وعده‌های برقی با توانایی گازوئیلی
وعده‌های برقی با توانایی گازوئیلی
یکی از مهمترین بخش های اظهارات علی آبادی به واردات خودروهای برقی اختصاص داشت. درحالی‌که بیش از یک سال از وعده واردات خودروهای عادی گذشته و هنوز خبری از فروش آنها نیست، این‌بار آقای وزیر قول مدل برقی اش را داده‌اند.

گروه اقتصادی جمله – عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت ( صمت) در حاشیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو درباره آخرین وضعیت واردات خودروهای کارکرده، گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تهیه و برای دولت ارسال شد و کلیات آن نیز تصویب شده است؛ تنها بندی در این آیین‌نامه قید شده که بر اساس آن بایستی کمیته‌ای منشاء ارز را شناسایی کند.
به گزارش جمله یکی از مهمترین بخش های اظهارات علی آبادی به واردات خودروهای برقی اختصاص داشت. درحالی‌که بیش از یک سال از وعده واردات خودروهای عادی گذشته و هنوز خبری از فروش آنها نیست، این‌بار آقای وزیر قول مدل برقی اش را داده‌اند.
در همین راستا تعرفه واردات خودروهای برقی، حداقل مقدار ممکن یعنی حدود چهار درصد تصویب شد، البته برای خودروهای هیبرید پلاگین نیز همین حدود تعرفه تعریف شده است؛ اما پیشنهاد ما این است که برای خودروهای هیبرید تا ۱۵ درصد این تعرفه افزایش پیدا کند. این در حالیست که برای خودروهای دیگر تعرفه‌ها تا ۷۵ درصد هم تعیین شده است.
به گفته وزیر صمت برای واردات حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی تا پایان سال جاری تامین ارز محقق شده است. بانک مرکزی نیز با تامین ارز خودروهای برقی موافقت کرده و مشکل ارزی در این زمینه وجود ندارد. برای خودروهای برقی و نو تاکنون مشکل ارزی نداشته‌ایم و فکر هم نمی‌کنیم تا پایان سال هم مشکلی داشته باشیم.
نکته جالب دیگر دقیقا همین‌جاست که برای واردات خودروهای بنزینی و کارکرده همچنان مشکلات ارزی وجود دارد، اما منعی در مورد خودروهای برقی نیست، اما بررسی گزارش‌ها نشان می‌دهد که همین وعده درباره خودروهای بنزینی نیز داده شده بود.
معاون وزیر صمت با بیان اینکه واردات خودروهای برقی نیز از آبان ماه آغاز می‌شود اظهار داشت: بعد از اینکه عرضه خودروهای برقی وارداتی به تاکسیرانی به اتمام رسید می‌توان برای عرضه خودروهای برقی عمومی نیز اقدام کرد. ضیغمی اضافه کرد: برنامه ریزی برای واردات خودرو با شرکت‌ها است و از نظر ما واردات خودرو برای شرکت‌ها تا ۶۰ هزار دستگاه تا پایان سال ممکن است ضمن اینکه شرکت‌ها تا ۳۵ تا ۴۰ هزار خودرو درخواست خرید داشته‌اند و به صورت خرد ارزشان را برای واردات دریافت می‌کنند و بالغ بر ۲۰۰ میلیون یورو تاکنون ارز تخصیص داده‌ایم و انشا الله تخصیص ارز نیز تسهیل می‌شود.
از یک سو وزیر وعده با پایان آذر داده و از سوی دیگر رئیس سازمان توسعه تجارت گفته بود که واردات خودروهای برقی از اول آبان آغاز خواهد شد. بنابراین مخاطبان حق دارند نسبت به برآورده شدن این وعده نیز مانند خلف وعده واردات خودروهای بنزینی مشکوک باشند.
درواقع دولت درحالی وعده برقی داده است که توانش برای اجرای وعدهایش گازوئیلی است.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی