وعده پرداخت دولت کی دم می‌کشد؟
وعده پرداخت دولت کی دم می‌کشد؟
مسئله حمایت از تولیدات کشاورزی داخلی، به خصوص محصولات پرمصرف مانند چای و برنج و گندم همواره از دغدغه‌های جدی دولت‌ها بوده است، اما در کمال تعجب هرساله شاهد گلایه‌های تکراری چایکاران، گندمکاران و شالیکاران هستم.

گروه اقتصادی جمله ، مسئله حمایت از تولیدات کشاورزی داخلی، به خصوص محصولات پرمصرف مانند چای و برنج و گندم همواره از دغدغه‌های جدی دولت‌ها بوده است، اما در کمال تعجب هرساله شاهد گلایه‌های تکراری چایکاران، گندمکاران و شالیکاران هستم.
سنديکاها از عدم پرداخت به موقع هزینه‌ها و کمبود حمایت‌های رشد تولید گلایه دارند و دولت هم همواره از کمبود منابع می‌نالد.
تازه‌ترین مسئله در این حوزه نیز گلایه‌های ریاست سازمان چای کشور است که از جدیت این سازمان برای پیگیری دریافت مطالبات چایکاران و واریز آن به حساب آنها خبر داد. او که در گفتگویی از افزایش برداشت چای در مزارع سخن میگفت؛ به میزان طلب چایکاران و تلاشش برای پرداخت این مطالبات اشاره کرد.
حبیب جهانساز گفت: امسال چایکاران استان‌های شمالی کشور توانستند با برداشت ۱۴۹ هزار و ۳۱۰ تن برگ سبز چای و افزایش ۲۹ درصدی این محصول نسبت به سال گذشته رکورد ۱۳ ساله برداشت این محصول را بشکنند و بر تولید ملی بیفزایند.
رئیس سازمان چای کشور افزود: تاکنون ۵۷ درصد مطالبات پرداخت شده و این سازمان با جدیت پیگیر دریافت مابقی مطالبات و واریز آن به حساب چایکاران است تا بتوانند با آرامش خاطر به به زراعی و بهسازی باغات چای برای سال زراعی آینده بپردازند.
به گزارش جمله صنعت کشت و تولید چای در ایران ۱۲۰ ساله است و به گفته برخی از کارشناسان همچنان به نقطه باروری و تکامل خود نرسیده چون به عنوان صنعتی جدی مورد حمایت دولت‌ها قرار نگرفته است. اما بعضی دیگر از کارشناسان خلاف این ادعا را مطرح کرده و معتقدند مشکل صنعت چای ایران این است که کارخانه داران و تولید کنندگان چای به کمک های زیاده از حد دولت خو کرده اند.
اما آنچه درباره اش اتفاق نظر وجود دارد عقب ماندگی صنعتی ایران در حوزه چای است.
بر اساس گزارش‌ها از هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری برداشت برگ سبز چای در مزارع آغاز شد. با آغاز برداشت هم دولت خرید برگ سبز را شروع کرد. طبق مصوبه اسفند ۱۴۰۱، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی و به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، نرخ جدید خرید تضمینی برگ سبز چای برای سال ۱۴۰۲، بین ۱۱هزار و ۵۰۰ تا ۱۳هزار و ۹۹۰ تومان بود. براساس این مصوبه نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد که رشدی ۵۷ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌داد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی