وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛  برای تاسیس صندوق توسعه حمل‌ونقل   در سال جاری تلاش می‌شود
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛  برای تاسیس صندوق توسعه حمل‌ونقل   در سال جاری تلاش می‌شود

شامگاه ششم مهرماه همایش بزرگ راهسازان با حضور وزیر راه و شهرسازی و به همت انجمن شرکت‌های راهسازی برگزار شد. وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با بیان اینکه «حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان، پروژه در دست اجرا است» گفت؛ این پروژه‌ها با استفاده از توان شرکت‌های راهسازی در دست اجرا هستند و همواره […]

شامگاه ششم مهرماه همایش بزرگ راهسازان با حضور وزیر راه و شهرسازی و به همت انجمن شرکت‌های راهسازی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با بیان اینکه «حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان، پروژه در دست اجرا است» گفت؛ این پروژه‌ها با استفاده از توان شرکت‌های راهسازی در دست اجرا هستند و همواره بخش خصوصی به عنوان بدنه سازندگی کشور در اولویت قرار دارد. اسلامی ضمن قدردانی از انجمن شرکت‌های راهسازی ایران و گرامیداشت یاد کسانی که تلاش‌های موثری در حوزه سازندگی داشته اند، اظهار داشت: به‌رغم تمام مشکلات اعتباری و کمبود بودجه، برای اعتلای این سرزمین نیاز به سازندگی داریم. وی افزود: اگرچه در گذشته منابع مالی کافی وجود داشته و به درستی استفاده نشده است اما مرور آن‌ها دردی دوا نمی‌کند. اسلامی با بیان اینکه «حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان، پروژه در دست اجرا قرار دارد» گفت؛ این پروژه‌ها با استفاده از توان شرکت‌های راهسازی در دست اجرا هستند و همواره بخش خصوصی به عنوان بدنه سازندگی کشور در اولویت قرار دارد. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در تلاش است یک سطحی از روابط و تعاملات را برای اعمال کمترین میزان دخالت در مدیریت طرح‌های عمرانی و پروژه‌ها به وجود آورد.

 

  تخصیص‌های نامربوط بازگردانده می‌شوند

وی خاطرنشان کرد: در مدتی که من در سنگر راه و شهرسازی خدمتگذاری می‌کنم، تلاش شده تخصیص‌های نامربوط بازگردانده شود. در باقی موارد نیز با صبر و منطق از مداخلات جلوگیری شده و این روند ادامه دارد. اسلامی با اشاره به پیگیری‌های در دست انجام برای ایجاد منابع مالی پایدار در راستای توسعه حمل‌ونقل بیان داشت: خوشبختانه صندوق توسعه حمل‌ونقل مصوب، ابلاغ و منابعی نیز برای آن دیده شد و امیدواریم در سال‌جاری تاسیس شود. وی افزود: سرفصل‌هایی نیز برای آن دیده شد تا به عنوان یک ذخیره اعتباری از طرح‌های عمرانی پشتیبانی کند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مساله اسناد خزانه و نرخ تنزیل آن نیز تاکید کرد: باید در پیشبرد برنامه‌ها به گونه‌ای مشارکت کنیم که  مرتکب حق‌الناس نشویم. در مقابل نیز از آنجایی که اسناد خزانه بیت‌المال محسوب می‌شود، آیتم نویس‌ها هم نسبت به بیت‌المال ملاحظه داشته باشند. اسلامی با اشاره به قرار گرفتن ساخت و توسعه راه‌آهن‌ در قانون مشارکت‌های احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل اظهار کرد: اخیرا موفق به دریافت مصوبه انعقاد قرارداد مشارکت در اجرای پروژه اتصال بیرجند به راه آهن بافق- مشهد شدیم و تعداد دیگری نیز در راه است. لذا شرکت‌های راهسازی می‌توانند با تشکیل کنسرسیوم و مشارکت با بانک‌های توانمند در پروژه‌های ریلی مشارکت کنند. این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر بالا بردن اولویت‌های اجرایی آزادراه‌ها در کریدورهای داخلی، افزود: مانطق دو و سه آزادراه تهران-شمال نیز باید تکمیل شوند و ظرفیت جاده‌ای برای دسترسی مردم به شمال کشور افزایش یابد. جاده ساحلی شمال هم  یک پروژه بزرگی است که اگر در قالب یک پکیج سرمایه‌گذاری با کارکرد‌های جانبی آن دیده شود، به عنوان یک سرمایه‌گذاری ارزشمند، بازده مالی بالایی در بر داشته باشد.

 

  ثبت رکورد پیشرفت فیزیکی ماهانه ۵ درصد در قطعه ۳ آزادراه تبریز-مرند-بازرگان

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت فیزیکی قطعه ۳ آزادراه تبریز-مرند –بازرگان بیان داشت: به‌رغم اینکه پیش‌بینی ‌ما پیشرفت فیزیکی ماهانه ۳ درصد بود، اما به همت کنسیرسیوم متشکل از پیمانکاران داخلی الان رکورد پیشرفت فیزیکی ماهانه ۵ درصد ثبت شد. دو قطعه دیگر نیز در این آزادراه باید با سرعت شروع شود. اسلامی استفاده از فرصت صادرات خدمات فنی –مهندسی را مهم برشمرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده در حوزه بین‌الملل زمینه‌های همکاری جدیدی در روابط با کشور‌های مختلف از جمله ترکمنستان و سوریه ایجاد شد و بخش خصوصی ایران می‌تواند از این فرصت استفاده کند. وی با تاکید بر اینکه «باید همه با هم با صبوری و همدلی به صورت متحد از این مقطع با موفقیت عبور کنیم.» یادآور شد: خوشبختانه پروژه‌ها فعال هستند و تمام تلاش ما جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌های عمرانی است و به این اقدام اهتمام ویژه داریم.

 

  حجم راه و راه‌آهن ساخته شده نسبت به ۴۰ سال قبل ۵ و ۳ برابر شده است

این در حالی است که دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ایران در همایش بزرگ راهسازان اظهار داشت: راه وسیله جابه‌جایی انسان، کالا و پایه گسترش و توسعه اقتصادی است و سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت راه و شهرسازی، مهندسان مشاور و پیمانکاران چهار ستون سازندگی در ایران محسوب می‌شوند. علی آزاد گفت: ایران از ۲۶۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۷ هزار کیلومتر بزرگراه، ۵۰ هزار کیلومتر راه فرعی، ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی، ۳۷ هزار کیلومتر راه اصلی، ۱۲ هزار کیلومتر راه آهن، ۷۰ فرودگاه، ۱۵۰۰ کیلومتر بزرگراه درون شهری و ۳۰۰ کیلومتر خطوط مترو برخوردار است که همگی با اتکا توان مهندسی داخلی انجام شده است. آزاد خاطرنشان کرد: مسئولان نظام باید در حفظ و نگهداری این سرمایه ‌های ملی کوشا و به آن توجه داشته باشند. دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ایران با توجه به دغدغه اشتغال در کشور بیان داشت: راهسازی کمترین هزینه برای اشتغال‌زایی نسبت به هر نفر را دارد و از طرفی صنایع دیگری را به حرکت در می‌آورد. به عنوان مثال هخامنشیان بر مبنای راهسازی، امپراتوری و تمدن خود را بنا کردند و کشور‌های اروپایی و امریکایی بعد از جنگ جهانی دوم به سرمایه‌گذاری در راهسازی روی آوردند. حجم راه‌آهن‌های ساخته شده نسبت به ۴۰ سال قبل ۳ برابر و حجم راه‌ها ۵ برابر شده است.