مدیرعامل راهآهن گفت: برای نخستين بار کریدور ریلی مشترک میان ایران و چهار کشور منطقه، حمل بارهای کانتینری چین به اروپا را انجام میدهد. سعید رسولی در سفر به آنکارا با اعلام خبر راهاندازی این کریدور ریلی، گفت: در نشست اخیر روسای راه آهنهای ایران، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه سند ایجاد این کریدور ریلی […]
مدیرعامل راهآهن گفت: برای نخستين بار کریدور ریلی مشترک میان ایران و چهار کشور منطقه، حمل بارهای کانتینری چین به اروپا را انجام میدهد.
سعید رسولی در سفر به آنکارا با اعلام خبر راهاندازی این کریدور ریلی، گفت: در نشست اخیر روسای راه آهنهای ایران، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه سند ایجاد این کریدور ریلی به امضا رسید و شرکت کنندگان در این نشست توافق کردند که از طریق این کریدور بارهای کانتینری از چین به ترکیه و از آنجا به اروپا حمل شود.
وی با تاکید بر اینکه این اتفاق مهم، فصل جدیدی در مناسبات حمل و نقلی در این مسیر و میان کشورهای یاد شده است، افزود: این امر موجب توسعه همکاریها و رونق اقتصادی در کشورهای مسیر خواهد شد. مدیرعامل راه آهن گفت: بر اساس توافق انجام شده میان کشورهای مذکور، همه آنها حمل بار را با نرخ یکسان در این مسیر انجام می دهند. وی با اشاره به ابراز خرسندی همه حاضران دراین نشست نسبت به این توافق خاطرنشان کرد: قیمت مناسب و یکسان حمل بار در این مسیر میتواند رقابت خوبی را با کریدورهای رقیب در منطقه ایجاد کند.
رسولی با اشاره به فرصتهای ارزشمندی که طی چند ماه گذشته در حوزه ریلی کشور به وجود آمده است، تاکید کرد: باید با جدیت، همدلی، همت بلند و همکاریهای گسترده در خانواده بزرگ راهآهن از این فرصتها به نحو احسن استفاده کنیم.
محور غربی کریدور شمال-جنوب
در حال تکمیل است
محمد اسلامی نیز از افتتاح راهآهن میانه به بستانآباد در روزهای آینده با حضور رئیسجمهور خبر داد و گفت: این خط ریلی مسیر را تا تبریز ۴ ساعت کوتاهتر میکند.
وزیر راه و شهرسازی روز شنبه، چهارم آبانماه با اشاره به اینکه ایران در چهارراه جهان واقعشده و به همین دلیل کشورمان همواره مورد طمع استکبار بوده است، گفت: بهدلیل فشارهای سیاسی و عدم تکمیل زیرساختها، نتوانستهایم آنگونه که بایسته است از ظرفیت موجود استفاده کنیم.
وی، عضویت ایران در راهآهن کشورهای مشترکالمنافع، توسعه تعاملات با ترکیه و افتتاح ترمینال آستارا-آستارا و حرکت بار ریلی به سمت شمال روسیه را از دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه راه برشمرد و افزود: محور غربی کریدور شمال-جنوب به موازات محور شرقی در حال تکمیل است و مورد استفاده قرار می گیرد.
وزیر راه و شهرسازی، اجلاس پنججانبه در آنکارا با حضور مدیرکل راهآهن جمهوری اسلامی ایران را از دیگر نکات مثبت توسعه خطوط راه در کشور دانست و افزود: محموله غلات هدف این نشست بود و قرار است علاوه بر این، کانتینرهای چینی جهت دسترسی به آنکارا از این مسیر تردد کنند.
اسلامی خاطرنشان کرد: هماینک چین برای ترانزیت کالا از این ظرفیت استفاده میکند و بهتازگی کشورهای دیگری مشتاق به استفاده از این ترانزیت ریلی شده اند.
وی در مصاحبه با رادیو گفتوگو افزود: وقتی سیستم حمل و نقل و ترانزیت تسهیل و برای بازرگانان مزیت ایجاد میکند، به همان میزان برای تجار فرصتی بهدست میآید تا از کسب و کارهای پیرامونی ترانزیت بهرهمند شده و نقش بیشتری در صادرات غیرنفتی ایفا کنند.
اسلامی گفت: هرچه فروش نفت خام کاهش یابد و صادرات غیر نفتی افزوده شود، کمکی به شکوفایی اقتصاد مولد است و از اینرو ترانزیت برای کالاها و خدمات پیرامونی کمک کننده است.
وزیر راه یادآور شد: با کریدور جدید سالی ۳ الی ۴ میلیون تن بار جابجا میشود و ۴۰ درصد در پایه اولیه حمل و نقل بار ترانزیتی ایران را گسترش میدهد.
اسلامی خاطرنشان کرد: هم اینک حلقههای مفقوده موجب زنجیرهای ناقص شده است؛ برخی مسیرها نیازمند خط دوم هستند و مسیر بافق به تربت حیدریه نیازمند این خط دوم ریلی است.
وزیر راه افزود: در روزهای آینده محور میانه به بستانآباد با حضور رئیسجمهور افتتاح میشود که مسیر را تا تبریز ۴ ساعت کوتاه تر میکند.
اسلامی ادامه داد: امیدواریم با تامین منابع، این خط به جلفا متصل و به مرز ترکیه نزدیکتر شود.
وی عنوان کرد: سرمایه پیشبینیشده در یک برنامه پنجساله حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن جذب شده و برخی تسهیلات و منابع نیز از راه تامین سرمایه داخلی است.
راهگذر شمال – جنوب
موافقتنامه راهگذر حمل ونقل بینالمللی شمال – جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید.
راهگذر شمال – جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا میباشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر میباشد. راهگذر شمال – جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این راهگذر هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همهجانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جادهها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود میپردازند.
راهگذر شمال – جنوب (NOSTRAC) در سال ۱۹۹۳ متعاقب برگزاری اجلاس کمیسیون اروپا وزرای حمل و نقل کشورهای عضو، علاوه بر راهگذرهای شمالی، مرکزی و جنوبی شاهراه ترانزیتی موسوم به راهگذر ترانزیتی شمال – جنوب (NOSTRAC) را معرفی کرده و به تصویب رساندند.
این راهگذر ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار میسازد. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرقدریای مکران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیک به این راهگذر در مبادله کالا به شرق کشور و همسایههای شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد کرد.
در صورت فعال شدن تمام حلقههای این زنجیره ، انتقال کانتینر از بندربمبئی به مسکو حدود یک ماه زمان نیاز دارد در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک افزایش ۲۰ درصدی هزینه حمل و نقل را در پی دارد.