هیاهو برای هیچ
هیاهو برای هیچ

جمله- گروه اقتصاد: در حالی که در آیین‌نامه واردات تاکید شده بود که خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه خواهند شد و فروش آن‌ها از مسیر بورس کالا است؛ هیات دولت، هفته گذشته، تصویب کرد که عبارت “خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود” از بند ٢ آیین‌نامه واردات حذف شود؛ بر این […]

جمله- گروه اقتصاد: در حالی که در آیین‌نامه واردات تاکید شده بود که خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه خواهند شد و فروش آن‌ها از مسیر بورس کالا است؛ هیات دولت، هفته گذشته، تصویب کرد که عبارت “خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود” از بند ٢ آیین‌نامه واردات حذف شود؛ بر این اساس احتمالا فروش خودروهای وارداتی دیگر تنها از مسیر بورس کالا نخواهد بود.
با این حساب تضادی دیگر در سیاستگذاری اقتصادی دولت سیزدهم آشکار شده است. اتفاقی که یادآور اظهارات عجیب مخبر مبنی بر تغییر سیاست ساخت مسکن توسط دولت است. متاسفانه در یکسال و نیم اخیر سیاست های نادرست دولت در حوزه خودرو موجب افزایش سرسام‌آور نرخ آن شده است به طوریکه قیمت ساده ترین خودروی موجود در بازار یعنی پراید ۱۳۱ از ۲۸۵ میلیون تومان در چهارشنبه هفته گذشته به ۳۰۰ میلیون تومان در این هفته رسیده‌است.
بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو از آخرین روز هفته گذشته تا امروز حاکی از آن است که پرایدهای ۱۵۱ در این مدت گران شده‌اند، به طوری که مدل ۱۴۰۰ این خودرو از ۲۴۵ میلیون تومان در روز چهارشنبه به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده‌است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۲۵۸ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته به ۲۶۰ میلیون تومان رسیده‌است. در بین خودروهای پژو نیز این نوسانات قیمتی مشهود است به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ مدل ۱۴۰۱ از ۴۶۵ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته به ۴۷۰ میلیون تومان رسیده‌است با روند افزایشی نرخ دلار بازار شاهد افزایش قیمت انواع خودروهای داخلی است به‌نحوی که قیمت ۲۰۷ اتوماتیک به ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است. به گزارش جمله، نکته قابل توجه اینجاست با اعلام خبر توقف تولید پژو۲۰۶ که یکی از محصولات پرطرفدار شرکت ایران‌خودرو بود بازار واکنش خود را به این موضوع نشان داد و این خودرو نیز شاهد افزایش قیمت است.بر همین اساس قیمت پژو۲۰۶ تیپ‌دو به ۴۸۳ میلیون تومان رسیده است.
قیمت سایر خودروها نیز نسبت به گذشته شاهد افزایش یک تا سه میلیون تومانی است، این افزایش قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاده است که رکود همچنان بر بازار حاکم است و کمتر معامله‌ای صورت می‌گیرد، این درحالی است که با نزدیک شدن به شب عید باید بازار خرید و فروش خودرو رونقی قابل توجه داشته باشد.
تمام این افزایش قیمت ها در حالی صورت می گیرد که دولت با واردات نزدیک به ۵۰ خودروی خارجی قصد داشت با ایجاد رقابت دست به کنترل قیمت ها بزند، یکی از اصلی ترین راه های دولت برای انجام این کار نیز عرضه این خودروها در بورس کالا بود که حالا با بخشنامه و مصوبه جدید هیات دولت این تصمیم هم از رده خارج شده و به خانه اول باز گشته ایم. در همین حین درب بازار تولید خودروهای داخلی نیز همچنان بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد. روش های عجیبی که جز توهین به شعور مخاطب نام دیگری ندارد، در پیش گرفته شده تا به اصطلاح تولیدات جدید یا پلتفرم های تازه را به مشتریان عرضه کند. زمانی که آیین‌نامه واردات خودرو پس از چندین بار رفت و برگشت به صحن مجلس شورای اسلامی، مورد تایید قرار گرفت و نهایی شد؛ در بند ٢ این آیین نامه تاکید شده بود که فروش خودروهای وارداتی تنها از طریق بورس کالا خواهد بود. به گزارش جمله، مقرر شده بود که پس از واردات اولین محموله خودروهای وارداتی در سوم دی ماه، از هفته سوم دی ماه این محموله در بورس کالا برای فروش، عرضه شود اما خبری نشد. پس از آن هم ١٩ دی ماه اطلاعیه‌های بورس کالا از پذیرش خودروهای خارجی حکایت داشتند و این انتظار می‌رفت که خودروهای خارجی طبق وعده داده شده نهایت تا پایان دی ماه در بورس کالا عرضه شوند؛ اما تاکنون و در حالیکه به روزهای پایانی بهمن ماه نزدیک می‌شویم، هنوز این اتفاق نیفتاده است. همانطور که اشاره شد، علاوه بر متن مصوب آیین‌نامه واردات خودرو، بارها توسط مسئولان وزارت صمت تاکید شد که عرضه خودروهای وارداتی صرفاً از طریق بورس کالا انجام خواهد شد. اما اکنون آخرین مصوبه هیات دولت که توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده حکایت از آن دارد که دو عبارت “خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود” و “در بورس کالا” حذف می‌شود. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که دولت علاوه بر فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا، برنامه‌های دیگری برای عرضه این خودروهای خارجی که قریب به پنج سال منع از ورود به ایران بودند، داشته باشد.
این درحالیست که موضوع تعیین قیمت این خودروهای وارداتی که تا پیش از این قرار بود قیمت بر روی تابلو بورس مشخص شود و براساس رقابت باشد؛ احتمالا با این مصوبه هیات دولت، نحوه تعیین قیمت متفاوت خواهد شد.
پیش از این در مورد قیمت، اعلام شده بود ”خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه خواهند شد. این خودروها در چند رده قیمتی قرار است که وارد شوند. کمترین تعرفه از حقوق ورودی مربوط به خودروهای در رده قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو است. حقوق گمرکی برای همه خودروها چهار درصد ثابت است (چه خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو و چه خودروهایی که سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو را دارد). اما سود بازرگانی متغیر است؛ کمترین میزان را خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو خواهند داشت. ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز سود بازرگان است که وارد می‌کند و باقی بسته به این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت صورت پذیرد.” گفتنی است که طبق آنچه که در آیین‌نامه واردات خودرو آمده است مقرر شده بود تا کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن وتجارت و عضویت وزارت اموراقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، موظف باشند که نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را برحسب ارزش (فوب) به‌گونه‌ای تعیین کنند که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی دربورس کالا، معادل سود عادلانه باشد و کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش باشد. حالا تصمیم جدید دولت مبنی بر عدم عرضه خودروها در بورس کالا بی شک به افزایش قیمت بعد از تعطیلات هفته آینده منجر خواهد شد و بازار شب عید که به صورت اتوماتیک به کرانی خودرو دامن می زدحالا با متغیر تازه تشدید خواهد شد.