وام ۵۰۰ میلیارد تومانی برای ۳۲ شرکت دریایی به‌خاطر کرونا
وام ۵۰۰ میلیارد تومانی برای ۳۲ شرکت دریایی به‌خاطر کرونا

    زهرا ایران‌شاهی / ۹۰ درصد از جریان حمل کالا در سطح بین المللی از طریق دریاها و بنادر صورت می گیرد. دلیل این امر بیشتر هزینه پایین تر این نوع سیستم حمل ونقل نسبت به سایر شقوق حمل ونقلی و دسترسی به آب های آزاد جهان و همچنین امکان حمل در حجمی انبوه […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی /

۹۰ درصد از جریان حمل کالا در سطح بین المللی از طریق دریاها و بنادر صورت می گیرد. دلیل این امر بیشتر هزینه پایین تر این نوع سیستم حمل ونقل نسبت به سایر شقوق حمل ونقلی و دسترسی به آب های آزاد جهان و همچنین امکان حمل در حجمی انبوه است. اما در حال حاضر این تجارت نیز به دلیل شیوع کرونا با مشکلات بسیاری در سطح جهان مواجه شده است. مشکلات در زمینه حمل کالاهای نفتی و غیرنفتی به دلیل کاهش حمل نفت حادث شد اما اکثر مشورها در حال حاضر در حال برگشت به سیستم قبلی خود در این زمینه هستند.
درواقع اکثر کشورهای گرفتار کرونا، حوزه تولید و معاملات تجاری خود را در حوزه فرآورده‌های خوراکی، کالاهای پزشکی و بهداشتی متمرکز کرده بودند و واردات سایر اقلام را به حالت تعلیق درآورده‌ بودند که این موضوع به افت شدید صادرات و واردات مواد خام و اولیه، کالاهای نیم ساخته و ساخته شده، خودرو و قطعات یدکی و لاستیک و پلاستیک، کالاهای ساختمانی پروژه ای، البسه، کالاهای لوکس، فولاد، نفت و فرآورده های نفتی و پتروشیمی… شده است.
همه این اتفاقات به دلیل کاهش حجم تقاضا رخ داده و بروز آثار و تبعات این بحران را می توان در افزایش تعداد کشتی‌های معطل در لنگرگاه‌ها برای یافتن و جمع شدن بار، تعویق تحویل‍دهی کشتی‌های جدید، لغو سفارشات جدید ساخت کشتی‌ها، کاهش و تعلیق ساخت کانتینرهای جدید، کاهش قیمت کشتی‌ها و تقلیل نرخ اجاره آنها، لغو قراردادهای اجاره کشتی‌ها و کانتینرها و سرعت یافتن اسکراب کشتی‌های قدیمی دید. با افزایش مدت انتظار محمولات برای انجام حمل دریایی، با ازدحام کالا و کانتینرهای منتظر برای تخصیص کشتی از سوی خطوط کشتیرانی به دلیل کافی نبودن حجم بارها برای حرکت اقتصادی کشتی ها روبرو هستند.
در کشور ما اما جلسات متعددی در کمیته های حمل و نقل با حضور اعضای انجمن ها و تشکل های دریایی کشور برگزار شده که در سه حوزه فکر و رویکرد، نوسازی و ساختاری پیشنهاداتی مطرح شده است تا تهدیداتی را که کرونا برای حوزه حمل و نقلی ایجاد کرده است به فرصت تبدیل شود.
این در حالی است که به رغم انجام اقدامات اساسی در بدنه سازمان بنادر، یک روند جهانی در این میان وجود دارد که ما هم از آن مستثنی نیستیم و آن این مورد است که کاهش تقاضا برای حمل بار و افزایش عرضه به دلیل ظرفیت آزاد بر روی کشتی‌ها و همچنین کشتی‌های بیکار و نیز کاهش قیمت سوخت و تقلیل هزینه اجاره کشتی‌ها، به تدریج ممکن است به تقلیل نسبی کرایه‌های حمل دریایی بینجامد هرچند که تاکنون خطوط و شرکت‌های کشتیرانی در تلاشند تا با بالا نگهداشتن سطح قیمت کرایه های حمل، خود را از ضرر و زیان ناشی از کاهش ترافیک حمل دریایی در امان نگه دارند.
در جهان جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر از کارکنان کستی های تجاری با چالش شغلی روبرو شده اند. این در حالی است که از طرف دیگر با تقلیل تقاضا برای انرژی در جهان، بعضی از کشورها واردات نفت و فرآورده‌های نفتی و برخی کالاهای پایه صنعتی با قیمت ارزان را افزایش داده‌اند تا در دوران پساکرونا از این ذخیره برای تقویت مزیت‌های رقابتی محصولات و خدماتشان استفاده کنند.
این در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی در این ارتباط با اشاره به شناسایی ۳۲ شرکت دریایی برای دریافت تسهیلات حمایتی به دلیل شیوع کرونا، گفت: جمع کل این تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومان است
محمد راستاد درباره آخرین وضعیت تسهیلات ۸ هزار میلیارد تومانی که به گفته وزیر راه و شهرسازی قرار است به شرکت‌های حمل و نقلی در انواع مدل‌ها به دلیل رکود حاصل از کرونا پرداخت شود، اظهار داشت: رقم این تسهیلات در بخش حمل و نقل دریایی ۵۰۰ میلیارد تومان است.
وی در پاسخ به این سؤال که تاکنون شرکتی بابت دریافت این تسهیلات معرفی شده است؟ گفت: در این‌باره ۳۲ شرکت را شناسایی کرده‌ایم که این تسهیلات را دریافت می‌کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سؤال که آیا این شرکت‌های دریایی و بندری به بانک مرکزی و بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند؟ اظهار داشت: هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم، هر زمان که این تسهیلات به مرحله اجرا در آید، مکانیزم آن ابلاغ می‌شود.
‌‌پیش از این وزیر راه و شهرسازی ‌از پرداخت ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های حمل و نقلی (در انواع مدل‌ها) در راستای رکود حاصل از شیوع کرونا خبر داده بود.
به گفته محمد اسلامی، این تسهیلات مشمول شرکت‌هایی می‌شود که در ایام شیوع کرونا پرسنل خود را تعدیل نکردند.
‌وزیر راه و شهرسازی گفته بود ‌تأمین نقدینگی برای ما مهم است که امیدواریم طبق بسته‌ای که با ستاد ملی مبارزه با کرونا، توافق کرده‌ایم و فهرستی که به آنها ارائه شده است، این تسهیلات پرداخت شود.
به گفته اسلامی به زودی همه شرکت‌های حمل و نقلی از ستاد مقابله با کرونا، پیامک دریافت می‌کنند و به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات، معرفی می‌شوند.