هوای بس ناجوانمردانه گرم!
هوای بس ناجوانمردانه گرم!
«زمستان سخت»، کلیدواژه‌ای بود که اگرچه قبلا برای ما بیگانه می‌نمود، اما چندسالی است که به دلیلی مشکلات تامین گاز که بخش عمده آن به دلیل تحولات گسترده جهانی است، جزو دغدغه‌های مردم کشور در روزهای ابتدایی پاییز شده‌است.

سایه برین روزنامه نگار – «زمستان سخت»، کلیدواژه‌ای بود که اگرچه قبلا برای ما بیگانه می‌نمود، اما چندسالی است که به دلیلی مشکلات تامین گاز که بخش عمده آن به دلیل تحولات گسترده جهانی است، جزو دغدغه‌های مردم کشور در روزهای ابتدایی پاییز شده‌است. حال زمستان در حال گذران ماه دوم خود است و شرایط آب و هوا که پیش چشم همگان است باعث شد بتوانیم از زمستان سخت احتمالی عبور کنیم؛ و امروز صحبت از یک دغدغه‌ی دیگر است و آن هم «تابستان سخت» است. عبارت تابستان سخت، اخیرا چندین‌بار توسط مسئولان مورد اشاره قرار گرفته و علت استعمال آن، مشکلات مربوط به برق و آب است.
به گزارش آرمان ملی، «احمد وظیفه»، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به کمبود جدی بارش برف در کشور، بیان کرد: «ارتفاعات کشور تقریبا عاری از برف است؛ این در حالی است که عامل جوشش چشمه‌ها برف است و اگر برف نباشد، سطح آب رودخانه‌ها به سرعت فروکش خواهد کرد. امسال علاوه بر کم‌بارشی و خشکسالی، با کم‌برفی نیز مواجهیم که دلیل آن وجود هوای گرم است.»
وی اضافه کرد: «امسال ناهنجاری و دمای شدید را شاهد بودیم و به خصوص در آبان، آذر و حتی دی‌ماه چنین گرمایی بی‌سابقه بود؛ همچنین عمده بارش‌ها به صورت باران بوده است.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: کمبود برف بر جریان آب رودخانه‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت و بر این اساس پیش‌بینی می شود تابستان سختی در پیش داشته باشیم.»
وظیفه با اشاره به بارش‌های اخیر به‌ویژه بارش برف در ارتفاعات تهران، اظهار کرد: «این بارش‌ها هرچند غنیمت بود، اما میزان برف موجود بسیار کمتر از حد نرمال و آنچه باید باشد، است.
وی بیان کرد: تهران بین ۳۸ تا ۴۰ درصد بارندگی نرمال خود را تا این موقع سال باید دریافت می‌کرد، اما فقط ۲۰ درصد را دریافت کرده است و به‌هیچ عنوان وضعیت مناسبی ندارد.»
همچنین به گزارش شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، «علی اکبر محرابیان»، وزیر نیرو در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل توانیر از تدوین ۱۸۰ پروژه و برنامه برای مدیریت مصرف برق تابستان ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: «امروز برای رفع ناترازی صنعت برق، باید نسبت به بهره‌مندی از روش‌های مفید با فناوری‌های جدید اقدام شود.» وی افزود: »تابستان سختی را در پیش داریم، اما می‌توانیم از آن بدون خاموشی عبور کنیم به شرط آنکه این برنامه‌ها را رعایت کنیم.»
«محسن اردکانی»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در گفتگو با ایسنا با تشریح وضعیت منابع آبی در این استان گفت: «طبق برنامه‌ریزی‌ها برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در تهران وجود ندارد اما لازم است مشترکان ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف داشته باشند.»
با این اوصاف دو نیاز مبرم روزهای گرم تابستان که عبارت از برق و آب است، در تابستان با خطر کمبود مواجه شده‌است و مسئولان مربوطه از حالا شروع به توصیه در خصوص مدیریت مصرف این دو مولفه کرده‌اند. در این خصوص ذکر چند نکته را حائز اهمیت می‌دانیم.
تغییر شرایط آب و هوای کره زمین و وقوع بحران‌های جهانی، تمام کشورهای جهان را کم یا زیاد در زمینه تامین آب و گاز و برق و امثالهم دچار مشکل کرده‌است. شاید بتوان از بحران‌ها و درگیر شدن میانه‌ی نزاع‌های جهانی شانه خالی کرد اما بی‌شک در برابر تغییرات اقلیمی، دامنه اقداماتی که می‎توان انجام داد محدودتر می‌شود. بنابراین توصیه‌ها در خصوص صرفه‌جویی کردن و همکاری با مسئولان مربوطه در جهت تامین انواع انرژی‌ها و ملزومات زندگی به شکل یکسان برای تمام مردم کشور، امری ضروری است. به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان از لحاظ انسانی توجیه کرد که در چنین شرایطی کسی مصرف خود را مدیریت نکند اما حق خاطرنشان کردن یک نکته مهم را هم برای خود محفوظ می‌دانیم و آن این است که بار مدیریت بحران و عبور از تابستان سخت احتمالی، تنها بر دوش مردم نیست. خوشبختانه کشور ما از جهت داشتن منابع آبی نظیر دریا، دریاچه، مرداب، تالاب، رود و … بسیار غنی است و امروزه در سراسر جهان استعمال تجهیزات آب‌شیرین‌کن حتی به منظور استفاده از آب شور دریاها، امری تقریبا معمول شده‌است؛ پس ما نیز می‌توانیم با توجه به اینکه این منابع را داریم، چنین انتظاری را داشته باشیم. دوم اینکه غنی بودن کشور از منظر انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز که قابل استفاده در تولید برق نیز می‌باشد، کمی از نگرانی‌ها را در این زمینه کاهش می‌دهد. ایران کشوری چهار فصل است و از نظر جغرافیایی مثلا در قطب قرار ندارد که ماه‌ها رنگ آفتاب را نبیند. پس گسترده‌تر شدن استفاده از صفحات خورشیدی هم می‌تواند بخش قابل توجهی از این دغدغه را به فراموشی بسپارد. نتیجتا اینکه علاوه بر مردم که وظیفه‌ی صرفه‌جویی کردن به منظور تامین رفاه حال هموطنان خود را دارند، مسئولین نیز وظیفه بزرگ‌تری دارند و آن هم مبادرت به انجام موارد ذکر شده و امور دیگری است که حتما وجود دارند و در محدوده دانش و تخصص کارشناسان مربوطه است و امیدواریم در این صورت، دیگر واژه (سخت) را به عنوان صفتی برای فصل‌های کشور استفاده نکنیم.

  • نویسنده : ارسالی توسط سایه برین