بر روی هوشمندسازی شهرفرودگاهی ایجادشود. ایجاد مدیریت مجزا و متمرکزبه راهبری و پیشبرد بهتر برنامه ها کمک خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با توصیف دیگر شهرهای فرودگاهی مهم در دنیا افزود: شهرهای فرودگاهی در کشورهای توسعه یافته شهرهای هوشمند هستند و تجمیع سیستم های الکترونیک یک مگا سیستم را تشکیل داده اند. شهرفرودگاهی امام خمینی نیز در مسیر مگاسیستم شدن پیش خواهد رفت.
وی در پایان با تاکید بر اهمیت مدیریت هسته هوشمندسازی شهر فرودگاهی، مدیرکل دفتر شهر فرودگاهی الکترونیکی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را معرفی کرد و گفت: بررسی ها نشان داد، مهندس محمد جعفرآبادی به دلیل تجربه در امور مخابراتی، IT و امور بین المللی و سوابق کاری توان مدیریت این مسئولیت را خواهند داشت. امید آن را داریم که در این جایگاه با توجه به طرح و برنامه ای جامع شاهد آینده ای روشن در این زمینه و ایجاد شهر هوشمندفرودگاهی امام خمینی (ره) باشیم. این ماموریت سنگین قطعا با همکاری همه جانبه محقق خواهد شد.
گفتنی است که علاوه بر موارد فوق، برنامه ریزی و پیگیری های نصب و راه اندازی ILS باند ١١ فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در راستای ارتقای سطح ایمنی پروازها و مطابق با استانداردهای بين المللي اجرا خواهد شد.