هویت و فرهنگ در شهرهای جدید از منظر زبان نشانه ای شهر
هویت و فرهنگ در شهرهای جدید از منظر زبان نشانه ای شهر

    پنل تخصصی دیوارنگاره ها و هویت شهری در شهرهای جدید با حضور مدیر کل توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران در دومیننمایشگاه و همایش نما برگزار شد. عبدالوهاب شهلی بر مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران با حضور در پنلتخصصی دیوارنگاره ها و هویت شهری در شهرهای جدید در دومین نمایشگاه […]

 

 

پنل تخصصی دیوارنگاره ها و هویت شهری در شهرهای جدید با حضور مدیر کل توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران در دومیننمایشگاه و همایش نما برگزار شد.
عبدالوهاب شهلی بر مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران با حضور در پنلتخصصی دیوارنگاره ها و هویت شهری در شهرهای جدید در دومین نمایشگاه و همایش نما (طراحی، اجرا، مصالح و صنایع وابسته) ضمن اشاره به اهمیت هویت یابی شهرهای جدید بیان کرد: دراین دوره دستورکارهای نوینی باهدف توسعه اجتماعی و فرهنگی و ایجادفضای گفتگوی مشترک بین علوم اجتماعی و شهرسازی در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفته و هم اکنون با راه اندازیدفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی به مرحله اقدام رسیده است.
شهلی بر در ادامه با تأکید براینکه شهر باید فضایی برای بیان فرهنگ و گفتگوی بین شهروندان باشد گفت: به واقع شهر در کنار فعالیتهای فیزیکی و کالبدی نوعی زبان نشانه ای برای بیان همین فرهنگ به شمار می رود که برای درک آن باید شهر را فراتر از چند ساختمانو سیمان و… ببینیم.
وی در این خصوص ادامه داد: شهرهای جدید، کالبدهای جدیدی به شمار می روند که می توانند اجازه ظهور سبک های جدید زندگی رابه شهروندان بدهند؛ از سویی دیگر عواملی چون معماری منظر، طراحی معابر، دیوارنوشته ها، نقاشی های دیواری، یادمان های شهر ومبلمان شهری عرصه های نشانه ای آن هستند تا زمختی شهر را گرفته و آن را برای این ظهور آماده کنند.
این مقام مسئول در این راستا اضافه کرد: خوشبختانه امروز شرکت عمران شهرهای جدید به منظور ارتقای کیفیت زندگی در این مناطقاقدامات مذکور را در دستور کار قرار داده است که برگزاری بزرگترین سمپوزیوم مجسمه سازی در شهر جدید پرند، برگزاری رویدادهایموسیقیایی، تئاتر و … از جمله آن به شمار می رود.
شهلی بر تولید بسترهای نهادی برای فرهنگ مردمی در شهرهای جدید را نکته مورد اهمیت دیگری در این حوزه دانست و گفت: از آنجاییکه تنوع فرهنگی از ماهیت های یک شهر به شمار رفته و مردم باید با وجود ناهمگونی های اجتماعی متعدد بتوانند زبان و نگاه خود را درشهر متجلی سازند؛ بر آن شدیم تا با برگزاری انجمن های ادبی و هنری ، پاتوق های فکری و … بستر این اهداف را فراهم سازیم.
مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه سخنان خود با اشاره به مسئله هویت یابی با بهره گیریاز فرهنگی های منطقه ای بیان کرد: کارکرد و تمایز هر شهر در هویت سازی آن تأثیرگذار بوده و از سویی دیگر معماری و منظر شهرینیز در این امر مؤثر است؛ در این راستا تلاش داریم تا با بهره گیری از فرهنگ و اقلیم منطقه ای هر شهر و ویژگی خاص آن در اینحوزه، آن شهر را برجسته سازیم.
گفتنی است شرکت عمران شهرهای جدید نیز با شرکت در این نمایشگاه و راه اندازی غرفه تخصصی دیوارنگاره های برگزیده درشهرهای جدید را به معرض نمایش علاقمندان گذاشت.