پایان تنفر از صبح شنبه!
پایان تنفر از صبح شنبه!
یکی از راه‌های نیل به تعاملات گسترده با جهان، پیش گرفتن مناسبانی همسو با استانداردهای بین‌المللی است. بی شک نمی‌توان تنها کشور شناکننده در خلاف جهت آب بود و انتظار داشت هرگاه هرکشوری محتاج به ما شد، جهت پارو زدنش را عوض کند.

سایه برین روزنامه نگار- یکی از راه‌های نیل به تعاملات گسترده با جهان، پیش گرفتن مناسبانی همسو با استانداردهای بین‌المللی است. بی شک نمی‌توان تنها کشور شناکننده در خلاف جهت آب بود و انتظار داشت هرگاه هرکشوری محتاج به ما شد، جهت پارو زدنش را عوض کند. در واقع در دنیای امروز که حیات کشورها و ملت‌ها به یکدیگر وابسته است و اصطلاحا همه چیز به همه چیز ربط دارد، هر حرکتی که سرانجامش هم طرازی با معیار جهانی باشد، پسندیده و شایسته تشویق و حمایت است. همچون جابجا نکردن ساعت آغاز شب، بدو ورود به شش ماه ابتدایی سال که در نتیجه تحقیقات دانشمندان غربی در اکثریت کشورها اعمال می‌شد و به دنبال آن‌ها، نمایندگان کشور ما نیز این قانون را به تصویب رساندند. یکی دیگر از تمهیدات پیش بینی شده جهت همسو شدن با استانداردهای بین‌المللی، ساماندهی تعطیلات پایان هفته است. خوانندگان مستحضر هستند که در کشورهای غیر مسلمان، روز یکشنبه تعطیل و شنبه پایان هفته محسوب می‌شود. در کشورهای مسلمان، با توجه به توصیه آیات قرآن مبنی بر تعطیلی کسب و کار در روز جمعه و برپایی نماز جمعه، جمعه‌ها تعطیل و شنبه روز نیمه‌کاری محسوب می‌شود.
حال رویکردی که سال‌ها در کشور ما اتخاذ شده، این است که جمعه‌ها تعطیل و پنجشه‌ها روز نیمه‌کاری است؛ یعنی با تعطیلات سایر کشورها، مجموعا چهار روز از مناسبات بین‌المللی دور می‌مانیم. حال تدبیری برای این مهم اندیشیده شده و «محسن پیرهادی»، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این خصوص مبادرت فراوان کرد تا در نهایت لایحه ساماندهی تعطیلات پایان هفته به تصویب کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رسید و تقدیم مجلس شد. بر اساس این لایحه، تعطیلات پایان هفته در ایران مختص روزهای جمعه و شنبه می‌شود تا ضمن همسویی با کشورهای مسلمان، فاصله با استانداردهای جهانی کم‌تر شود. در این لایحه، همسو با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ساماندهی تعطیلات کشور و تدریجی بودن آن‌ها، مسئله بین‌التعطیلین‌ها در ایران نیز مدنظر قرار گرفته‌است. یعنی وقتی مسئله‌ای به نام بین‌التعطیلین وجود دارد، کم شدن فاصله تعطیلات با جهان اهمیت بیشتری می‌یابد. پیرهادی همچنین از  درخواست ۱۲۰ نماینده برای در اولویت قرار گرفتن لایحه ساماندهی تعطیلات در نوبت دستورکار مجلس، خبر داد. این درحالی‌است که تقاضای ۵۰ نماینده برای این امر کافیست. لازم به ذکر است از دیگر بندهای این لایحه کاهش ساعت کاری ادارات دولتی از ۴۴ساعت به ۴۲ و نیم ساعت است.
در اتخاذ این تصمیم، صلاح شرکت‌ها و ارگان های خصوصی هم سنجیده می‌شود. پیرهادی در این خصوص گفت: «تعجیل در سیاستگذاری‌ها بیشتر از این‌که منجر به توسعه عدالت و رفع نواقص شود، به ابهام و سردرگمی و آسیب به جامعه می‌انجامد. ساماندهی تعطیلات همگانی و رسمی کشور نیازمند توجه به وضعیت همه نیروهای کار اعم از دولتی و غیردولتی و یکسان‌سازی و تطابق با عرصه بین‌المللی است. دولت نمی‌تواند خود را فقط مسئول بخش دولتی بداند و از شرایط بخش خصوصی چشم پوشی کند.» تا اینجا چیزی جز صلاح کشور و مردم در این لایحه به چشم نمی‌خورد و از خردادماه سالجاری تا امروز زحمات برای تصویب آن ادامه داشته تا امروز که این مهم محقق شده‌است. اما جالب است بدانید که هنوز هستند مسئولانی که با ادله‌های بی‌پایه و اساس، مخالف تعطیلات شنبه‌ها هستند و گویا هر قدمی که کشور در راه رسیدن به پیشرفت برمی‌دارد، نگران و عصبی‌شان می‌کند. از جمله این افراد، «مصطفی میرسلیم»، نماینده مردم تهران است. «معین الدین سعیدی»، نماینده مردم چابهار در این خصوص گفت: «دیروز تعدادی از نمایندگان نامه‌ای را خطاب به هیات رئیسه امضا کردند که این موضوع در دستور کار قرار گیرد و بحث تعطیلی‌های روز شنبه و جمعه به تصویب رسید.
با توجه به این‌که در اکثر کشور‌های دنیا یکشنبه تعطیل هستند، اگر می‌خواستیم پنجشنبه و جمعه تعطیل کنیم، مراودات ما با جهان دچار مشکل می‌شد. البته برخی از عزیزان مخالفت‌هایی داشتند؛ مثلا آقای میرسلیم مطرح کرده بودند که روز شنبه، روز مقدس یهودیان است و نباید تعطیل شود. اما برداشت بنده این است که عمده نمایندگان موافق این تعطیلی روز شنبه برای تعطیلات هستند.»
در پاسخ به اظهارات غیرعلمی مخالفان این لایحه همچون میرسلیم، اظهارات پیرهادی در حساب کاربری توئیترش کافی می‌نماید که نوشته است: «لایحه ساماندهی تعطیلات مطالبه ‌مردمی است. اخیرا ۱۲۰ نماینده خواستار بررسی اولویت‌دار این طرح شده‌اند. با توجه به این‌که ازنظر برخی مراجع تعطیلی«شنبه بجای پنجشنبه» فاقد اشکال شرعی است، در جهت‌منافع اقتصادی‌مردم وکشور از پیگیری تغییر تعطیلی«پنج شنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» کوتاه نمی‌آییم.»
امیدواریم این کوتاه نیامدن نتیجه دهد و قانون ساماندهی تعطیلات به تصویب برسد. پس از این نیز هرگونه خبر در خصوص این لایحه را به سمع و نظر مخاطبان «جمله» خواهیم رساند و مشتاقیم که آن خبر، خبر تصویب این لایحه باشد.

  • نویسنده : ارسالی توسط سایه برین