«پاگرد» تا «چشم‌هایش»
«پاگرد» تا «چشم‌هایش»

داستان‌های ایرانی باوجود هجوم آثار ترجمه هنوز هم در فهرست مطالعه مردم قرار دارند و از آن‌ها استقبال می‌شود. سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم به پایان رسید. بازدیدکنندگان در این دوره، از عناوین متنوعِ داستان‌های ایرانی استقبال کردند که در بین آن‌ها می‌توانیم هم آثار کلاسیک و هم قلم داستان‌نویسان جوان را مشاهده کنیم. […]

داستان‌های ایرانی باوجود هجوم آثار ترجمه هنوز هم در فهرست مطالعه مردم قرار دارند و از آن‌ها استقبال می‌شود. سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم به پایان رسید. بازدیدکنندگان در این دوره، از عناوین متنوعِ داستان‌های ایرانی استقبال کردند که در بین آن‌ها می‌توانیم هم آثار کلاسیک و هم قلم داستان‌نویسان جوان را مشاهده کنیم. در ادامه بخش اول اسامی پرفروش‌ترین داستان‌های ایرانی برای گروه سنی بزرگسال آمده است:

داستان ایرانی یعنی معرفی و شناساندن فرهنگ و جامعه خود به نسلی که اکنون زندگی می‌کنند و نسل‌هایی که بعدها متولد می‌شوند. توجه به تألیف و انتشار آثار ایرانی از مهم‌ترین مباحث نشست‌های کلان و خرد در عرصه ادبیات است. همچنین نمایشگاه کتاب تهران بهترین فرصت برای ناشران و پدیدآورندگان ایرانی است که آثار تألیفی را به مردم معرفی کنند.
«چشم‌هایش» اثر بزرگ علوی از انتشارات نگاه
کتاب «چشم‌هایش»، اولین‌بار در سال ۱۹۵۲ به چاپ رسید. این رمان جاودان و ارزشمند، داستان دختری از طبقه مرفه جامعه ایران به نام فرنگیس را روایت می‌کند که زندگی پُر نازونعمتش، باعث شده که او مهارت خاصی برای درآوردن پول نداشته باشد. او با ناامیدی در یک دانشکده هنری در پاریس حضور می‌یابد و متوجه می‌شود که نقص‌ها و اشکالات زیادی در کار او به عنوان یک نقاش وجود دارد. او به ایران باز می‌گردد تا در فعالیت‌های سیاسی استاد ماکان، برجسته‌ترین نقاش ایران، مشارکتی داشته باشد. کتاب «چشم‌هایش» که محبوب‌ترین رمان بزرگ علوی به شمار می‌آید، تصویری واقع‌گرایانه و ملموس از ایران در دوره‌ای پرتلاطم از نوگرایی‌های تحمیل‌شده را ارائه می‌کند.
«شوهر آهوخانم» اثر علی‌محمد افغانی از انتشارات نگاه
این اثر، نخستین اثر علی‌محمد افغانی است که آن را طی سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۸ در زندان نوشت. افغانی بعد از آزادی با هزینه شخصی خود اقدام به چاپ آن کرد و در همان سال جایزه بهترین کتاب سال را از آن خود کرد. اثر به طور کلی به موقعیت و جایگاه زنان طی سال‌های ۱۳۱۳ می‌پردازد. این اثر را می‌توان نخستین اثر فمنیستی ادبیات ایران به حساب آورد. شوهر آهوخانم داستان زنی سنتی و سربه‌راه و منکوب جامعه مردسالار است که موقعیتش در خانه با آمدن زنی سرکش و مدرن‌تر تهدید می‌شود.»
«پری‌دخت» اثر حامد عسکری از انتشارات مهرستان
«پری‌دخت» روایت نامه‌نگاری عاشقانه‌ای است میان سیدمحمود و پری‌دخت. این دو در روزهای پرشور و هیاهوی مشروطه عاشق یکدیگرند و به جبر روزگار از هم جدا افتاده‌اند. آنچه این دو را به هم متصل می‌کند نامه‌هایی است که از خلال آن سوز فراق را با آن التیام می‌دهند.»
«خانه لهستانی‌ها» اثر مرجان شیرمحمدی از نشر چشمه
این اثر از زبان پسری ۱۰ ساله روایت می‌شود که در سال‌های قبل از انقلاب در خانه‌ای که قبلا سکونتگاه لهستانی‌ها بوده است، به همراه مادر و مادربزرگش زندگی می‌کند.
«عشق و چیزهای دیگر» اثر مصطفی مستور از نشر چشمه
مستور در این رمان با نگارشی روان، داستان زندگی هانی را روایت می‌کند. هانی جوانی اهوازی است که بعد از پایان تحصیلاتش در رشته فیزیک در دانشگاه، تصمیم می‌گیرد در تهران بماند. او با سکونت در تهران عاشق دختری به نام پرستو می‌شود. یا دقیق‌تر بگوییم نوزده‌سال بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران دچار عشق پرستو می‌شود.
«سوفار» اثر افسانه احمدی از نشر نیماژ
سوفار، داستان شک است. یک‌جور نوشیدن شورآب تردید برای تشنه‌ماندن به آگاهی. در رمان برای افاده‌ی این مفهوم از آشنایی‌زدایی بهره‌ گرفته شده است. آشنایی‌زدایی در مفاهیمی چون سبک زندگی، نوع عشق، جنس مرگ و روابط ساده اما سخت میان آدم‌ها. افسانه احمدی در این رمان با تسلطی بسیار بر شیوه‌های روایت اثری خلق کرده است که می‌تواند انتظار طیف‌های مختلف مخاطب را برآورده کند. داستان زنانی مستقل در دنیایی مردانه. شخصیت اصلی داستان زن نویسنده‌ای است که به‌طور کاملا تصادفی با مرد ثروتمندی آشنا می‌شود و مرد از او می‌خواهد در ازای دریافت مبلغ چشمگیری داستان زندگی‌اش را در خانه‌ی قدیمی مرد در نیاوران بنویسد. و از همین‌جا ماجرا آغاز می‌شود.
«تابان»، برج استخوان اثر شیوا مقانلو از نشر نیماژ
شخصیت اصلی رمان‌های تابان یک خانم باستان‌شناس است که به مناطق مختلف سفر می‌کند و با اتفاقات هیجان‌انگیز در داستان روبه‌رو می‌شود. در این جلد از مجموعه، داستان با محوریت آثار تاریخی یزد روایت شده است.
«الفبای لازاروس» اثر هادی تقی‌زاده از نشر نیماژ
حرکت از جهل به آگاهی و دوباره بازگشت به جهل، ممکن است بهترین توصیف برای تاریخ بشریت باشد. چنین سفری الهام‌بخش «الفبای لازاروس» از هادی تقی‌زاده بود. این اثر، یک داستان آخرالزمانی است. روایت در زمانی اتفاق می‌افتد که جهان به طور چشمگیری تغییر کرده است و توسط یک دیوار به شمال و جنوب تقسیم شده. جنگ بر سر آب شروع شده است و دولت‌های تمامیت‌خواه و استبدادی در اشکال مختلف در بخش‌های جنوبی و شمالی کشور وجود دارند. در این سناریو، مردی از آسمان ظاهر می‌شود و گروهی از مردم را گرد هم می‌آورد تا به مکانی که جنگ آخرالزمانی در آن به وقوع می‌پیوندد، سفر کنند. چندین داستان فرعی و خرده روایت در طول اثر وجود دارد که همه آن‌ها با طرح اصلی رمان پیوند دارند.
«پاگرد» اثر محمدحسن شهسواری از نشر افق
داستان آن حول حوادث کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸ می‌گذرد. داستان شخصیت‌هایی از قشرهای مختلف اجتماعی که هر کدام به نحوی طی فرار از شلوغی‌ها، سر از پاگرد خانه‌ای در کوچه‌ای بن‌بست درآورده‌اند. پاگرد روایتی پرکشش دارد که خواننده را تا آخر مشتاق نگه می‌دارد. نویسنده موفق شده است ضعف اساسی رمان‌های سیاسی یعنی خلق شخصیت‌های کاریکاتورگونه را در کتاب خود پشت سر بگذارد و به زیبایی شخصیت‌ها و تیپ‌هایی از گروه‌های مختلف سیاسی اجتماعی را خلق کند.»
«مردگان باغ سبز» اثر محمدرضا بایرامی از نشر افق
این نویسنده درباره ایده اثر خود چنین می‌گوید: در واقع ایده اولیه «مردگان باغ سبز» اولین‌بار به یک خاطره خیلی دور برمی‌گردد؛ خاطره‌ای که مادرم شاهد آن بوده است و در سال‌های گذشته مرتب برای ما نقل می‌کرد و آن خاطره هم به زمانی برمی‌گردد که حزب دموکرات آذربایجان وقتی شکست می‌خورد و به هزیمت می‌رسد در حال عقب‌نشینی به سمت مرزهای شوروی هستند که دو نفر از این‌ها گذرشان به روستای ما به نام لاتران در پای کوه سبلان می‌افتد و یکی از این‌ها برای تهیه آب و غذا به سمت روستا می‌آید در آن شرایطِ بلوایی که در فضا حاکم است. بالاش که دوره‌گردی روستایی است به لطف صدای زیبایش به رادیو راه پیدا می‌کند و در روزنامه حزب هم به کار خبرنگاری مشغول می‌شود. از اینجا به بعد حماسه‌ی طوفانی زندگی این مرد آغاز می‌شود.»