پارسال همسایه، امسال هم‌وطن!
پارسال همسایه، امسال هم‌وطن!
چند روز پیش در فضای مجازی تصویری مبنی بر ورود جمع کثیری از اتباع افغانستانی به داخل کشور منتشر شد. این تصویر به سرعت در فضای مجازی پربازدید شد و نگرانی‌های فراوانی به دنبال داشت.

سایه برین روزنامه نگار – چند روز پیش در فضای مجازی تصویری مبنی بر ورود جمع کثیری از اتباع افغانستانی به داخل کشور منتشر شد. این تصویر به سرعت در فضای مجازی پربازدید شد و نگرانی‌های فراوانی به دنبال داشت. این افزایش نگرانی‌ها به علت این بود که هنوز شرایط اتباع افغانستانی داخل کشور به درستی ساماندهی نشده‌است که حالا این تعداد قابل توجه هم وارد مرزهای ایران بشوند. پیرو این تصاویر، «احمد وحیدی»، وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت به ورود افسار گسیخته افغانستانی‌ها به داخل کشور واکنش نشان داد.
به گزارش ایرنا، وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «وضعیت مهاجرین و اتباع خارجی به موضوع مهمی تبدیل شده‌است که در دستور کار همه دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور قرار دارد.»
وزیر کشور با اشاره به برنامه‌های وزارت کشور برای ساماندهی اتباع خارجی و مهاجران اضافه کرد: «بر اساس برنامه طراحی شده نسبت به ساماندهی اتباع خارجی اقدام خواهد شد و در دستور کار است.» وی یادآورشد: «اتباع غیر قانونی باید به کشور خود بازگردانده شوند و کسانی که مجوز حضور دارند، ساماندهی شوند. »
وزیر کشور با بیان این‌که اتباع افغانستانی حاضر در ایران به صورت غیررسمی پنج میلیون نفر هستند، گفت: «در رسانه‌ها آماری از حضور مهاجران افغانستانی منتشر می‌شود که منبع درستی ندارد.»
چنان‌چه خوانندگان این سطور تصاویر ورود مهاجران افغان به داخل کشور را تماشا کرده باشند مستحضرند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، یک سوم آماری که وحیدی ارائه می‌دهد، داخل ویدئو دیده می‌شوند. حالا تطبیق دادن چیزی که چشم هایمان دیده‌اند با اظهارات وحیدی، کمی سخت است. مضاف بر این‌که الآن بحث سر تعداد دقیق مهاجران افغان نیست. به فرض که تعداد آن‌ها بسیار کمتر از چیزی باشد که ما گمان می‌کنیم، هنوز هم این افراد مشکلات عدیده‌ای دارند که حداقل باید از ورود افراد دیگر تا اطلاع ثانوی ممانعت به عمل آید. مثلا هنوز معضل «کودک کار» در ایران به درستی حل و فصل نشده و حضور کودکان ایرانی در صف مقدم مشاغل خیابانی، یک بحران جدی است و حالا اضافه شدن کودکان مهاجر افغان به این لیست، برگ تازه‌ای در این بحران گشوده‌است.
در این راستا «پرویز سروری»، نائب رئیس شورای شهر تهران گفته‌است: «آمار کودکان کار در کشور، به ویژه در تهران، روز به روز بیشتر می‌شود و هنوز هم یک نهاد مشخص، متولی ساماندهی آن‌ها نیست. بر اساس آمار غیررسمی یک‌جا گفته شده ۱۴ هزار و یک جا گفته شده ۷۰ هزار کودک کار وجود دارد که ۸۰ درصد آنها اتباع خارجی هستند.» «مسعود ثقفی»، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران نیز گفته ۸۰ درصد دانش‌آموزان اتباع در تهران، افغان هستند. مشکل دیگر این‌که حجم وسیع ورود افغان‌ها به کشور ایران، باعث شده که دیگر شاهد پدیده مهاجرت نباشیم، بلکه بحرانی تحت عنوان انتقال جمعیت در حال انجام است. وقتی کمی کمتر از نصف مردم افغانستان وارد ایران شده‌اند یا در حال پیش‌بینی تمهیدات برای ورود به ایران هستند، دیگر نمی‌توانیم به این افراد مهاجر بگوییم؛ حتی اگر وزیر کشور معتقد باشند که ما در حال آمار سازی هستیم، این پدیده‌ای است که در هر صورت در حال رخ دادن است. این نکته هم شایان ذکر است که نرخ تورم امروز افغانستان، از ایران کمتر است. پس حضور اتباع افغان در ایران قطعا انگیزه مالی ندارد و پیرو مشکلات اجتماعی و خفقان شدید تحت سلطه طالبان در حال وقوع است. داشتن تمکن مالی بیشتر از ایرانی‌ها، مشکلات اقتصادی داخل کشور را تشدید می‌کند و مثلا باعث افزایش نرخ اجاره‌بها و کاهش بیشتر فرصت‌های شغلی برای مردم ایران می‌شود. مردم افغانستان بدون شک از حمت‌کش‌ترین و مسئولیت‌پذیر ترین اقوام جهان هستند. افغانستانی‌ها در طول همین سال‌های حضور در ایران تحت عنوان مهاجر یا پناهنده، زحمات فراوانی کشیده‌اند و انجام مشاغلی را قبول زحمت کرده‌اند که پرداختن به آن‌ها برای ایرانی‌ها کمی سخت می‌نمود. وفاداری این هموطنان قدیمی در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله تحت عنوان «لشکر فاطمیون» نیز هیچوقت از حافظه تاریخی این سرزمین پاک نخواهد شد و البته خوانندگان این سطور مستحضرند که تمام این‌ها، جدای از چیزی است که در این متن به آن‌ها پرداخته‌ایم. وقتی که می‌گوئیم مخالف حضور افغانستانی‌ها در کشور هستیم، علت اصلی این مخالفت مشکلات عدیده‌ای است که خود عزیزان افغان در حال تحمل آن‌ها هستند. اخذ مدارک شناسایی و هویت، از اولیه‌ترین حقوق هر انسانی است که متاسفانه بسیاری از مهاجران افغان داخل ایران برای دستیابی به آن، چالش‌های فراوانی را پشت سر می‌گذارند. درواقع باید گفت چنان‌چه این حضور طبق وعده‌های وحیدی ساماندهی شود، خالی از هرگونه اشکالی است اما مادامی که به شکل امروزی در حال تداوم است، به صلاح نیست که ادامه داشته باشد و باید سریعا متوقف شود.

  • نویسنده : ارسالی توسط سایه برین