وجود ۱۰ منطقه پرخطر در کندوان
وجود ۱۰ منطقه پرخطر در کندوان

جاده پر پیچ و خم کندوان همواره حادثه خیز است، گاه در آن آن سنگ می بارد و گاه سیل. جاده‌های کوهستانی مازندران از کندوان گرفته تا هراز و سوادکوه همواره آبستن حوادثی است که در آن جان‌های شیرین زیادی قبض می‌شود و خانواده‌های بسیاری در سوگ عزیزان می‌نشینند. جاده کندوان در روزهای اخیر براثر […]

جاده پر پیچ و خم کندوان همواره حادثه خیز است، گاه در آن آن سنگ می بارد و گاه سیل. جاده‌های کوهستانی مازندران از کندوان گرفته تا هراز و سوادکوه همواره آبستن حوادثی است که در آن جان‌های شیرین زیادی قبض می‌شود و خانواده‌های بسیاری در سوگ عزیزان می‌نشینند.
جاده کندوان در روزهای اخیر براثر سقوط و ریزش سنگ سه فوتی داشت و به بیش از ۲۰ خودرو خسارت زد و شمار قابل توجهی نیز مصدوم برجا گذاشته است. در آخرین حادثه هولناک آن، ریزش سنگ بر روی یک خودرو، مادر ۳۶ ساله و دختر دو ساله را به کام مرگ کشاند و پدر و کودک ۱۰ ساله خانواده را روانه بیمارستان کرده است.
گذر از این جاده کوهستانی و پر پیچ و خم برای بسیاری از خانواده‌ها به خاطره تلخ و فراموش نشدنی تبدیل شده است. با آنکه چهار روزی جاده کندوان در تعطیلات نوروزی برای لق گیری سنگ‌های معلق بسته بود اما این طرح نتیجه بخش نبوده است و ریزش سنگ‌های معلق طی روزهای گذشته حکایت از آن دارد که باید به این محور پرتردد و ملی توجه ملی
صورت گیرد.

محدوده کمر زرد از حادثه ترین نقاط کندوان است
مهدی صفایی رئیس اداره راهداری چالوس با بیان اینکه منطقه هریجان و محدوده کمر زرد از پرحادثه‌ترین محدوده‌های محور کندوان به شمار می‌رود، گفت: طی ۲۰ سالی که در راهداری مشغول فعالیت هستم این محدوده همواره حادثه‌خیز
بوده است.
وی با ابراز تأسف و تسلیت به مناسبت فوت سه همشهری و هم وطن در روزهای گذشته بر اثر سقوط سنگ در محدوده کمرزرد هریجان گفت: شرایط این منطقه به گونه‌ای است که رهگذران و رانندگان متوجه سقوط و ریزش سنگ نمی‌شوند و ناگهان با اصابت سنگ با خودرو
مواجه هستند.
وی با بیان اینکه در تعطیلات نوروزی برای لق گیری سنگ‌های معلق در محور کندوان شامل سیاه بیشه و دیگر مناطق مصوباتی داشتیم، گفت: سایر مناطق به جز منطقه هریجان عملیات لق گیری و ایمن سازی صورت گرفته است.
صفایی با عنوان اینکه برای ایمن سازی منطقه هریجان اجرای گالری و فنس سوئیسی در دستور کار قرار دارد، گفت قرار است این طرح بدون ترک تشریفات به پیمانکار واگذار شود و به زودی پیمانکاران مشخص و فعال می‌شود.
صفایی ادامه داد با ایمن‌سازی این محدوده می‌توان گفت که محور کندوان تا حدودی ایمن شده است و امیدواریم دیگر شاهد حوادث تلخ و غم افزا در این محور نباشیم.
روزانه بیش از ۵۰ هزار دستگاه خودرو در محور پرتردد کندوان گذر می‌کنند و همواره جان این مسافران و رهگذران در خطر است. سقوط سنگ، ریزش کوه، سیلاب و آبگرفتگی و ترافیک و راه بندان از جمله حوادثی است که مسافران و رهگذران همواره در محور کندوان آن را تجربه کردند و به تأکید مسئولان و کارشناسان برای ایمن‌سازی این جاده ملی و پرتردد نیازمند توجه و بودجه ملی است.

کندوان برای ایمن سازی نیازمند بودجه ملی است
سرگرد محمد احمدی فرمانده پلیس راه کندوان با بیان اینکه همواره شاهد بروز حوادثی در این محور پرتردد هستیم، اظهار داشت: این محور برای ایمن‌سازی نیازمند بودجه و حمایت ملی است.
وی با اشاره به اینکه تعطیلات گذشته شاهد ریزش سنگ در محور بودیم، گفت: متأسفانه به خودروهای زیادی در این حادثه خسارت وارد شد و شماری نیز مصدوم شده است.
به گفته سرگرد احمدی محور ملی کندوان به دلیل شرایط خاصی که دارد باید در سطح برنامه‌های ملی برای ایمن سازی قرار گیرد و امیدواریم متولیان امر در این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشند.
نیمه کاره بودن آزادراه تهران -شمال بار ترافیکی محور کندوان را تشدید کرده است، به گونه‌ای که در پایان هفته و تعطیلات گذر از این مسیر ۱۲۰ کیلومتری شش تا هشت ساعت به درازا می‌کشد و ترافیک و راه بندان خطر بروز حادثه را در این محور
افزایش می‌دهد.
شناسایی ۱۰ نقطه حادثه خیز
در کندوان
فرماندار چالوس نیز با ابراز تأسف از اینکه طی روزهای اخیر دو نفر در منطقه کمر زرد منطقه هریجان جاده کندوان جان باختند، اظهار داشت: در این حادثه شاهد مرگ یک مادر و کودک بودیم.
سیدعلی قاسمی با بیان اینکه ۲۰ فروردین امسال نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی زده شد مبنی بر اینکه ۱۰ نقطه حادثه‌خیز در محور کندوان شناسایی شده و نیازمند ایمن سازی است، افزود: در این نامه و درخواست برای تأمین اعتبار و بهسازی منطقه درخواست کرده بودیم.
وی اظهار داشت: به رغم پیگیری‌هایی از سوی شهرستان و استان صورت گرفته متأسفانه در عمل نتیجه نگرفتیم، هرچند شهرستان نسبت به عملیات لق گیری در چند نقطه اقدام کرده است اما این لق گیری ها پاسخگویی مطالبات نیست.
وی گفت: در جاده کندوان نیازمند دیواره سازی و اجرای گالری و فنس کشی سوئیسی هستیم و طبق این درخواست باید وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت بحران کشور برای این جاده ملی و حادثه خیز تدبیری اندیشه کند.
کندوان هراز گاهی قربانی می‌گیرد و تعلل در ایمن‌سازی این محور پرتردد خانواده‌های زیادی را داغدار و سیاهپوش می‌کند و لازم است مسئولان ملی با تأمین اعتبار برای تحقق مطالبات مردم مازندران و ایران جامعه عمل پوشند.