وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «میتوانیم سهم بزرگی را در حملونقل جادهای به اقصی نقاط کشور و جهان داشته باشیم» گفت: این برنامه میتواند با استفاده از فرصتهای ترانزیتی، سامانهها و ظرفیتهای مهندسی ما برای توسعه زیربناهای حملونقل در سرزمین و حتی صدور خدمات فنی-مهندسی رخ دهد که همواره میتواند […]
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «میتوانیم سهم بزرگی را در حملونقل جادهای به اقصی نقاط کشور و جهان داشته باشیم» گفت: این برنامه میتواند با استفاده از فرصتهای ترانزیتی، سامانهها و ظرفیتهای مهندسی ما برای توسعه زیربناهای حملونقل در سرزمین و حتی صدور خدمات فنی-مهندسی رخ دهد که همواره میتواند برای کشور و نام ایران و ایرانی افتخار آفرین باشد.
اسلامی یادآور شد: در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی اهتمام، اعتماد و تحرکی ویژه برای سازندگی وجود داشت و در دورههای مختلف اگرچه دچار نوسان بودهایم اما چرخ توسعه در حرکت بوده است.
وی با اشاره به فشار دشمن براقتصاد و منابع درآمدی کشور گفت: اما همت، اراده، پشت کار وهمت عاشقانه سازندگان زیربناها و جامعه حملونقل توانسته است این نقصان را بی اهمیت کند و روند توسعه را ادامه دهد. این عضو کابینه دولت بیان داشت: در دولت یازدهم و و دوازدهم ۴هزار کیلومتر بزرگراه به شبکه جادهای کشور اضافه شده است که معادل سالانه ۷۰۰ کلومتر است. همچنین ۲۲۰ کیلومتر آزادراه به شبکه اضافه شده است و حدود ۵۸۰ کیلومتر تا پایان دولت دوازدهم به شبکه آزادراهی اضافه خواهد شد و این حکایت از روند نهضت ساخت و توسعه در کشور دارد.
اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ریلی نیز گفت: در این دولت راهآهن به ۵ استان رسید و ۱۱۰۰ کیلومتر راهآهن تا پایان دولت دوازدهم به شبکه ریلی کشور اضافه خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی در ادامه به طرح ابرار یا «اقدام برای راههای اولویت دار روستایی» اشاره کرد و گفت: به بیان برادران پیشکسوت جهاد سازندگی با اجرای این طرح «جهاد» دوباره احیا شده و ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی تا پایان سال تکمیل میشود. سال آینده نیز شاهد احداث و تکمیل ۳۰۰۰ کیلومتر دیگر خواهیم بود. وی افزود: توسعه زیربناهای حملونقل و بهسازی و آمادهسازی راهها موجبات تسهیل در تردد ناوگان را فراهم میکند و با فراهم آوردن راههای ایمن و ارتقا بهرهوری بر توسعه و رونق تولید اثر میگذارد. البته در تلاش هستیم با باتوجه به کمبود منابع زیرساختهای کشور را کیفیتر احداث کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل جادهای گفت: ما به ناوگانی نیاز داریم که از لحاظ کیفی و راندمان از استادارد قابل قبولی برخوردار باشد و رفاه راننده و ایمنی مسافر را تامین کند. از این رو بحث نوسازی که بنا به دلایل گوناگونی در رکود قرار گرفته است را با رایزنی ادامه میدهیم تا چرخه نوسازی ناوگان را با خروج ناوگان فرسوده تکمیل کنیم.
اسلامی تاکید کرد: باید کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی آن برای حفظ محیط زیست در دستور کار قرار گیرد.
وی در خصوص شرکتها و موسسات فعال در عرصه حملونقل نیز اظهار داشت: نظام نوینی در جهت رقابتی کردن کسب و کار با استفاده از فناوریهای روز و هوشمندسازی برای افزایش راندمان و و بهره وری نیاز داریم تا در بخش تولید رقابتیتر در اقتصاد بدرخشیم و سرانه درآمدی کشور ارا فزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر نتوانیم قدرت لجستیکی کشور را متحول کنیم و سهم خود را در ترانزیت به دست نیاوریم، آیندگان ما را نمی بخشند. اکنون سالانه ۱۰ میلیون تن ترانزیت در کشور انجام میشود که ۸۰ درصد آن جادهای و ۲۰ درصد آن ریلی است. در حالیکه ظرفیت ۵۰ میلیون تن ترانزیت را در اختیار داریم. با ایجاد ظرفیت در شرکتها و موسسات و تعامل با همکاران منطقهای این حجم از بار ترانزیتی میتواند توسط شرکتهای مقتدر جابجا شود تا ما بتوانیم سهمهای از دست رفته را جبران و خواب آنان که آرزوی حذف ایران از جاده ابریشم را در سر دارند، پریشان کنیم. وی گفت: رانندگی و خدمت در حوزه حملونقل و بودن در جاده و بیایان هیچ جیز جز عشق نیست. و این عشق است که جامعه ما را سرپا نگاه داشته و در بسیاری از خانوادهها در چند نسل ادامه یافته است. این ظرفیت باعث میشود این جامعه فاخر از یک سیستم مدیریت مقتدر برخوردار باشد تا مهارتهای خود را روز افزون کند و بتواند ارزش جایگاه شغلی خود را به نسل آینده انتقال دهد.
اسلامی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته اکثر کسانی که در عرصه حملونقل کار می کنند، دارای مدارک تحصیلی و رتبه ویژه هستند تا بتوانند در ترانزیت مسئولیت داشته باشند. ما نیز باید مراتب ارتقا جایگاه شغل حملونقل را با سیستمهای رتبه بندی فراهم کنیم و برای همیشه در فرهنگ کشور جای دهیم تا این شغل گسترش یابد.
وی ضمن تقدیر از تشکل های حملونقل بیان داشت: در سال ۹۸ این تعاملات و رفت و آمدها و هم فکری متفاوتتر از گذشته برگزار شد. اما باید کمیتههای راهبری و سیاست گذاری با حضور نمایندگان تشکلها تقویت شود تا یک جامعه هماهنگ و قدرتمند داشته باشیم که برای پیشرفت کشور همواره آماده باشند. اسلامی افزود: در سال ۹۸ همچون زمان فرمان تاریخی امام خمینی (ره) ما نیاز به حضور روزانه ۱۰۰۰ کامیون در بندر امام داشتیم اما بیش از ۳۰۰۰ دستگاه در روز به سمت این بندر حرکت کرد و نشان داد که عشق به وطن یک مشعل فروزان است. در اربعین نیز اقدامی افتخار آفرین رخ داد و رانندگان نقش ارزشمندی برای جابجایی زائران ایفا کردند. با توجه به تجارب مدیران سازمان راهداری و تعامل با پلیس همواره تعداد اتوبوسها از تعداد مراجعین بیشتر بود و هیچ زائری معطل نشد. این حاصل کار فداکارانه شرکتهای حملونقل و رانندگان بود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از وضعیت رانندگی در کشور و فرهنگ رانندگی خیلی رنج می بریم، گفت: بحث آوزش و کیفیت گواهینامه باید مورد توجه قرار گیرد. ناوگان حملونقل عمومی به ویژه اتوبوس و کامیون باید معلم جادهها باشند، و به گونه ای رفتار کنند که سرمشق سایر رانندگان باشند تا شاهد کیفیتبخشی در رانندگی شهر و جاده ها باشیم. این نیاز کشور است. وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: ضرورت دارد سامانه سپهتن ارتقا یابد تا کاربر جاده و خانواده رانندگان ناوگان بار و مسافر بتوانند موقعیت مکانی کامیون یا اتوبوس را مشاهده و رصد کنند. اسلام در پایان خاطرنشان کرد: زندگی در جاده معنا پیدا میکند و جاده بستر زندگی است. شیرین ترین لحظات خانوادهها در سفر است و وظیفه ماست که این لحظات را شیرین تر کنیم.
قدردان خدمات گذشتگان باشیم تا آیندگان قدردان زحمات ما باشند
مهندس عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و ريیس این سازمان در آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری با تبریک روز ۲۶ آذر و هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری از تمامی دست اندرکاران این حوزه تشکر کرد.
عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و ريیس این سازمان بر لزوم احترام و ارج نهادن به خدمات و اقدامات خدمتگزاران قبلی تاکید کرد و افزود: در این صورت است که آیندگان نیز قدردان زحمات و تلاشهای ما خواهند بود. وي با بیان این که شرایط امروز جامعه ما بیشباهت به شرایط سال ۶۲ و بحرانهای آن موقع نیست، اظهار داشت: در این شرایط کشور كه از طرف قدرتهای جهانی در محاصره هستیم، نیاز به تلاش و فعالیت بیشتر محسوس است.
مهندس حسن نیا اظهار امیدواری کرد که وی و مجموعه تحت مدیریتش بتوانند شاگردان موفقی برای مدیران قبلی بوده و نام سازمان را بیش از پیش در عرصههای خدمت رسانی به مردم سربلند نمایند.
حاکمیت روح همدلی، ایثار و عشق به وطن ، شرایط بحرانی زمان جنگ تحمیلی را از بین برد
مهدی کرباسیان معاون وزیر راه و ترابری وقت و فرمانده میدان حماسه ۲۲ آذر سال ۱۳۶۲ ، در این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از تلاش های مهندس حسن نیا و مجموعه تحت مدیریت وی با اشاره به خاطرات فداکاری های آن دوره و بحران گندم و تامین نان در تهران در سال ۱۳۶۲ و فرمان تاریخی حضرت امام مبنی بر جهاد تخليه بنادر گفت: با دستور ایشان و تلاش و زحمت مثالزدنی رانندگان این بحران برطرف شد و ۲۶ آذر ماه به عنوان روز تاریخی حمل و نقل نام گذاری گردید.
وی افزود: زمانی که بنده به عنوان مدیر عامل سازمان ترمینال ها منصوب شدم، پایانههای شهر تهران چندان فعال نبود و بیشتر در پایانه جنوب متمرکز بودند که تصمیم گرفته شد، تعاونیها ایجاد شوند و بر این مبنا ۱۷ تعاونی با محوریت پایانه جنوب ایجاد شد. با این حال مشکلات کمبود لاستیک، قطعات یدکی و… به دلیل جنگ تحمیلی فشار زيادي را به این بخش وارد مي كرد.
كرباسيان خاطرنشان کرد: از جمله این مشکلات این بود که ارتش و سپاه با توجه به اولویت جبهههای جنگ برای پشتیبانی جبهه ها، نیاز به تعداد قابل ملاحظه اتوبوس داشتند و این مساله حمل و نقل و تردد مسافران را تحتالشعاع قرار میداد.
وی با اشاره به تشکیل کمیته هماهنگی بسیج اقتصادی متشکل از راهآهن، هواپیمایی هما، حمل و نقل جادهای و کشتیرانی از یک طرف و صاحبان کالا و اتاق بازرگانی از طرف دیگر علاوه بر کمیته حمل و نقل موجود در آن زمان گفت: این کمیته زیر نظر معاونت حمل و نقل به رانندگان خدمات ارايه می کرد ولی کمبودهایي در زمینه لاستیک، روغن، … وجود داشت، با این وجود رانندگان با صبوری و منشی ایثارگرانه نه تنها کالاهای مورد نیاز مردم را حمل می کردند بلکه پشتیبان جبههها نیز بودند.
معاون وزیر راه و ترابری وقت با بیان کمبودهای مختلف در زمینه بندرگاه ها در آن زمان خاطرنشان کرد:
همه خدمتگزاران در بخشهای مختلف از جمله راهآهن و بنادر نیز تلاش فوق العادهای کردند تا این دوران سپری گردد.
وی اقداماتی از جمله خرید ۳۰۰۰ دستگاه کامیون توسط وزارت صنایع سنگین و راه اندازی بندر چابهار را برای حمل کالاهای اساسی در شرق کشور از جمله اقدامات موثر در آن زمان بر شمرد.
کرباسیان با بیان حاکمیت روح همدلی، محبت و عشق به وطن در زمان سخت جنگ تحمیلی و ایثار و فداکاری رزمندگان، مردم، رانندگان و راهداران از نیروهای این مجموعه شامل بنادر، راه آهن ، کشتیرانی جمهوری اسلامی و همچنین نیروهای پلیس راه، نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در ارايه خدمات مذکور قدردانی کرد.
حماسه بزرگ اربعین عظیم ترین مدیریت جهادی در وزارت راه و شهرسازی
حجت الاسلام والمسلمین ناصری مشاور ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور فرهنگی و اجتماعی، ۲۶ آذر روز حمل و نقل، رانندگان و راهداري را در لبیک گویی رانندگان به پیام تاریخی بنیانگذار امام خمینی (ره) در سال ۶۲ و تخلیه و بارگیری کالاها از بنادر کشور تبریک و تهنیت گفت.
وی این مدیریت جهادی در بسیج تمام امکانات را قابل تقدیر دانست و افزود: در حال حاضر هم، همه دست اندرکاران نظام جمهوری اسلامی زیر سایه مقام معظم رهبری این مدیریت جهادی را در راس اقدامات بخش حمل و نقل و راهداری به کار گرفته اند. حجت الاسلام ناصری حماسه بزرگ اربعین امسال را بزرگترین مدیریت جهادی در وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد و افزود: از جمله مولفه های این مدیریت جهادی، تلاش شبانهروزی تمام مدیران و مسئولان اصناف و تشکلهای حمل و نقل بود که در اين راستا خدمات رسانی مطلوب به زايران اربعین حسینی انجام شد. وي در ادامه به نقش بالای رانندگان و راهداران در جا بهجایی مسافران و تامین ایمنی مردم اشاره کرد.