هما، آماده بهره‌وری از تولیدات داخلی  در حوزه تعمیرونگهداری
هما، آماده بهره‌وری از تولیدات داخلی  در حوزه تعمیرونگهداری

    زهرا ایران‎شاهی/ مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اخیرا گفته است که ایران‌ایر آماده بهره بردن از تولیدات داخلی در حوزه هوایی است و در این زمینه علاقه‌مند به همکاری با شرکت صنایع هواپیماسازی ایران هستیم. این در حالی است که ایران ایر با داشتن ۴۴ هواپیمای فعال، بعد از شرکت هواپیمایی ماهان […]

 

 

زهرا ایران‎شاهی/

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اخیرا گفته است که ایران‌ایر آماده بهره بردن از تولیدات داخلی در حوزه هوایی است و در این زمینه علاقه‌مند به همکاری با شرکت صنایع هواپیماسازی ایران هستیم.
این در حالی است که ایران ایر با داشتن ۴۴ هواپیمای فعال، بعد از شرکت هواپیمایی ماهان (۵۷ هواپیما)، بیشترین تعداد ناوگان را در ایران در اختیار دارد. این شرکت هواپیمایی که به دلیل تحریم های ظالمانه تعداد کمی از ناوگان خود را توانسته تعویض کند، حالا به لطف همین تحریم ها توانسته با کمک متخصصان داخلی در بخش تعمیرات و نگهداری هواپیما حرفی برای گفتن داشته باشد و به این طریق بتواند ناوگان خود را به روزرسانی کند.
طبق آخرین آمار تا سال ۲۰۱۵ میلادی، میانگین سنی ناوگان ایران ایر ۲۳ سال، یعنی دو برابر میانگین استاندارد بین‌المللی بود، پس از برداشته شدن تحریم ها علیه کشور به مدتی کوتاه، این شرکت توانست اقدام به سفارش ۲۶۷ فروند هواپیمای جدید کند.
این در حالی است که در همان موقع مطرح شد که ایران‌ایر در حال بررسی خرید ۸۰ فروند جت‌های منطقه‌ای ۸۰ تا ۱۰۰ صندلی‌ «می‌تسوبیشی ژاپن» است تا از آن‌ها برای مسیرهای زیر چهار هزار کیلومتر استفاده کند. شرکت می‌تسوبیشی در این مذاکرات با همکاری دولت ژاپن شرکت کرده است و قصد دارد تا از تامین مالی تحت حمایت دولت ژاپن استفاده کند. جت ژاپنی که ایران ایر قصد خرید آن را داشت از پیشرفته‌ترین گزینه‌های حال حاضر جهان در کلاس هواپیماهای مسافربری زیر ۱۰۰ نفره است.
حال اگرچه چنین اقداماتی در هاله ای از تعویق زمانی قرار گرفته اند اما با تغییر دولت در امریکا احتمال بسیاری برای بازگشت به برجام وجود دارد و با این وصف می توان به آینده این شرکت بیش از حال حاضر و با وجود دستاوردها و پیشرفت های داخلی، امیدوار بود.
در همین زمینه مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ماه های گذشته، خبر از پیشرفت قابل توجه این شرکت در زمینه تولید قطعات مورد نیاز صنعت داده است.
علیرضا برخور با اشاره به این‌که یکی از مشکلات ایران‌ایر بدهی‌های این شرکت است، گفته است: با پرداخت بدهی‌ها چابک‌تر می‌شویم.
برخور درباره برنامه‌های ایران‌ایر برای استفاده از قطعات تولید داخل هواپیما اظهار کرد:‌ در بازدید وزیر راه و شهرسازی از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، شاهد پیشرفت بسیار خوب این مجموعه در زمینه تولید قطعات مورد نیاز هواپیما بودیم.
وی با اشاره به اینکه این قطعات کاملا با استانداردهای بین‌المللی تطابق دارد، تصریح کرد:‌ مشتاقیم تا با این شرکت ارتباط بیشتری برای تولید قطعات مورد نیاز ایران ایر داشته باشیم. در این زمینه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری با شرکت صنایع هواپیماسازی ایران بوده و در بحث تولید و استفاده از قطعات داخلی ایران‌ایر آماده هزینه کردن است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره بحث چابک‌سازی در ایران‌ایر و اقدامات انجام گرفته در این زمینه، گفت: با توجه به وجود یکسری مشکلات و همچنین با توجه به لزوم ایجاد تولید و افزایش درآمد، قطعا با پرداخت بدهی‌ها چابک‌سازی و تغییر ساختاری در قدم بعدی خواهد بود.

دستاورد مثبت هما در زمینه تعمیرونگهداری
هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایران ایر، در حال حاضر و پس از اینکه مسلم شد که ویروس کرونا تا مدت زمان طولانی تری مهمان کشورهاست و تنها با رعایت همه اصول بهداشتی می توان به پروازها ادامه داد، همچون گذشته به ۸۴ مقصد داخلی و خارجی در قاره اروپا و آسیا پرواز مستقیم دارند. شهرهایی چون پکن، مسکو، آتن، قاهره، بوداپست، دهلی، بیروت و … از مقصدهای این شرکت هواپیمایی است. انتظار می رود در پی لغو تحریم ها علیه ایران و خرید هواپیماهای تازه، مقصدهای این شرکت هواپیمایی، در آینده افزایش پیدا کند.
این شرکت به رغم وجود تحریم ها دارای کلاس های متنوع پروازی نیز هست. کلاس های پروازی در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، بر اساس متغیرهای مختلفی تعریف می شوند که از لحاظ ارائه خدمات و شرایط متفاوت هستند.
کلاس های نرخی N,M,Q,V,Y در کابین اکونومی و کلاس های نرخی C,J در کابین هما کلاس برای مسافران عادی و کلاس نرخی O در کابین اکونومی برای جانبازان، خانواده شهدا و معلولان سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است. کلاس های نرخی C,J ، جز مسافران کودک و نوزاد، برای دیگر مسافران هیچگونه تخفیفی در نظر نمی گیرد.
درواقع تحریم‌های پی در پی صنعت هوایی و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، اگرچه امکان نوسازی ناوگان و استفاده از ناوگانی مدرن را از این شرکت گرفت، اما این شرکت با استفاده از هواپیماهای قدیمی در کنار ناوگان محدود و جدید خود برای پروازهایش استفاده کرد.
در همین رابطه در سال ۲۰۱۰ اتحادیه اروپا پرواز هواپیماهای بوئینگ ۷۲۷، بوئینگ ۷۴۷ ایران ایر را به علت فرسودگی و نا امنی بر فراز اروپا ممنوع اعلام کرد و محدودیت‌هایی برای پروازهای ایران ایر به اروپا به وجود آورد. از جمله این محدودیت‌ها عدم ارائه خدمات فرودگاهی به هواپیماهای ایران ایر به خصوص سوخت‌گیری بود. به همین علت هواپیماهای ایران ایر که عازم غرب اروپا بودند یا باید به مقدار کافی برای رفت و برگشت سوخت همراه می‌داشتند یا در میان مسیر در یکی از کشورهای اروپای شرقی یا فرودگاهی که شامل تحریم‌ها نمی‌شد برای سوخت‌گیری توقف می‌کردند. دامنه فشارها به ایران ایر به جایی رسید که یاتا، انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی، تمامی تسویه حساب‌های شرکت‌های هواپیمایی را با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به حالت تعلیق درآورد.
محدودیت‌های مختلف ایران ایر برای پروازهای اروپایی تا سال ۲۰۱۲ ادامه داشت. در سال ۲۰۱۲ تحریم‌های ایران ایر مقداری کاهش یافت و اتحادیه اروپا به ایران ایر اجازه سوخت‌گیری در فرودگاه‌های شهرهای همچون لیوبلیانا، بوداپست، بلگراد و پراگ را داد. به عنوان مثال پروازهای هما به سوئد به گونه‌ای بود که هواپیماهای این شرکت مجبور بودند در مسیر برگشت به تهران در فرودگاه پراگ توقف کرده و سوخت‌گیری کنند. این تحریم‌ها و توقف‌ها برای سوخت‌گیری ایران ایر را با ضررهای هنگفتی مواجه کرد و باعث شد تعدادهای پروازهای این شرکت به اروپا کاهش یابد اما به جز پروازهای ژنو پروازهای ایران ایر به هیچ‌کدام از شهرهای اروپایی قطع نشد.
با آغاز اجرای برجام توسط ایران و کشورهای طرف قرارداد در سال ۲۰۱۶ بخش زیادی از تحریم‌های صنعت هوایی ایران لغو شد. این مورد باعث شد که سوخت‌گیری هواپیماهای هما در بیشتر مقاصد اروپایی از سر گرفته شود و ایران ایر امکان این را داشته باشد تا با خرید هواپیماهای نو پروازهای خود به اروپا با کیفیت بهتری انجام دهد. هم‌اکنون بیشتر پروازهای ایران ایر به اروپا توسط ایرباس‌های ای ۳۲۱ و ۳۳۰ خریداری شده بعد از برجام انجام می‌شود.
گفتنی است که ایران ایر جزو شرکت های حامل پرچم ایران است که بخشی از سهم آن، پس از تصمیم دولت برای اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی در قالب سهام عدالت، به مردم فروخته شد. این شرکت دوباره در دو سه سال اخیر در مسیر رشدی قرار گرفته که با پایان یافتن تحریم ها امید به ارتقای هرچه بیشتر تجهیزات و خرید ناوگان جدید در آن افزایش یافته است.