وزیر صمت گفت: مافیا در صنعت خودرو وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد، یعنی ما یک شبکه هایی داریم که منافع اینها اجازه نمی دهد که اتفاقات خوبی بیفتد. سید رضا فاطمی امین اظهار کرد: برنامه دو ساله برای بهبود وضع خودرو داریم و بعضی از طرحها […]
وزیر صمت گفت: مافیا در صنعت خودرو وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد، یعنی ما یک شبکه هایی داریم که منافع اینها اجازه نمی دهد که اتفاقات خوبی بیفتد.
سید رضا فاطمی امین اظهار کرد: برنامه دو ساله برای بهبود وضع خودرو داریم و بعضی از طرحها شش ماهه و یک ساله است. به مردم اطمینان میدهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد ولی یک دوره ۲ ساله نیاز دارد تا به طور کامل بتوانیم این مسائل را حل کنیم.
وی خاطر نشان کرد: وزارت صمت از ادغام ۴ وزارتخانه تشکیل شد اما خودرو به تنهایی یک وزارتخانه است چون به اندازه یک وزارتخانه حاشیه و دغدغه دارد.
وی تصریح کرد: دستورالعمل ۸ مادهای یک اقدام بزرگ است؛ به عنوان نمونه یکی از موضوعاتی که مطرح شد این است که سال آینده تولید خودرو یک و نیم برابر شود، امسال کمتر از یک میلیون خودرو تولید خواهد شد.
وزیر صمت گفت: نکته اینجاست که این اهداف را ما به تنهایی ترسیم نکردیم بلکه برای تک تک این محورها با شرکتهای خودروسازی بررسی کردیم و این یک برنامه یکپارچه است و الآن میزان تولید ماهانه ایران خودرو در سال آینده مشخص است.
وی افزود: تولید خودرو در سال آینده ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت البته باید زیرساختها فراهم شود و یکی از زیرساختها، تأمین مالی زنجیرهای است.
وی ادامه داد: ایران خودرو در سال آینده خودروهای ۴۰۵ و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد که این اقدام کم نظیری است.
فاطمی امین گفت: برنامه ریزی برای معرفی ۳ خودروی جدید در سال آینده انجام شده است و ما این اهداف و دستورالعمل را کنترل میکنیم.
وی درباره وجود مافیای خودرو هم افزود: مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد؛ یعنی ما یک شبکههایی داریم که منافع اینها اجازه نمیدهد که اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است که با منافع مردم هم راستا نیست بنابراین وظیفه ما شناسایی اینها و حل مسائل است.
وی خاطر نشان کرد: باید مدیریت خودروسازی را به مردم واگذار کنیم یعنی دولت خارج شود، الآن دولت سهم کوچکی در ایران خودرو و سایپا دارد اما یکی از نقصها، ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپاست، در یک دورههای به اشتباه ایران خودرو و سایپا سهامدار خودشان شدند یعنی سایپا درآمد داشته است و به جای اینکه درآمد را صرف تحقیق و توسعه محصول کند خودش ۴۰ درصد از سهام شرکت را خریداری کرده است که این شرایط دو نقص دارد اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم اینکه مدیرعامل سایپا، مدیر عامل شرکتی را تعیین میکند که این شرکت به هیأت مدیرهای که در شرکت سایپا باشد رأی میدهد و هیأت مدیره سایپا، مدیر عامل را تعیین میکند البته در مورد ایران خودرو این شرایط خفیفتر است و یکی از دستورات رئیس جمهور اصلاح این شرایط است.
فاطمی امین گفت: ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نبود بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور بود. واردات خودرو در سال ۹۷ به دلیل تراز ارزی کشور ممنوع شد چون در آن زمان تحریمها اعمال شد و فروش نفت کاهش پیدا کرد و برای اینکه مصارف ارزی مدیریت شود واردات یکسری کالاها از جمله خودرو ممنوع شد و مصوبه آن تا اواخر اردیبهشت سال آینده به نوعی فرصت دارد و در دولت قصد نداریم آن را تمدید کنیم و به طور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد.
وزیر صمت با اشاره به اینکه در سنوات گذشته تا یکصد هزار خودرو واردات داشتیم، ادامه داد: فکر نمیکنم در سال آینده بیش از این تعداد واردات انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: در کشور حدود یک میلیون و پانصد هزار تقاضا وجود دارد اما عرضه تولیدات داخل در این سالها به یک میلیون رسیده است، بنابراین این فاصله را خودروساز پوشش نداده است تا جلوی واردات را بگیرد.
فاطمی امین گفت: از اواسط سال آینده به تدریج قرعه کشی حذف میشود و این طور نیست که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرعه کشی نداشته باشیم چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد. برآورد ما این است که نیاز خودرو در ایران حداکثر یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است.
فاطمی امین تصریح کرد: سال آینده ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو کاهش پیدا میکند که این زیان خودروساز را کاهش میدهد الآن قیمت تمام شده بیشتر خودروها بالاتر از قیمت فروش آن است و این زیان موجب میشود خودروساز در تولید دچار مشکل شود.