وزیر راه و شهرسازی: دعوت از قرارگاه برای مشارکت در طرح اقدام ملی مسکن
وزیر راه و شهرسازی: دعوت از قرارگاه برای مشارکت در طرح اقدام ملی مسکن

محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی در همایش مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که به مناسبت سی‌امین سالگرد تاسیس این قرارگاه برگزار شده بود، با تاکید بر اهمیت سازندگی در حکومت‌داری گفت: مهم‌ترین مولود انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی است. اگر دولت ابزار و قدرت عملکرد مقتدری داشته باشد، نه تنها مقبولیت و تعلق خاطر به جمهوری اسلامی و […]

محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی در همایش مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که به مناسبت سی‌امین سالگرد تاسیس این قرارگاه برگزار شده بود، با تاکید بر اهمیت سازندگی در حکومت‌داری گفت: مهم‌ترین مولود انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی است. اگر دولت ابزار و قدرت عملکرد مقتدری داشته باشد، نه تنها مقبولیت و تعلق خاطر به جمهوری اسلامی و انقلاب را برای آحاد مردم و جامعه ایجاد می‌کند، بلکه جایگاه انقلاب اسلامی را در پیشگاه جهانیان به طور روز افزونی ارتقا می دهد. سازندگی و پیشرفت یکی از جلوه های موفقیت یک حکومت و یکی از دلایل وفاداری جامعه و مردم به حکومت خواهد بود.
اسلامی از سازندگی به عنوان یکی از مهم‌ترین فرصت‌های کشور برای ایجاد ثبات اجتماعی و اقتصادی یاد کرد و گفت: همواره وقتی به بحث عیار مقبولیت اجتماعی مراجعه می شود، مشخص می شود آن اقداماتی که به صورت موثر و ملموس بر زندگی مردم تاثیر گذاشته، سبب افزایش مقبولیت اجتماعی حاکمیت شده و ایجاد ذهنیت منفی و بدبینی نیز ناشی از فقدان این اقدامات بوده است.
وی با اشاره به ضعف کشور در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها و ساخت‌وساز افزود: ما در دورانی به سر می بریم که از حدود یک‌ونیم دهه پیش،سهم بودجه‌های عمرانی از بودجه کل که همواره بیش از ۴۰ درصد سبد بودجه کشور بود، به شدت به دلایل گوناگون تحلیل رفته است. تا جایی که سهم قابل تخصیص بودجه عمرانی کشور به حدود ۱۰ درصد یا کمتر رسید. یعنی کشور به سمتی رفت که عملیات جاری و تامین حداقل‌ها تبدیل به اقدامات غالب دولت شد.
این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران که در طول تاریخ شبیه آن علیه هیچ کشوری اعمال نشده است، ادامه داد: همزمان شدن افزایش هزینه‌ها و تعهدات جاری برای دولت با کاهش درآمدها به علت تحریم، نشان داد که اگر کشور بخواهد وابستگی خود را به مولفه هایی مانند نفت خام ادامه دهد، با شرایط سختی روبرو خواهد بود.

تولید ارزش افزوده به جای فروش نفت
وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت عبور از اقتصاد نفتی گفت: شرایط امروز کشور نشان می‌دهد باید در محورهایی که ارزش افزوده بالاتری برای کشور فراهم کرده و می‌تواند قدرت عملکرد و پیشرفت کشور را ارتقا دهد، سرمایه‌گذاری کرد.
وی ادامه داد: این رویکرد در کشور کمتر مورد توجه بود، تا این که ما سال‌های ۹۶ به بعد را تجربه کردیم. در این سال‌ها مشخص شد هرجا ما به داشته‌های فراوان اما نامشهود خود در حوزه صنایع و تولید داخل توجه کردیم، دستاوردهای ما اقتدار آفرین شده است.
اسلامی حوزه دفاعی کشور را یک مثال از توانایی ایران در پیشرفت و خوداتکایی بر شمرد و گفت: در این حوزه از روز اول با باور توانستن، توجه به داشته‌ها و بریدن از خارج از مرز‌ها توانستیم هر آنچه نیروهای مسلح اراده می کردند، طراحی و اجرا کنیم. تعامل برون زایی که بین نیرو‌های مسلح و صنعت اتفاق افتاد، خلاقیت ها را گسترش داد.
وی ادامه داد: در بخش‌هايي که به این مساله کمتر توجه شد، مانند حوزه حمل‌ونقل تجاری، با عقب ماندگی‌هایی مواجه شدیم.
این عضو کابینه دوازدهم با تاکید بر ضرورت خوداتکایی در حوزه حمل‌ونقل گفت: در حوزه‌های حمل ونقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی و در کل فعالیت‌هایی که به حوزه راه و شهرسازی مربوط می شود، چه در حوزه زیرساخت و چه سامانه‌ها، اگر خودباوی و خود اتکایی را ملاک قرار می‌دادیم، امروز در تراز کشورهای برتر، باید هواپیمای تجاری در کلاس‌های مختلف داشتیم، شناورهای گوناگون و پیشرفته با ماموریت های گوناگون تولید می‌کردیم، در حوزه ریلی از ناوگان متفاوت و توانمندی برخوردار بودیم و در سبد تعاملا تجاری در حوزه صنایع حمل و نقلی جایگاه متفاوتی داشتیم.

تحویل ۲۳۰ واگن تولید داخل در روزهای آینده
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در گذشته کمتر به رویکرد خوداتکایی در حمل‌ونقل تجاری توجه شده است، گفت: امروز و در مدتی که در ادامه خدمت، توفیق حضور در وزارت راه‌و‌شهرسازی را پیدا کرده‌ام، سعی کردم این تفکر را در سیستم پایه‌گذاری کنم، راهبری و مدیریت عموم را برای توجه به ایجاد قابلیت در حوزه صنایع مورد تاکید قرار دهم و فضا را برای رشد صنایع و دریافت سفارش در مسیر ایجاد فرصت برای کارآفرینی و اشتغال فراهم کنم، تا بتوانیم حلقه‌های مفقوده را رفع کرده و نظام حمل و نقل کشور را تقویت کنیم.
اکنون پروژه توسعه هواپیمای مسافری با آهنگی متفاوت و خط مشی تازه‌ای باز زنده سازی شده تا بتوانیم قابیلت ساخت این هواپیماها را توسعه دهیم.
اسلامی در ادامه به شرح پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه توسعه توان داخلی در صنعت حمل‌ونقل پرداخت و افزود: در روند توسعه حمل و نقل ریلی گام‌های بزرگی برداشته شده است. اکنون حدود ۱۴ هزار کیلومتر خط آهن در کشور موجود است و به همین میزان راه‌آهن در دست مطالعه، طراحی و ساخت وجود دارد که این مساله نشان دهنده یک تصمیم ملی است.
وی ادامه داد: اما هنگام بهره برداری خطوط با این مساله مواجه می‌شویم که تعداد ناوگان ریلی ما نسبت به ۵ سال گذشته، به علت کند بودن روند نوسازی و عدم توجه به صنعت داخلی، با کاهش مواجه شده است. به خصوص در استان‌هایی که جدیدا به خط آهن متصل شده‌اند و در فرصت‌هایی که به تازگی برای حمل‌و‌نقل بار از طریق خطوط ریلی ایجاد شده است، کمبود ناوگان مشهود است.
این عضو کابینه دوازدهم به توافق سال گذشته وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان برنامه‌وبودجه برای تامین مالی فرآیند تولید ۱۰۰۰ دستگاه لوکوموتیو واگن قطار اشاره کرد و گفت: سابق بر این کارخانه‌های تولیدکننده در این حوزه، با تعطیلی خط تولید، دستمزدهای معوقه و اعتصابات کارگری روبرو بودند، اما این توافق توانست از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه، ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار روانه صنعت ریلی کرده و ۹ کارخانه سازنده لوکوموتیو و واگن باری و مسافری را با ۱۶ شرکت حمل‌ونقل ریلی متصل کند. تا همزمان با توسعه زیرساخت ها، ناوگان نیز توسعه یابد.
وی ادامه داد: از ۱۰۰۰ دستگاه مورد توافق، تعداد ۴۵۰ دستگاه از اول سال تاکنون ساخته و تحویل شده و در روزهای آینده از ۲۳۰ واگن دیگر نیز رونمایی می‌شود. این اتفاق تا پایان سال تداوم خواهد داشت و پس از آن نیز تمرکز بر ارتقای سطح کیفی و مشخصات فنی خواهد بود.