ورود ۳۲۲ دستگاه انواع واگن به ناوگان ریلی کشور
ورود ۳۲۲ دستگاه انواع واگن به ناوگان ریلی کشور

    زهرا ایران‌شاهی / اواخر اسفندماه سال گذشته که بیش از چند روز از آن نمی گذرد، انعقاد و تبادل ۶ قرارداد سرمایه گذاری به ارزش ۱۳۷۳۵ میلیارد ریال امروز با حضور وزیر راه وشهرسازی و رئیس سازمان برنامه وبودجه منعقد شد. مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز در این مراسم حضور داشت و موافقتنامه سرمایه […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی /

اواخر اسفندماه سال گذشته که بیش از چند روز از آن نمی گذرد، انعقاد و تبادل ۶ قرارداد سرمایه گذاری به ارزش ۱۳۷۳۵ میلیارد ریال امروز با حضور وزیر راه وشهرسازی و رئیس سازمان برنامه وبودجه منعقد شد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز در این مراسم حضور داشت و موافقتنامه سرمایه گذاری برای توسعه خطوط ریلی و اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی کشور در قالب تفاهم نامه بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت صنعتی و معدنی برای حمل مواد اولیه و محصولات معدنی و صنعتی به ارزش ۱۲۷۳۵میلیارد ریال با حجم بار قابل جذب در سال منعقد شد.
ابتدا تفاهم‌نامه بین سازمان بنادر و دریانوردی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای توسعه خطوط ریلی در بنادر و به روزرسانی سند راهبردی نقشه راه افزایش سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی بار در بنادر امضا شد. سپس پروژه سرمایه گذاری بین شرکت راه آهن و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در استان کرمان برای احداث ۹۲ کیلومتر خط ریلی فرعی برای حمل مواد اولیه و محصولات معدنی و صنعتی با ناوگان حمل و نقل ریلی با سرمایه‌گذاری ۵۴۷۸ میلیارد ریال به امضا رسید.
همچنین با صنایع ملی مس ایران دو موافقت نامه تامین ۲۰۰ دستگاه واگن مخزن دار مخصوص حمل اسید و ۲۰۰ دستگاه تانک مخصوص حمله اسید با راه‌آهن و ساخت ۲۵ کیلومتر خط راه آهن برای حمل بار از خاتون آباد در استان کرمان و توسعه خطوط ایستگاهی و تجهیزات بارگیری و تخلیه در مس سرچشمه و بندرعباس به ارزش سرمایه‌گذاری ۵۲۵۰ میلیارد ریال منعقد شد.
در ادامه با تامین شرکت پویا ترابر پیشتاز برای تامین ۶۰۰ دستگاه واگن باری کانتینر بر ساخت ۳ کیلومتر خط آهن فرعی و ساخت خطوط فرعی پلیمر کرمانشاه به طول ۵ کیلومتر در استان‌های کرمانشاه لرستان کردستان و آذربایجان غربی به ارزش هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال امضا شد.
سرانجام برای احداث ۱۸ کیلومتر خط ریلی فرعی در استان یزد برای حمل مواد اولیه و محصولات مجتمع های فولادی و ارزش ۹۳۶ میلیارد ریال ساخت ۲ کیلومتر خط آهن فرعی در استان قزوین برای حمل مواد اولیه سرمایه گذاری ۱۲۱ میلیارد ریال منعقد شد.
این در حالی است که تنها چند روز پس از آن، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از برگزاری مراسم ورود ۳۲۲ دستگاه انواع واگن باری و مسافری و خودکشش به ناوگان ریلی کشور با حضور معاون رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: خط دوم راه‌‌آهن کرج-کردان-هشتگرد نیز تکمیل و در جریان این مراسم بهره‌برداری می شود.
سعید رسولی نکته حائز اهمیت در نوسازی ناوگان ریلی را تولید داخل بودن تمام واگن‌های ورودی به ناوگان ریلی عنوان کرد و اظهار داشت: ۳۲۲ دستگاه انواع واگن باری، مسافری و خودکشش به ارزش ۵۷۰ میلیارد تومان امروز در مراسمی با حضور محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به ناوگان ریلی کشور وارد می شوند که با احتساب ورود این تعداد،‌ امسال در مجموع ۷۷۸ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو به ناوگان حمل‌ونقل ریلی اضافه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نوسازی ناوگان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۸۴ درصد رشد داشته است.
وی پروژه دیگر که تکمیل و آماه بهره‌برداری شده است را اصلاح هندسی خطوط و سوزن‌بندی ایستگاه کرج عنوان کرد و گفت: حدود ۳۲ دستگاه سوزن جدید نصب و حدود ۱۲ سوزن جابجا شده است. همچنین طول سکو و خطوط ایستگاه نیز اصلاح شده است
مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: با این اقدام گلوگاه محور ریلی شمال غرب به سمت غرب تهران در محوده ایستگاه کرج برطرف می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی پروژه بعدی را بهره‌برداری از پل قزلحصار عنوان کرد و گفت: بهره‌برداری از این پل از اهمیت بسیار بالایی در کاهش ترافیک و ارتقا ایمنی دارد.
رسولی در پایان با اشاره به تکمیل عملیات اجرایی خط دوم کرج-کردان-هشتگرد بیان داشت: با بهره‌برداری از این قطعه گلوگاه ترافیکی محور شمال غرب برطرف می‌شود و البته در فروردین ماه سال آینده ادامه آن تا قزوین تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌ شود. وی ارزش مادی سه پروژه را مجموعا ۱۶۵میلیارد تومان عنوان کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: شرکت هایی که تمایل دارند در زمینه ایجاد زیرساخت ریلی در بنادر با هدف افزایش ظرفیت فعالیت داشته باشند با آنها قرارداد سرمایه گذاری منعقد می شود و اگر نیاز به تسهیلات مناسب داشته باشند، آمادگی پرداخت تسهیلات نیز وجود دارد.
این در حالی است که اخیرا گفته شده است که افزایش سهم ریل از جابجایی بار در بنادر بازرگانی کشور نیز از برنامه های اصلی دولت است و دولت برای شرکت های مایل به سرمایه گذاری در ایجاد زیرساخت های ریلی در بنادر تسهیلات پرداخت میکند.
مدیرعامل راه آهن ایران در اینباره در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه سهم ریل در بنادر تجاری کشور، افزود: یکی از برنامه های اصلی دولت و سازمان بنادر و دریانوردی، افزایش سهم حمل و نقل ریلی کالاهایی است که به بنادر کشور وارد یا از آن خارج می شوند.
محمد راستاد ادامه داد: از جمله اقداماتی که در این زمینه انجام شده، بهبود و ارتقاء زیرساخت های ریلی بنادر کشور است و با تعامل صورت گرفته با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به واسطه برنامه های مدیریتی و نرم افزاری، به گونه ای عمل خواهیم کرد تا شاهد افزایش سهم حمل و نقل ریلی برای کالاهای وارد شده به بنادر یا خارج شده از آنها باشیم.
راستاد تصریح کرد: اصولا ارزیابی بنادر تجاری در دنیا از بابت رقابت پذیر بودن آنها امکان بهره گیری کامل از حمل ونقل چندوجهی است که در همین راستا سیاست ما افزایش سهم حمل ونقل ریلی در بنادر است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بندر شهید رجایی در استان هرمزگان و بنادر امام خمینی(ره) و خرمشهر در استان خوزستان و بندر امیر آباد در مازندران به شبکه سراسری ریل متصل هستند، خاطر نشان کرد: یکی از کارهایی که به صورت منسجم و مستمر در دستور کار سازمان بنادر و شرکت راه آهن قرار دارد، استفاده از مکانیزم های مدیریتی و امکانات زیرساختی موجود برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر است.
وی درخصوص برنامه های در دست مطالعه برای توسعه حمل ونقل ریلی در بندر امام خمینی(ره) اظهار کرد: با توجه به وجود عمده کالاهای فله کشور در بندر امام خمینی(ره) به دنبال افزایش ظرفیت و بهره برداری ریلی در این بندر هستیم.
راستاد در ادامه به بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: بندر امیرآباد یکی از بنادر مهم ریل پایه کشور است که اسکله رو رو- ریلی در این بندر در مرحله تکمیل و بهره برداری قرار دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: با اتصال راه آهن به بندرانزلی اتفاق بزرگی رخ خواهد داد، همچنین ریل به مجاورت بندر آستارا رسیده است.
راستاد بندر چابهار را به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور نام برد و گفت: این بندر نسخه مهم توسعه ترانزیتی شرق است و هدف ما توسعه حمل ونقل ریلی در داخل بندر و اتصال آن به راه آهن چابهار- زاهدان است.
وی در ادامه اظهار کرد: شرکت هایی که تمایل دارند در زمینه ایجاد زیرساخت ریلی در بنادر با هدف افزایش ظرفیت فعالیت داشته باشند با آنها قرارداد سرمایه گذاری منعقد می شود و اگر نیاز به تسهیلات مناسب داشته باشند، آمادگی پرداخت تسهیلات نیز وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن باید پروژه ریل- بندر را در کنار یکدیگر پیش ببرند و به طور حتم راه آهن به دنبال افزایش سهم خود در بنادر است.
این در حالی است که خوشبختانه رویکرد سازمان بنادر و راه آهن برقرار ارتباط بیشتر با صاحبان کالا است.