وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در راستای تعامل هرچه بیشتر شهر و بندر دو اقدام در دستور کار قرار گرفته است، گفت: لحاظ پیوستگی و تاثیرات متقابل شهر و بندر در طرحهای جامع و تسریع فعالیتهای بندری فراتر از حدود اولیه تعریف شده در حوزه زیرساخت دو گام مورد […]
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در راستای تعامل هرچه بیشتر شهر و بندر دو اقدام در دستور کار قرار گرفته است، گفت: لحاظ پیوستگی و تاثیرات متقابل شهر و بندر در طرحهای جامع و تسریع فعالیتهای بندری فراتر از حدود اولیه تعریف شده در حوزه زیرساخت دو گام مورد نظر برای تعامل شهر و بندر است.
محمد اسلامی در ارتباط با ضرورت تعامل شهر و بندر و نقش آن در توسعه بنادر کشور، اظهار کرد: با توجه به مسئولیت های اجتماعی بنادر که در دستور کار سازمان قرار دارد، دو گام مشخص را برداشتیم؛ اولین گام اینکه در طرح های جامع، پیوستگی و تاثیرات متقابل شهر و بندر دیده شده است تا به لحاظ طرح شهرسازی و به ویژه مقوله حملونقل، زمانی که بار به بندر وارد یا از آن خارج میشود برای شهر بار ترافیکی تحمیلی ایجاد نشود و اینگونه زحمتی برای شهروندان شکل نگیرد.
وی ادامه داد: گام بعدی این است که بندر با سرعت بخشیدن به فعالیتها، فراتر از حدود اولیه خود برای زیرساختها هزینه کند تا اینگونه شاهد توسعه شهر و بندر، احداث جادههای مواصلاتی یا پایانههای مورد نیاز باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه به طور مثال، این دو گام در منطقه چابهار در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: علاوه بر این پروژه اتوبان ۲۵ کیلومتری که ریل چابهار به زاهدان نیز از آن کریدور باید عبور کند در دستور کار قرار گرفته و به پیمانکار نیز ابلاغ شده است تا روند عملیاتی پروژه را سرعت بخشد.
گفتنی است با توجه به توسعه حمل و نقل کانتینری و حمل و نقل ترکیبی در دریا و خشکی، نگاه به بنادر به عنوان یک مرکز صرفا تخلیه و بارگیری، نگهداری و انبارداری کالاها تغییر پیدا کرده است و بنادر به عنوان مراکز تجاری و بنگاه اقتصادی که در آن بسیاری از عملیاتهای تکمیلی روی کالاهای ورودی انجام میشود، مورد توجه قرار گرفته است. همین امرسبب شده تا محدوده پسکرانه بنادر افزایش یافته و به مجموعه ای از مراکز صنعتی و تولیدی به منظور افزایش ارزش افزوده کالاه با ایجاد کارخانهها، صنایع بسته بندی، بازاریابی، خدمات مرتبط با کالاهای تولید شده، ایجاد اشتغال و گردش سرمایه در بنادر تبدیل شود و به همین دلیل نیز تعامل هرچه بهتر شهر و بندر به منظور زندگی مطلوبتر شهروندان و رونق تجاری منطقه، بیش از پیش ضرورت یافته است. این در حالی است که معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفته است: بزرگترین کشتی حامل محموله وارداتی در تاریخ بندر چابهار که حاوی مواد اولیه شرکت ذوب آهن اصفهان است در اسکله طرح توسعه بندر شهید بهشتی پهلو گرفت. حسین شهدادی ظرفیت این کشتی را ۷۴ هزار تن اعلام و اظهار کرد: کشتی حامل دومین محموله مواد اولیه مورد استفاده شرکت ذوب آهن اصفهان با آبخور ۱۵ متر وارد بندر چابهار شد و بلافاصله بعد از ورود به لنگرگاه بندر شهید بهشتی در اسکله طرح توسعه این بندر پهلوگیری کرد و عملیات تخلیه آن آغاز شد.