آرمان طهرانی- روزنامه نگار/ اشاره: چند ماهی است که قیمت خودروهای داخلی، روندی صعودی پیدا کرده اند. البته گران شدن اقلام و اجناس در کشور ما موضوع تازه ای نیست اما این افزایش قیمت در ماه های اخیر حکایت از عدم نظارت بر بازار خودرو و نوعی لجام گسیختگی این بازار دارد. بر […]
آرمان طهرانی-
روزنامه نگار/
اشاره: چند ماهی است که قیمت خودروهای داخلی، روندی صعودی پیدا کرده اند. البته گران شدن اقلام و اجناس در کشور ما موضوع تازه ای نیست اما این افزایش قیمت در ماه های اخیر حکایت از عدم نظارت بر بازار خودرو و نوعی لجام گسیختگی این بازار دارد. بر اساس آخرین اخبار افزایش قیمت خودروهای نامرغوب و ناایمن داخلی به حدی بوده که دیگر خودرویی همچون پراید را باید در ردیف خودروهای لاکچری به حساب آورد.
به گزارش «جمله» درست یک ماه پیش، دو روز قبل از سهمیه بندی بنزین قیمت پراید به ۵۰ میلیون تومان رسیده بود اما در این مدت زمان کوتاه قیمت این خودرو ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است که رشدی بسیار قابل توجه است. هر چند افزایش قیمت پراید در کمتر از دو ماه رقم خیره کننده ۱۵ میلیون تومان گزارش شد اما فعالان بازار از کسادی بازار خرید و فروش این خودرو خبر می دهند.
پراید در آستانه ۷۰ میلیونی شدن!
قیمت پراید مانند دیگر خودروها در یک ماه اخیر با افزایش غیر قابل باوری روبرو شده است . افزایشی که سبب شده است پراید مرز روانی ۶۵ میلیون تومان را نیز پست سر بگذارد و پراید مدل ۱۱۱ به قیمتی بین ۶۵ تا ۶۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار عرضه شود.
بررسیها از لیست قیمت خودروهای منتشر شده نشان میدهد گرانی خودرو نه تنها متوقف نشده است، بلکه فعالان بازار شاهد نوسانات میلیونی نیز بودهاند.
بیشترین افزایش قیمت را دو خودروی دناپلاس توربو (تیپ ۱) و پژو پارس داشتهاند که هر کدام چهار میلیون تومان در مقایسه با روز گذشته گرانتر شدند.
پس از این دو خودرو، سمند EF7 سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان نوسان قیمت داشته و پژو پارس دوگانه سوز نیز با سه میلیون و ۴۰۰هزار تومان نوسان نسبت به دیروز گرانتر شده است.
به همین ترتیب خودروهای سمند LX، سمند EF7، دنا (تیپ ۱)، دنا پلاس توربو (تیپ ۱)، پژو ۲۰۷ دندهای و پژو ۲۰۷ اتوماتیک هر کدام با نوسان سه میلیون تومانی به افزایش قیمت خود ادامه دادند.
از میان خودروهای مورد بررسی در گزارشهای روزانه تنها دو خودرو در امروز، پنجشنبه شاهد کاهش قیمت بودند، که این دو خودرو هر کدام با کاهش ۵۰۰هزار تومانی شامل پژو ۴۰۵ GLX و پژو پارس اتوماتیک میشوند.
همچنین ۱۰ خودرو نیز به دنبال اینکه روز گذشته وارد کانال افزایش قیمت شده بودند، امروز را بدون نوسان و تغییر قیمت باقی ماندند.
اتخاذ سیاست سکوت توسط مسئولان بی مسئولیت!
در این شرایط باز هم مسئولان نظارت بر بازار سکوت کرده وخبری از سیاست روشن آنها برای مدیریت بازار خودرو آنهم در شب عید نیست.
در حال حاضر مشخص نیست ما با کدام مرجع برای بررسی بازار خودرو طرف هستیم تا چگونگی ساماندهی بازار را از آن جویا شویم. گویا در شرایط پایانی سال که نیاز مردم در خرید کالا از جمله خودرو افزایش پیدا می کند بازار رها شده و کسی هم حاضر به پاسخگویی نیست.
در اینجا باید پرسید، چرا وزارت صنعت در مقابل اتفاقات بازار خودرو سکوت می کند و چرا سازمان حمایت که گویا به نهادی تشریفاتی تبدیل شده تمایلی به حوزه نظارت بر بازار خودرو ندارد و این موضوع را به بخش های دیگری محول می کند.
سونامی افزایش قیمت در راه است!
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا اتفاقات بازار ارز میتواند بر روی بازار خودرو اثرگذار باشد یا خیر، گفت: « هنگامی که سیاستهای پولی دچار اشکال میشود و دولت هم انضباط مالی ندارد تورم به وجود میآید. زمانی که تورم شکل میگیرد اولین جایی که نمود تورم را میبینیم در تبدیل نرخ ارز است. بنابراین این تصور به وجود میآید که گران شدن دلار دلیلی برای گرانی در بازارهای اقتصادی خواهد بود. این تصور که چون دلار گران میشود پس باید همه بازارها با افزایش قیمت مواجه شوند باور غلطی است. ما باید بدانیم که دلار تنها همانند یک دماسنج بوده که زودتر از بقیه کالاها به افراد اطلاع میدهد که گرانی در راه است».
وی در ادامه افزود: «اگر بخواهیم نرخ دلار را به نسبت اوایل سال بررسی کنیم خواهیم دید که از ابتدای سال جاری حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده. از سوی دیگر تورم کشور طبق آمارهای رسمی حدود ۴۰ درصد است. حالا بازار خودرو را بررسی کنیم، اینکه ۴۰ درصد قیمت خودرو به نسبت اوایل سال افزایش پیدا کرده است؛ یعنی حفظ تورم در بازارخودرو. اگر کمتر از این درصد افزایش قیمت را داشتیم به معنای این بود که قیمتها از تورم عقب مانده و همین مسئله باعث میشد که بازار در چند سال آینده با جهش چند برابری قیمت مواجه شود. این مسئله یک طرف ماجرا است و از طرف دیگر عرضه خودرو توسط خودروسازان هم عاملی است که میتواند اثر مستقیمی بر قیمتها در بازار بگذارد».
این کارشناس صنعت خودرو در بخش دیگری از صحبتها به کاهش عرضه از سوی خودروسازان اشاره کرد و دراینباره ادامه داد: «عرضه طی دو سال گذشته ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. تولید ده ماهه ما در گذشته معمولا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه بود و اکنون حدود ۵۰۰ هزار دستگاه است. هرچند گفته میشود که تا پایان سال به تولید یک میلیون دستگاه میرسیم که اگر هم برسیم به نسبت سال ۹۶ کاهش ۵۰۰ هزار دستگاهی در بازار داریم که خود عامل کمبود کالا و ایجاد تورم خواهد شد».
بازار به شعار مسئولان توجه نمی کند
زاوه معتقد است که بازار خودرو در ماههای آتی درگیر رکودی وحشتناک خواهد شد. وی دراینباره گفت: «با این سطح از قیمتها، بازار خودرو آبستن رکود سنگینی است چراکه قدرت خرید افراد به این سرعت بالا نخواهد رفت. ارزانترین خودرو در کشور پراید است و هنگامی که حقوق یک کارگر را محاسبه میکنیم خواهیم دید که یک کارگر باید حدود ۲۰ ماه صبر کند تا بتواند یک پراید بخرد. حالا اگر یک کارگر بخواهد یک دستگاه ۲۰۶ بخرد باید حدود ۱۰۰ ماه (۸ سال) صبر کند تا این خودرو را تهیه کند. این ماجرا تنها مختص کارگران نیست و کارمندان هم وضعیتی مشابه دارند. معنای این جریان این است که ما به زودی با یک رکود وحشتناک مواجه خواهیم شد. از یک طرف شاخص تورمی افزایش دارد و از طرفی دیگر تولید کاهش یافته است و بر اساس این جریان ما شاهد کاهش قیمت در بازار خودرو نخواهیم بود».
این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: «ما باید توجه داشته باشیم که بازار با شعارهایی که آقایان در رسانهها میدهند کاری ندارد. بازار به تعداد عرضهای که ورود پیدا میکند و همچنین تقاضایی که وجود دارد تصمیم میگیرد که چگونه حرکت کند. بازار یک شخص خاص نبوده بلکه یک سیستم تعادلی است. وقتی فردی به دنبال قطعه و یا خودرویی باشد که نیست مجبور میشود پول بیشتری بدهد. این ماجرا تا جایی ادامه پیدا میکند که تعداد افرادی که حاضر هستند این پول را بپردازند با تعداد کالاهای موجود در بازار برابر شود. این یک اصل پذیرفته شده است و نمیتوان شعارهای خلاف این اصل را داد».
وی افزود: «متاسفانه مشکلات بازار خودرو تنها با حرف حل نمیشود و تا زمانی که تعادل در بازار برقرار نباشد نمیتوان انتظار بهبود وضعیت را داشت. تا زمانی که برخی از سیاستهای ما تغییر پیدا نکند وضعیت در بازارهای اقتصادی همینگونه خواهد بود و نتیجه بهتری از شرایط فعلی حاصل نخواهد شد».