مسعود کیمیایی زاده ۷ مرداد ۱۳۲۰ در خیابان چراغبرق یا چراغگاز در کوچه سراجالملک زاده تهران شد. او فیلمساز، رماننویس و شاعر ایرانی است. فیلمِ قیصرِ کیمیایی از معروفترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است. کیمیایی از چهرههای برجسته سینمای ایران و از چهرههای اصلی موج نوی سینمای ایران است. وی را […]
مسعود کیمیایی زاده ۷ مرداد ۱۳۲۰ در خیابان چراغبرق یا چراغگاز در کوچه سراجالملک زاده تهران شد. او فیلمساز، رماننویس و شاعر ایرانی است. فیلمِ قیصرِ کیمیایی از معروفترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است.
کیمیایی از چهرههای برجسته سینمای ایران و از چهرههای اصلی موج نوی سینمای ایران است. وی را کارگردانی مؤلف و تأثیرگذار دانستهاند که در شکلگیری اقتصاد سینما در ایران نقشی مهم داشتهاست. کیمیایی همچنین معروف به استاد قهرمانسازی در سینمای ایران است. او با ساخت فیلم قیصر در سال ۱۳۴۸ دو قطب هنری و تجاری سینما را پیوند داد و همراه هنرمندانی چون ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، هژیر داریوش، فریدون گُله، داریوش مهرجویی و علی حاتمی و چند فیلمساز دیگر، آغازگر دورهای بود که موج نو در سینمای ایران شناخته شد. اغلب آثار کیمیایی در ژانر اجتماعی-سیاسی است. او علاوه بر فعالیتهای سینمایی، رمان نوشتن و شعر را نیز تجربه کردهاست. او فیلمسازی را با برادران اخوان شروع کرد، و با استودیوهای آریانا فیلم (برای فیلم قیصر) و سازمان سینمایی پیام برای فیلم رضا موتوری) کارش را ادامه داد. سه فیلم «بلوچ»، «خاک» و «گوزنها» را برای مهدی میثاقیه، تهیهکننده ایرانی، ساخت و فیلم روشنفکرانهاش غزل را هم برای تل فیلم ساخت و داش آکل را برای برادران رشیدیان.
کیمیایی در سال ۱۹۹۱ برای فیلم دندان مار نامزد جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم برلین نیز به او رسید. همچنین در سال ۱۳۸۹ از جشنواره فیلم فجر برای فیلم جرم سیمرغ بلورین بهترین فیلم گرفت. از فیلمهای مهم کیمیایی میتوان به قیصر، بلوچ، داش آکل، خاک، گوزنها، خط قرمز، دندان مار، سرب و جرم اشاره کرد. در یک نظرسنجی که برای گزینش بهترین فیلم سینمای پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران با رأی ۲۷ تن منتقد و نویسنده اجرا شد، گوزنها با ۲۰ رأی بهترین فیلم سینمای پیش از انقلاب ایران شناخته شد. در رأیگیری دیگری از ۵۵ منقد سینمایی ایرانی در سال ۱۳۸۱ نیز، فیلمِ گوزنها با ۱۷ رأی همراهِ باشو، غریبه کوچک کارِ بهرام بیضایی بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شناخته شد.
سبک اغلب فیلمهای کیمیایی با باورها و ارزشهای انسانی در جایگاه یک فیلمساز جامعهگرا ساخته شدهاند. تمی که خود او به آن پایبند است اما با گذشت زمان در نگاه برخی یا از بین رفته یا کمرنگ شدهاند. کیمیایی از جوانمردی، غیرت و رفاقت تا سر حد مرگ قصه میگوید و قهرمانانش را با این صفات در بستر جامعه امروزی با مشکلات سیاسی و اجتماعی درگیر میکند تا از ارزشهای خود دفاع کنند. ارزشهایی که مردم عامهپسند دوستشان دارند. باور به آرمانخواهی انسانی و شخصی نیز ویژگی اثرهای وی بهشمار میآیند. بخش مهمی از جذابیت فیلمهای کیمیایی در آفرینش شخصیت قهرمان است.
قهرمانی که در دل اجتماع مبارزه میکند تا جهانِ خواسته خود را بسازد. مفهوم کلمات و داستان و روایت هدف شخصی و تیمی در آثار کیمیایی جایگاه ویژهای دارد. از دیگر شاخصه کیمیایی معرفی تعداد زیادی بازیگر به سینمای ایران است. به لحاظ ساختاری سینمای کیمیایی از سه عنصر عمده موسیقی، دیالوگها و ارتباط انسانی – عاطفی کاراکترهای آن بهره میگیرد. از برآیند این عناصر، سینمای کیمیایی در مرز میان رئالیسم اجتماعی و ذهنیت نوستالژیک در حرکت است و این ساختار زیربنایی ستون اصلی و استخوان بندی تمام آثار وی را میسازد. دیگر نکته قابل توجه آثار وی واقف بود خود او به نوشتار و گفتار و لحن بازیگران و داستان فیلم است. بارزترین توانایی کیمیایی در فیلمنامههایش دیالوگها و مونولوگهای خاص اوست. کیمیایی زبان عامیانه را به خوبی میشناسد و در ایجاد ضرباهنگ مناسب برای ادای آنها مهارت زیادی دارد. بههمراه علی حاتمی، کیمیایی را نیز باید خالق بخش عمدهای از مشهورترین دیالوگهای تاریخ سینمای ایران دانست.