براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از ۳۱ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در هفت ایستگاه کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و در ۱۷ ایستگاه در شرایط ناسالم برای همه گروههاست. بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دیروز کیفیت هوای ایستگاههای پاسداران (منطقه ۳)، پونک، ژئوفیزیک (منطقه […]
براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از ۳۱ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در هفت ایستگاه کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و در ۱۷ ایستگاه در شرایط ناسالم برای همه گروههاست.
بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دیروز کیفیت هوای ایستگاههای پاسداران (منطقه ۳)، پونک، ژئوفیزیک (منطقه ۶)، ستاد بحران(منطقه ۷)،گلبرگ (منطقه ۸)، پارک شکوفه (منطقه ۱۴) ،شهرداری منطقه ۱۵ در شرایط ناسالم برای گروههای حساس بود. یعنی بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار داشت. در این شرایط به مبتلایان به بیماریهای قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان توصیه میشود که فعالیتهای طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. کیفیت هوای ایستگاههای سوهانک (منطقه ۱)، شریف (منطقه ۲)، شهرداری منطقه ۲، دانشگاه علم و صنعت (منطقه ۴)، تربیت مدرس (منطقه ۶)، دانشگاه تهران (منطقه ۶)، شهرداری منطقه ۱۰، شهرداری منطقه ۱۱، پارک رازی (منطقه ۱۱)، پیروزی (منطقه ۱۳)، میدان امام خمینی (منطقه ۱۲)، شاد آباد (منطقه ۱۸ )، پارک قائم (منطقه ۱۸ )، شهرداری منطقه ۲۰، شهرداری منطقه ۲۱ و شهرداری منطقه ۲۲، شهرک چشمه (منطقه ۲۲) در شرایط ناسالم برای همه گروهها است یعنی بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ قرار دارد و در این شرایط به افراد مبتلا به بیماریهای قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان توصیه میشود از انجام فعالیتهای طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند. افراد دیگر نیز باید فعالیتهای طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
مردودی ۵۰ درصد خودروهای یورو ۵ در آزمون تطابق تولید
هرچند که بر اساس قانون هوای پاک قرار بود امسال آخرین فرصت خودروسازان برای تولید و شمارهگذاری خودروهای یورو ۴ باشد اما در دو روز گذشته شرکت ایران خودرو پیش فروش چهار مدل از محصولات خود را برای سال آینده شروع کرد. این درحالیست که به گفته دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست، موضوع تحریم و نبود سوخت یورو ۵ بهانه خودروسازان است و البته در حال حاضر نیز ۵۰ درصد خودروهای یورو ۵ در آزمون تطابق تولید مردود شدهاند.
با وجود اتمام حجت سازمان محیط زیست با وزارت صنعت، سایت ایرانخودرو پیشفروش چهار محصول یورو ۴ (خودروی سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و دنا) را برای سال آینده آغاز کرد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز بلافاصله اعلام کرد که در صورت انجام پیش فروش این محصولات این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد. دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست به ایسنا میگوید: بیشتر قطعات محصولات سایپا و ایران خودرو تولید داخل است و ارتقای استاندارد آنها ربطی به تحریمها ندارد اما از سوی دیگر برخی از شرکتهایی که نیاز به همکاری شریک خارجی خود دارند مانند “مدیران خودرو” و “کرمان موتور” ممکن است در زمینه خدمات فنی و یا تامین قطعات با مشکلاتی مواجه شوند. بهزاد اشجعی در پاسخ به این پرسش که آیا نبود سوخت یورو ۵ میتواند در عدم ارتقای استاندارد خودروها موثر باشد؟ توضیح میدهد: در حال حاضر سوخت یورو ۵ در دو پالایشگاه کشور تولید میشود اما باید این نکته را در نظر داشت که بر اساس استانداردها اگر خودروی یورو ۵ سوخت یورو ۴ مصرف کند مشکلی نخواهد داشت چرا که تفاوت سوخت یورو ۴ و یورو ۵ ناچیز است بنابراین اجباری برای استفاده از سوخت یورو ۵ در خودروهای یورو ۵ وجود ندارد.
در حال حاضر حدود ۱۰۰ مدل خودروی تولید داخل تاییدیه زیست محیطی دارند که حدود ۴۸ مدل آن بر اساس استاندارد یورو ۵ تولید میشوند. به گفته اشجعی ۵۰ درصد خودروهای یورو ۵ تولید داخل در آزمونهای تطابق تولید رد شدهاند و این نشان میدهد که این محصولات یورو ۵ بویی از این استاندارد نبردهاند. همچنین بر اساس آزمونهای دورهای تطابق تولید ۲۰ درصد خودروهای یورو ۴ نیز مردود شدهاند.
خرید ۶۳۰ واگن برای مترو پایتخت جدیتر شده است
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: اتفاقات خوبی برای خرید واگن های مترو مطرح و خرید ۶۳۰ واگن جدی شده است.
محمد علیخانی با بیان اینکه همیشه بحث افزایش تعداد واگن ها را پیگیری کرده ام افزود: اتفاقات خوبی برای خرید واگن های مترو مطرح است و خرید ۶۳۰ واگن جدی شده است. علیخانی با اشاره به خرید اتوبوس نیز گفت: در اتوبوسرانی نیز اتفاقات خوبی افتاد و در جلسه آقای هاشمی با آقای جهانگیری تصمیمات خوبی گرفته شده است و علاوه بر نوسازی ناوگان قرار شد از محل صندوق ذخیره ارزی اعتبار خرید ۳هزار اتوبوس در یک مدت زمانی پرداخت شود.رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تصریح کرد: برنامه ای برای خرید اتوبوس وجود نداشت و معاونت حمل و نقل نیز بیشتر دنبال نوسازی بود که با اعتراض آقای هاشمی روبرو شد.وی درباره زمان ورود این اتوبوس ها به ناوگان گفت: خرید سه هزار اتوبوس در یک مقطع کوتاه امکان پذیر نیست، چرا که امکان تولید نداریم.