هواپیمایی های متخلف بیخ گوش توبیخ
هواپیمایی های متخلف بیخ گوش توبیخ

با اتمام سفرهای نوروزی این احتمال می رود که ماجرای ساختگی کمبود بلیت هواپیما توسط برخی ایرلاین ها نیز به اتمام برسد اما به واقع واکنش وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری در ماجرای کمبود بلیت و گران فروشی چه خواهد بود؟ مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دوم فروردین ماه جاری در […]

با اتمام سفرهای نوروزی این احتمال می رود که ماجرای ساختگی کمبود بلیت هواپیما توسط برخی ایرلاین ها نیز به اتمام برسد اما به واقع واکنش وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری در ماجرای کمبود بلیت و گران فروشی چه خواهد بود؟
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دوم فروردین ماه جاری در نشست مشترک با مسئولان حمل و نقل هوایی به صراحت اعلام کرد که با گران فروشان بلیت هواپیما تعارف ندارد.
به گزارش بازار، او با بیان اینکه تجهیزات کمک ناوبری در فرودگاه‌ها در سال جدید حتما افزایش می‌یابد و متعاقب آن تاخیر پروازها کاهش خواهد یافت گفت: در موضوع سوءاستفاده از نرخ بلیت و گران فروشی، تعارف نداریم و بعد از تعطیلات به سراغ خاطیان خواهیم رفت.
حال با توجه به اینکه تا ۲۰ فروردین ماه جاری کمتر از یک هفته فرصت باقی مانده است و قیمت بلیت هواپیما بدون تغییر و بر اساس نرخ مصوب فروخته خواهد شد ایرلاین ها لجظه شماری می کنند تا در قالب بسته پیشنهادی جدید، دولت، وزارت راه و شهرسازی و در نهایت ستاد تنظیم بازار را مجاب کنند تا قیمت ها را بر اساس تورم جدید و نوسانات نرخ ارز افزایش دهند. تصمیم و محول کردن تعیین قیمت بلیت هواپیما به ستاد تنظیم بازار( پیشتر توسط شورای عالی هواپیمایی تعیین می شد) به گفته شرکتهای هواپیمایی غیر قانونی است چرا که طبق قانون برنامه پنجم نرخ بلیت حمل و نقل هوایی آزاد شده و باید تابع عرضه و تقاضا باشد.
بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه و تسری آن در ماده ۵۳ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است نسبت به آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی اقدام کند. طبق قانون مجلس آزادسازی نرخ بلیت تکلیف دولت است و نمی‌تواند از آن عبور کند.ایرلاین ها معتقد هستند که امسال هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافت و پیشنهاد رشد ۴۰ درصدی نرخ بلیت را با ادله به شورای عالی هواپیمایی ارائه داده اند، اما در بهار امسال در شورای عالی هواپیمایی نرخ ۳۰ درصد تصویب شد که ظاهراً در ستاد تنظیم بازار هم به تصویب رسیده است.
آنطور که گزارش ها نشان می هد در حال حاضر از ۳۳۰ فروند هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشور، ۱۷۵ فروند هواپیما فعال است،‌ چرا که شرکت‌های هواپیمایی مشکل نقدینگی برای کمبود موتور دارند و بیش از ۹۰ درصد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولتی زیانده است.
حال با توجه به اینکه مدیران دولتی و خصوصی ایرلاین ها معتقد هستند درآمد شرکت‌های هواپیمایی که همان نرخ بلیت باشد، ریالی است در حالیکه باید هزینه‌هایی نظیر خدمات فرودگاهی دلاری پرداخت شود. همین موضوع موجب چالش میان وزارت راه و شهرسازی و ایرلاین ها شده و وزیر راه و شهرسازی وعده داده است در خصوص خدمات فرودگاهی با شرکتهای هواپیمایی همراهی خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفته بود برای برخی خدمات با ایرلاین ها همکاری و نهایت تلاش را خواهد کرد تا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی دولتی و خصوصی کمترین آسیب را از بابت عدم افزایش قیمت بلیت
هواپیما ببینند.
اگر چه بیشترین هزینه ایرلاین‌ها، ارزی است و نوسانات نرخ ارز آنها را متضرر می کند اما سوال این است که چرا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از آذر ماه ۹۴ تاکنون از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریبا رایگان
استفاده می‌کنند.
بر اساس بررسی های صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز ۴۰ دلار است و به نظر می رسد دولت و ستاد تنظیم بازار بیشتر از این نمی توانند در مقابل عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما مقاومت کنند و ناگزیر باید حمایت های خود را از ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی برای ادامه حیات
بیشتر کنند.
حال با نزدیک شدن به موعد همکاری ایرلاین ها با وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری (۲۰ فروردین ماه) شرکتهای هواپیمایی انتظار دارند و لحظه شماری می کنند تا ستاد تنظیم بازار حداقل با افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت و آنرا ابلاغ کند.