ول کن بابا، چه حوصله ای داری؟!
ول کن بابا، چه حوصله ای داری؟!

مجید عابدینی راد نه عزیز من، این خبرام نیست! بهت گفته بودم که نباید این قدر به حرف ها و تصویر های توی رسانه ها بچسبی! ولی تو، انگار نه انگار ِ بارها تکرار ِ این حرف، خودت رو به این روز انتظار ِ درد آور، رسونده ای! رضا نوشت: آخه بابا، این همه خبرهای […]

مجید عابدینی راد

نه عزیز من، این خبرام نیست! بهت گفته بودم که نباید این قدر به حرف ها و تصویر های توی رسانه ها بچسبی! ولی تو، انگار نه انگار ِ بارها تکرار ِ این حرف، خودت رو به این روز انتظار ِ درد آور، رسونده ای!

رضا نوشت: آخه بابا، این همه خبرهای خوشبیانه این مدت، که هی از غریب الوقوع بودن امضای مجدد برجام می گفتن، پس چی شد!؟ خب ما که اینجا دستمون به جایی بند نیست! خبرگزاری هم همه حرفهاشون سر کاری بود! من که نمی فهمم!؟ اگه قرار باشه به رسانه ها هم اعتماد نکنیم، که باید بریم بمیریم!
نوشتم: رضا، آخه این وضع که کاری به همین چهار روز اخیر نداره، الان دیگه چهار ساله که آمریکا فاتحه برجام رو خونده!
بعد هم الان پنجاه ساله که پرونده انرژی اتمی ایران روی میز غربی ها ست! ولی در شرایط اخیر، از موقع فاصله گرفتن آمریکا، چون برای ما قطع امید کامل از عدم بازگشت شریک قهر کرده، با اینهمه مشکل اقتصادی و مالی ای که برامون درست کرده، دشواره، افتاده ایم توی درگیری مقصر نشون دادن یار بی وفا!
رضا نوشت: آخه تو هم همش ول کردن و رفتن آمریکا رو با جدایی از اطرافیانت که هر کدوم به نوعی ولت کرده ان، مقایسه می کنی! اینکه هر بار، با هزار گرفتاری مالی و روحی ِ دست به گربیانی، هی به خودت گفته ای؛ باید دیگه به عقب نگاه نکنم، و با شرایط جدیدم بسازم….!
نوشتم: ببین، بی خود بحث رو منحرف نکن! موضوع سر نچسبیدن به اطلاعاتی ست که برات از در و دیوار می رسه! یکی باید بلد باشی که حسابی غربالشون کنی، و یکی هم باید بلد باشی که خیلی جدی به حسابشون، نیاری!
تو همیشه به پشت خبرها سرک بکش! یک ایده ای از پشت پرده برای خودت دست و پا کن، تا به این روز درموندگی نیافتی!
رضا نوشت: خب، یعنی دقیقاً باید چیکار کنم تا به درک درست تری از خبرها برسم؟
نوشتم: توی مورد فعلی, فکر باز زنده سازی برجام رو که بذاری کنار، تازه بهتر می فهمی که هر دو طرف، چاره ای به غیر از مقصر نشون دادن همدیگه، همزمان با نشون دادن خوش بینی شون ندارن! تموم شد.
بالا سر یه مرده که وجودش، پیش از این هم، هیچ چنگی بدل هیچکدوم نمی زد، هر یک به دنبال اینه، که اون یکی رو عامل مرگ قلمداد کنه، و سر جای خودش بنشونه…!
رضا نوشت: یعنی فقط مبنا رو باید بذارم روی بازی «من می خوام، تو نمی خوای» ِ بین ایران و آمریکا! خب، آخه عابد تا کی فکر می کنی این بازی بخواد طول بکشه؟ مُردیم دیگه!
نوشتم: خب، بهت گفته بودم که دوره ماتم برای بعضی زوج ها یک وقت ها یه عمر که نه، ولی سال های مدیدی طولی می کشه، و تا رُسشون در نیاد، ول کن از دست رفته شون نیستن! بهش می گن ماتم تموم نشدنی!
رضا نوشت: یعنی برای ایران و آمریکا، الان یک جور دوره سوگواری بی پایان در پیشه! همینه؟ پس چرا همش می گن؛ پیوند مجدد شون در حال انعقاده، و فقط یکی دو تا اختلافات جزئی و خیلی کوچیکی بیشتر بینشون باقی نمونده، که اونهم بستگی به واقع بینی و درک بالا و زیاده خواه نبودن … طرف مقابل داره!؟
نوشتم: ببین، یه جوری حرف می زنی که انگار از جنگ تبلیغاتی و حرف های رسانه ای و چند منظوره در عالم سیاست، هیچی نمی دونی!؟
ما که بچه نیستیم! رضا جون، ایران و آمریکا سالهاست که دارن توی چندین و چند جبهه باهم، به صورت نیابتی، یا گاهی هم مستقیم، می جنگن!
جنگ هایی که برای هر دو طرف خسارت هایی، هم جانی و هم مالی، در بر داشته!
اون اختلافات کوچیک در بین هم، اونقدرها کوچیک هم نیست؛ حقیقت اینه که ژرفا شون، به گودی دره ای چند مسیره، و نسبتاً عمیقیه!
رضا نوشت: درسته که از ماهیت این مسائل کوچیک باقی مونده اونطورها حرفی هم زده نمی شه، اما اگه منظور بحث تضمین هایی باشه که ایران از آمریکا برای پایبندیش به پیمان جدید می خواد، و یا اگر حرف از بازرسی سایت های (به نظر اونها) مشکوک، در میون باشه…، حل و فصلشون همین دو مورد، سالها به طول خواهد انجامید!
نوشتم: بعضی اختلافات فاحش، که به زبان دیپلماتیک کوچیک و جزئی ست، و می گن پانزده روزه قابل حله، تو بشنو، پانزده ساله، تا در موقعیت انتظار باقی نمونی!
رضا نوشت: می فهمم که همین دو مورد، به واقع حالت خیلی خطرناکی رو برای هر دو طرف داره! اما آخه عابد، یعنی این وضع گرونی قراره تا معلووم نیست کی و چه وقت، باقی بمونه!؟ من که تا اون موقع دخلم در خواهد آمد!
پس این قضیه گریز هسته ای که می گن مهلتش به سر اومده چی!؟ یا نیازشون به نفت و گاز ایرون توی این وضع آشفته بازارها؟
نوشتم؛ رضا، بهت گفتم که در نهایت آمریکا چاره ای هم نداره!
براش همه اینها مهم نیست، چون بنیاداً برجام به وضع فعلی رو نمی خواد! اما ما باید نشون بدیم که به واقع توی بازی هستیم، و جا خالی نداده ایم، که کار به زعم مسؤلین، پیچیده تر از اینی که هست نشه!
حالا شاید هم یه توافق دست و پا شکسته هم، با اینکه من بعید می دونم، پیش اومد! ولی اونهم که گفتم….
رضا حرفم رو برید و خودش ادامه داد: خوش به حال تو که محبوبه رو داری، که اینطور شبانه روزی همه فکرت بهش مشغوله!
باید گفت که تو جام خودت رو پیدا کرده ای و در برش نشسته ای! برا اینه که با برجام توی واقعیت دیگه کاری نداری!؟
از طرز نوشتن رضا هم خنده ام گرفت و هم سر کیف اومدم و نوشتم: کار ما رضا از بر ِ جام گذشته، چون من و محبوبه دیگه الان توی خود جامیم، و داریم اون جا بعضی وقت ها گرگم به هوا بازی می کنیم!
راستش به الاکلنگ و شل کن سفت کن های توی واقعیت شماها هم، کاری نداریم!
نه پیرو غربیم و نه دنباله روی شرق، بلکه فقط و فقط پیرو خط عشقیم!
رضا نوشت: آخرش شاید بد نباشه که منهم مثل تو به قصه پناه ببرم…!
پس تو می گی، ما که صبر کرده ایم، یه دوسال دیگه هم بنشینیم تا، جمهوری خواه ها دوباره بیان سرکار، بلکه با اون ها کارها دست آخر به قطعیت و فرجامی بهتر برسه!؟
نوشتم: منظورت شاید به فرا جام رسیدن باشه؟
رضا نوشت: منظورم اینه که باید بالاخره یک کاری کرد، این جوری، یعنی پا در هوایی…!
حرف رضا رو قطع کردم و نوشتم: ببین، من اگه یه کاره مهمی توی دنیای سیاست بودم، با کل قوا در جهت جبران همه خسارت های پیش اومده در این مدت دراز تحریم ها رو، حرکت می کردم در اولین اولویت راهبردی ام، و قبل از هر حرف و مذاکره ای!
ولی برای این کار، زور تنها انگشت های دستم کافی نیست، بلکه باید زورم رو همه جوره بالا و بالاتر ببرم! شاید هم باید زبانم رو تیز تر و برنده تر کنم!
اصلا بابا، ول کن برجام رو! حوصله داری ها!
رضا نوشت: خوب شد باهات حرف زدم! آخرش راست می گی که ما، در حد خودمون، به دور از تبلیغات خوشبینانه سیاسی، فقط می تونیم برای برجام فاتحه بخوانیم، و ببینیم در آینده چه می شود، برجام می خواهیم چیکار!؟
پاریس ۲۷ اوت ۲۰۲۲

 

 

امتیاز منتقدان بین المللی به فیلم وحید جلیلوند

با نمایش فیلم «شب، داخلی، دیوار» در جشنواره ونیز، جدیدترین ساخته وحید جلیلوند وارد جدول منتقدان بین‌المللی شد و متوسط نمره ۲.۷ را از منتقدان ۹ نشریه دریافت کرد.
«شب، داخلی، دیوار» با نام انگلیسی «Beyond The Wall» در بخش مسابقه هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش گذاشته شد و با بازخوردهای متفاوتی از سوی منتقدان همراه شد و در نهایت با معدل نمره ۲.۷ از ۵ در میانه‌های جدول آثار بخش اصلی نمایش داده شده،
جای گرفت.
نشریه ایتالیایی «Venezia News» که اقدام به جمع‌آوری آرای منتقدان بین‌المللی درباره فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره می‌کند در جدول به روز رسانی شده خود فیلم «شب، داخلی، دیوار» را نیز وارد کرد و این فیلم بیشترین امتیازها را از منتقدان نشریه فیلم وردیکت (۴.۵) و هالیوود
ریپورتر (۴) دریافت کرد.
منتقدان نشریه فرانسوی لوموند و ال پائیس اسپانیا نیز به ترتیب با اعطای ۱ و ۱.۵ ستاره از ۵ ستاره کامل به فیلم جلیلوند واکنش نشان دادند و منتقد روزنامه لهستانی «Rzeczpospolita» هم فیلم جلیلوند را شایسته دریافت ۳.۵ ستاره دانست و منتقدان اسکرین و آبرزو هم ۲ ستاره به این فیلم با بازی نوید محمدزاده دادند.
در خلاصه داستان فیلم آمده است؛ زندگی نابینایی به نام علی با ورود نابهنگام زنی متواری، آشفته می‌شود… نوید محمدزاده، امیر آقایی، علیرضا کمالی، سعید داخ، با معرفی دایانا حبیبی و دانیال خیری‌خواه و جمعی از بازیگران و هنرجویان تئاتر بازیگران این فیلم هستند. هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا در حال برگزاری است.

 

 

اوکراین یک فیلم جنگی به اسکار فرستاد

کمیته اسکار سینمای اوکراین یک درام جنگی به کارگردانی «ماریانا ار گورباخ» را به عنوان نماینده رسمی این کشور در اسکار ۲۰۲۳ انتخاب و معرفی کرد.
درام جنگی «کلوندایک» نماینده سینمای اوکراین در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار پیش رو خواهد بود، پیش از این جایزه بهترین کارگردانی در بخش سینمای جهان را در جشنواره ساندنس، جایزه پانوراما جشنواره برلین و همچنین جایزه بهترین کارگردانی جشنواره سارایوو را از آن خود کرده بود. این فیلم که محصول مشترک اوکراین و ترکیه است داستان خانواده‌ای را دنبال می‌کند که در مرز اوکراین و روسیه در بحبوحه جنگ، درگیری و فاجعه هوایی بین‌المللی که در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ رخ داد زندگی می‌کنند.
سینمای اوکراین از سال ۱۹۹۷ تاکنون ۱۴ فیلم به آکادمی معرفی کرده است. در سال ۲۰۰۴ فیلم «راننده‌ای برای ورا» ساخته «پاول چوخرای» به دلیل مشارکت ناکافی اوکراینی‌ها رد صلاحیت شد و این کشور هنوز نامزدی در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان (فیلم بین‌المللی ) دریافت نکرده است.تاکنون کشورهای مجارستان، اروگوئه، تایوان، یوئیس، کره جنوبی، لهستان، پاناما، لتونی، ژاپن، ایرلند، آلمان، اکواردو، کانادا، بلغارستان، الجزایر و برزیل فیلم منتخب خود را برای اسکار ۲۰۲۳ معرفی کرده‌اند.
مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشورها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳، تا سوم اکتبر ۲۰۲۲ (۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱) است و کمیته اسکار کشورها تا این تاریخ فرصت دارند نماینده رسمی سینمای خود را به آکادمی اعلام کنند. فهرست نامزدهای اولیه شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار شامل ۱۵ فیلم در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آذر) و ۵ نامزدهای نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی می‌شوند.