همچنان در مسیر مذاکره هستیم
همچنان در مسیر مذاکره هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین تحولات مذاکرات رفع‌تحریم‌ها و شیوه‌ اجرای تعهدات ایران، گفت:همچنان در مسیر مذاکره هستیم و اجازه دهید به استقبال روند بعدی که هنوز اتفاق نیفتاده نرویم. ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری با اشاره به یک‌سالگی دولت سیزدهم، گفت: ما شرایط تحریم، بحران‌های منطقه و شرایط پیچیده بین‌المللی را […]

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین تحولات مذاکرات رفع‌تحریم‌ها و شیوه‌ اجرای تعهدات ایران، گفت:همچنان در مسیر مذاکره هستیم و اجازه دهید به استقبال روند بعدی که هنوز اتفاق
نیفتاده نرویم.
ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری با اشاره به یک‌سالگی دولت سیزدهم، گفت: ما شرایط تحریم، بحران‌های منطقه و شرایط پیچیده بین‌المللی را داشتیم اما اتخاذ سیاست خارجی متوازن، تعامل هوشمند و دیپلماسی پویا آثار و نتایج خود را تا حدود بسیار قابل توجهی در عمل نشان داده است.سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: نتایج حاصله نشان داد اتخاذ این سیاست‌ها درست و مدبرانه بوده و نتایج خوب آن را در حوزه اقتصادی، افزایش حجم روابط و تبادل خارجی و افزایش روابط با کشورهای همسایه اعم از مرزی و منطقه‌ای شاهدیم.سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در آخرین دور مذاکرات در وین، پیشنهاداتی از سوی کننده اتحادیه اروپا به طرف‌های مذاکره منجمله ایران داده شد. طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه، پاسخ خود را نسبت به پیشنهادات در زمان مقرر داد.وی تاکید کرد: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل، مشخصاً دولت آمریکا، پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی دریافت نکرده‌ایم. به روایت‌های غیر رسمی اهتمام نکنیم و در فضای مذاکرات باید در مورد داد و ستدها و ایده‌های رسمی کشورها راجع به روند مذاکره اظهار نظر و قضاوت کنیم.کنعانی با بیان اینکه تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتاً خوبی داشتیم، اظهار کرد: مذاکرات یک مجموعه است و باید توافق شود. تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود نمی‌توان گفت که به توافق رسیدیم و نسبت به مرحله بعدی پیش داوری کنیم یا به استقبال مرحله جلوتر برویم.وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که به دنبال توافق است و مذاکره کنندگان ما با هدف تحقق منافع قانونی دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حضور پیدا کرده و در مسیر مذاکره به طور جدی وارد شده‌اند.سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران معطل طرف مقابل نخواهد ماند، اظهار کرد: بارها از سوی مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده که روند معیشت مردم و اقتصاد کشور را به روند مذاکرات گره نخواهیم زد.سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران جدیت کامل نشان داد، تاکید کرد: به دنبال تعامل خوب و پایدار هستیم. توافق خوب نیز از نظر ما به این معناست که منافع ملی جمهوری اسلامی ایران تأمین شود، پایدار باشد و در روند اجرا بازه زمانی وجود داشته باشد که برای جمهوری اسلامی اثبات شود، طرف مقابل بر تعهدات خود ایستاده و در حوزه عملی به توافقات پایبند خواهد بود.
کنعانی اضافه کرد: برای بار دوم از یک سوراخ گزیده نخواهیم شد. بر این مبنا تلاش خواهیم کرد که به توافق برسیم، اما توافقی که خوب، قوی و پایدار باشد و منافع مشروع دولت و ملت ایران را تأمین کند.وی گفت: ما در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها به طور طبیعی منتظر پاسخ طرف مقابل خواهیم بود، اما در حوزه روابط خارجی، توسعه مناسبات با همسایگان و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف، منتظر پاسخ طرف مقابل و روند مذاکرات نخواهیم بود.

 

 

وحیدی، وزیر کشور:
بیش از ۱۶ هزار پروژه آماده افتتاح داریم

وزیر کشور گفت: بیش از ۱۶ هزار پروژه آماده افتتاح داریم که حدود ۱۲۴ هزار میلیارد تومان ارزش دارد؛ این‌ها پروژه‌هایی است که در طول عمر دولت سیزدهم به ثمر رسیده است.
احمد وحیدی وزیر کشور در برنامه صف اول سیما به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: دولت سیزدهم با شعار دولت مردمی و ایران قوی کار خود را شروع کرد؛ دولت در شرایطی کار خود را شروع کرد که بسیاری ناامیدی را گسترش داده و همه امور کشور را در گرو خارجی‌ها و برخی توافقات خارجی می‌دانستند و روحیه یأس بر کارگزاران حاکم شده بود و تلاش می‌شد که این روحیه بر مردم هم حاکم شود.وی افزود: طبیعی بود اولین کار دولت جدید فائق آمدن بر احساس ضعفی بود که در دولتمردان به وجود آمده بود و این کار با قدرت انجام گرفت و دولت با نشاط و امیدواریم جدی وارد صحنه شد.وزیر کشور گفت: گام بعدی این بود که باید نشان می‌دادیم در داخل کشور توانا هستیم و امورات ما وابسته به توافقی که یک سر آن خارجی‌ها هستند، نیست و این نگاه در اقدامات دولت خود را نشان داد. گام سوم این بود که این فهم به طرف مقابل منتقل شود و او با محاسبه صحیحی از دولت جدید وارد معرکه باشد و این فهم از سیاست‌های دولت رخ داد.
وحیدی خاطر نشان کرد: هم‌چنین باید به فوریت‌های کشور رسیدگی می‌شد، یکی تأمین نیازهای فوری بود و دولت ذخایر راهبردی را تأمین کرد و مسأله بعدی کمبود بودجه حدود ۴۵۰ هژار میلیارد تومان بود و از این موضوع هم با مدیریت و قدرت عبور کردیم.
وی در ادامه سخنان خود درباره برنامه دولت و ستاد اربعین برای مراسم اربعین حسینی، بیان کرد: گام اول لغو روادید بود که با پیگیری جدی دولت انجام گرفت و مرزهای دیگری به مبادی عبور زوار اضافه شد. با توجه به گرمی هوا، ما پیش‌بینی‌های متعددی داریم تا زوار از این بابت در سختی قرار نگیرند و حتی با عراقی‌ها صحبت داشتیم که از برگ تردد مرزی برای زوار استفاده کنیم ولی هنوز دولت عراق این را ابلاغ قطعی نکرده است.وزیر کشور به اقدامات دولت در تسهیلات سفر اربعین اشاره کرد و گفت: دولت در زمینه لغو روادید، هزینه بیمه، هزینه پارکینگ‌ها، بلیط‌ها و غیره اقدامات مهمی انجام داده که مردم عزیز ما به خوبی از آن اطلاع دارند و دولت می‌کوشد تا حد امکان این سفر را تسهیل کند.وحیدی تصریح کرد: بیش از ۱۶ هزار پروژه آماده افتتاح داریم که حدود ۱۲۴ هزار میلیارد تومان ارزش دارد؛ این‌ها پروژه‌هایی است که در طول عمر دولت سیزدهم به ثمر رسیده است. هم‌چنین حدود ۱۸۰۰ واحد تولیدی غیرفعال، احیا شده و هم‌اکنون مشغول کار است. دولت ضمن اینکه با مسائل متعددی روبرو بوده، در پروژه‌های عمرانی، صنایع، احیای واحدهای تولیدی و جذب سرمایه‌گذاری فعال بوده است.وی درباره مصوبات سفرهای استانی دولت گفت: این امید را بین مردم ایجاد کرده و اقدامات و مصوبات ما با کار کارشناسی انجام گرفته است؛ وزارت کشور ۷۰ درصد تعهدات خود را در این سفرهای استانی به ثمر رسانده است. مردم به خوبی می‌بینند که این سفرها چه تأثیر مثبتی داشته است.

 

 

شرایط عمومی جدید نامزدهای انتخابات مجلس مشخص شد

سخنگوی کمیسیون شوراها از تعیین شرایط عمومی جدید نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.
علی حدادی در تشریح جلسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، اظهار داشت: در این جلسه بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستورکار قرار داشت.وی بیان کرد: طبق مصوبه امروز کمیسیون، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی مکلف شدند برای تبیین جایگاه مجلس، وظایف نمایندگان، قواعد و ضوابط حاکم بر روند انتخابات، تبلیغات، جرایم و تخلفات انتخاباتی به نحوه مناسب برنامه آموزشی در نظر بگیرند.نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین مقرر شد قوه قضائیه رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخابات را در شعب هر حوزه قضائیه، فوری و خارج از نوبت انجام دهد.حدادی متذکر شد: همچنین در تبصره‌ای تاکید شد که از زمان ثبت نام تا پایان تأیید نهایی انتخابات مجلس، جلب و بازداشت داوطلبان نمایندگی مجلس در خصوص اتهامات قبل از داوطلبی یا جرایم انتخابات ممنوع باشد، مگر در مواردی که با استدلال مکتوب دادستان مرکز استان، تعویق تعقیب موجب تضییع حقوق افراد یا حقوق عمومی شود.سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رسیدگی به جرایم و تخلفات خاص انتخابات اعضای هیأت‌های اجرایی یا نظارت در بخش یا هر شهرستان، در صلاحیت مراجع صالحه حوزه قضائیه شهرستان و مرکز استان قرار گرفت و جرم‌های خاص اعضای هیأت‌های اجرایی و نظارت استان یا مرکزی در دادگاه‌های کیفری تهران رسیدگی می‌شود. به بیان دقیق‌تر، اگر فرمانداران تخلف و جرایم ی داشته باشند، در دادگاه کیفری تهران رسیدگی می‌شود.
حدادی با اشاره به برخی از شرایط عمومی داوطلبان نمایندگی مجلس که امروز در کمیسیون شوراها به تصویب کمیسیون رسید، گفت: داوطلب باید در هنگام ثبت نام حداقل ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال هجری شمسی داشته باشد، داشتن حداقل مدرک تحصیلی معتبر در مقطع ارشد یا سطح سه حوزه یا معادل آنکه در کلیه نهادهای و سازمان‌های جمهوری اسلامی ارزش استخدامی داشته باشد، گواهی معتبر و مورد تأیید بالاترین مقام مربوطه مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه اجرایی، آموزشی و پژوهشی در بخش عمومی، خصوصی- دولتی یا غیر دولتی در هنگام ثبت نام از جمله شرایط عمومی است.
وی متذکر شد: برخی از شرایط برای بررسی بیشتر به کارگروه تخصصی ارجاع شد. در نشست بعدی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان انتخابات مجلس بررسی خواهد شد.

 

 

 

رئیسی در دیدار مدیران و کارکنان وزارت دفاع:
الگوی صنایع دفاعی به سایر عرصه‌ها و صنایع کشور تسری پیدا کند
رئیس جمهور با قدردانی از دستاوردهای گرانسنگ دانشمندان و نخبگان در صنایع دفاعی کشور، خواستار تسری الگوی صنایع دفاعی به سایر عرصه‌ها و صنایع در کشور شد.حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی صبح (دوشنبه) در جمع وزیر، مدیران و کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن گرامیداشت روز صنعت دفاعی کشور و یاد شهدای وزارت دفاع و نیروهای مسلح، خصوصاً شهیدان بزرگوار فخری‌زاده و طهرانی مقدم، اقدامات صورت گرفته در این وزارتخانه را در راستای تحقق شعار تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، بسیار مؤثر دانست و گفت: دستاوردهای ارزشمند دانشمندان و نخبگان در صنایع دفاعی نه فقط برای کشورمان، بلکه برای جهان اسلام و دوست‌داران انقلاب اسلامی امیدبخش و اقتدار آفرین و برای جهان کفر یاس‌آور است.رئیس جمهور نخبگان و دانشمندان باانگیزه و خلاق در وزارت دفاع را سرمایه‌های ارزشمند کشور دانست و افزود: محصول و خروجی کار این عزیزان، صنعت دفاعی دانش‌بنیان کشور است که امروز دستاوردهای آن از سوی هیچ کسی قابل کتمان نیست.رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت تجلیل و قدردانی از نخبگان و دانشمندان صنایع دفاعی کشور، خطاب به مدیران وزارت دفاع گفت: قدردانی واقعی از این نخبگان، فراهم کردن زمینه شکوفا شدن دانش و اندیشه آنان است. مدیران وزارت دفاع این وزارتخانه را به زیست‌بوم نخبگان تبدیل و از این سرمایه‌های کشور حمایت و پشتیبانی کنند.رئیسی در ادامه تبدیل ایده به محصول توسط نخبگان صنعت دفاعی کشور را بسیار ارزشمند و الگویی گرانسنگ برای دیگر حوزه‌ها در کشور دانست و افزود: تبدیل ایده به محصول فرآیند ساده‌ای نیست و دستیابی به این مهم، صنایع دفاعی ما را به صنعتی افتخارآمیز برای کشور تبدیل کرده و کشورهای دیگر را به حیرت واداشته است. این مسیر با قدرت و قوت در سایر بخش‌ها و صنایع نیز دنبال شود.

اولین واریزی به حساب معلمان آغاز راه رتبه بندی معلمان است
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی معلمان در کشور گفت: با اولین واریزی دولت به حساب معلمان اجرای طرح رتبه بندی معلمان در کشور اجرایی شد.علی کریمی فیروزجایی مطرح کرد: افزایش کیفیت آموزشی و ارتقای منزلت معلمان هدف عمده طرح رتبه بندی معلمان است. واریزی های جدید وزارت آموزش و پرورش به حساب معلمان اولین گام در مسیر تعالی جایگاه آنان در عرصه مدیریتی کشور است.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم افزود: گام های بعدی دولت برای صیانت از مقام معلمان محکم تر برداشته خواهد شد.دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان کشور با اظهار اینکه نه آموزش و پرورش و نه معلمان نگاه انتفاعی و مادی به رسالتشان ندارند، یادآور شد: آموزش و پرورش پیشران توسعه فرهنگی در کشور است که در تحقق پیشرفت و بالندگی همه جانبه ایران اسلامی نقش اساسی دارد.کریمی فیروزجایی با اشاره به اعتراض برخی معلمان و نیز اشکالات موجود و تفاوت در میزان پرداختی به معلمان مشمول طرح رتبه بندی گفت: وزارت آموزش و پرورش باید در خصوص ایرادات مربوط به اولین واریزی به حساب معلمان شفاف توضیح دهد. تا تعیین مکانیزم نهایی اجرای طرح رتبه بندی معلمان، برخی نقایص و اشکالات طبیعی به نظر می‌رسد که قابل رفع است.دبیر هیأت رئیسه مجلس با تأکید بر تلاش دولت و مجلس یازدهم برای رفع دغدغه های معیشتی فرهنگیان افزود: صبوری و متانت ستودنی فرهنگیان، فرصت را برای رسیدگی بهتر مسئولان به خواسته های بحق آنان فراهم می کند.

۹۰ درصد ایثارگران فعال تحت پوشش وزارت ارتباطات، تبدیل وضعیت شدند
عیسی زارع پور گفت: ۹۰ درصد ایثارگران که در بخش های مختلف تحت پوشش وزارت ارتباطات فعالیت داشتند، تبدیل وضعیت شدند، اما در مورد شرکت مخابرات ایران این وزارتخانه اختیارات کامل را ندارد.نشست کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دو عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران و نمایندگان سوال کننده برگزار شد.
در این نشست مهدی عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه تبدیل وضعیت ایثارگران و تامین معیشت بازنشستگان شرکت مخابرات از مهمترین موضوعاتی است که نمایندگان مجلس پیرامون آنها از وزیر سوال خواهند کرد، افزود: وزیر در این زمینه همراهی لازم را دارد اما مسئولان شرکت مخابرات به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل نکرده اند، بنابراین لازم است با ارائه راهکار مشکلات این بخش به سرعت
حل شود.
همچنین ولی اسماعیلی در این نشست با بیان اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاوان سهل انگاری مسئولان مخابراتی را در حالی می دهد که در این زمینه همراهی لازم را دارد، افزود: وزیر ارتباطات با افزایش تعرفه ها نسبت به تامین اعتبارات این بخش اقدام کرده، اما هیات مدیره شرکت مخابرات به وظایف قانونی خود تاکنون عمل نکرده است و این در حالی است که تنها درصد محدودی از جامعه ایثارگران در این مجموعه فعالیت دارند و منابع مالی زیادی برای تبدیل وضعیت آنها نیاز نیست.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: نمایندگان چاره ای جز اعمال ماده ۲۳۴ و ارسال سوال به صحن علنی ندارند، چرا که شرکت مخابرات اقدام به ترک فعل کرده و در اجرای قانون با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همراهی لازم را نداشته اند.