پایتخت در اسارت خودروهای اسقاطی
پایتخت در اسارت خودروهای اسقاطی

  جمله، سرویس حمل و نقل لازمه استقبال مردم از تردد درون شهری و برون شهری با وسایل نقلیه عمومی نوسازی مستمر و افزایش کیفیت سفر است و برای این نو سازی خودروها باید منابع مناسب مالی تامین شود و در این صورت مردم هم با استقبال بیشتری از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده خواهند کرد. […]

 

جمله، سرویس حمل و نقل
لازمه استقبال مردم از تردد درون شهری و برون شهری با وسایل نقلیه عمومی نوسازی مستمر و افزایش کیفیت سفر است و برای این نو سازی خودروها باید منابع مناسب مالی تامین شود و در این صورت مردم هم با استقبال بیشتری از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده خواهند کرد. این بخشی از سخنان مهدی شریفیان عضو مجمع نمایندگان استان تهران در تاریخ ۱۰ آذر ۹۹ است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: به دلیل شرایط سخت اقتصادی موجود و تحمیل هزینه‌های سرسام آور به تاکسی داران بدلیل فرسودگی خودروها، امکان تعویض این خودروها بدون دریافت تسهیلات کم بهره میسر نبوده و لازم است برای این موضوع حمایت لازم انجام شود. روزنامه همشهری در گزارشی به قلم مرضیه ثمره‌حسینی مدعی شده است که «نیمی از ناوگان تاکسیرانی تهران فرسوده است»
در این گزارش آمده است که ضرورت کاهش آلودگی هوا و همچنین حمایت از صنعت خودروسازی داخلی، اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی آنها را در اولویت کار دولت قرار داده است. به‌رغم اینکه حدود یک‌ دهه از آغاز طرح نوسازی خودروها و تاکسی‌های فرسوده در تهران می‌گذرد، دستاوردها نشان می‌دهد که این طرح پیشرفت چندانی نداشته است. براساس آمار روزهای پایانی سال ‌۹۹، بیش از ۴۰ هزار خودروی فرسوده در تهران تردد می‌کنند؛ یعنی نیمی از ناوگان تاکسیرانی تهران فرسوده و نیازمند نوسازی‌ است. در سال گذشته ۳ هزار و ۲۵۲ دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شدند؛ البته مقرر بود در این طرح، حدود ۱۵ هزار تاکسی فرسوده نوسازی شوند که این وعده بر زمین ماند. از همین تعداد نیز هزار و ۱۷۹ تاکسی‌دار، به‌دلیل مشکل مالی موفق به واریز وجه حساب خود به‌ خودروساز نشدند. با پایان سال ‌۹۹، اجرایی‌شدن طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده به اردیبهشت ‌۱۴۰۰ موکول شد.

وام ۹۰ میلیونی با سود ۴ درصد
مدیر صندوق کارآفرینی امید تهران گفته که برای اجرای طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده به هر راننده تاکسی، وامی به مبلغ ۹۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد، بازپرداخت پنج‌ ساله و با ارائه تنها یک فقره چک تعلق می‌گیرد. برای تامین منابع مالی این وام، تفاهمنامه سه‌جانبه اعطای ۱۰ هزار فقره وام نوسازی تاکسی‌های فرسوده میان سازمان برنامه و بودجه کشور، شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید به امضا رسیده که سهم سازمان برنامه و بودجه کشور در این تفاهمنامه ۱۵۰ میلیارد تومان، سهم شهرداری تهران ۱۵۰ میلیارد تومان و سهم صندوق کارآفرینی امید هم ۶۰۰ میلیارد تومان است. تاکنون اما تنها مبلغ ۳۰‌ میلیارد تومان از طرف سازمان برنامه و بودجه پرداخت شده است، باید سهم ۳۰‌ میلیارد تومانی شهرداری تهران هم به‌حساب صندوق کارآفرینی امید واریز شود تا تخصیص تسهیلات به رانندگان متقاضی صورت گیرد.

موانع اجرای طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده و راه‌حل‌های آن
به‌رغم ضرورت تسریع در روند اجرای طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده، کاهش ۶۰ درصدی درآمد تاکسی‌داران با شیوع کرونا و افزایش فزاینده قیمت خودرو، سبب شده است که تاکسی‌داران حتی با وجود تسهیلات بانکی، توان پرداخت بخشی از پول خودروی جدید که مربوط به آنهاست و همچنین بازپرداخت وام ‌۹۰ میلیونی را نداشته باشند. این مسئله مهم‌ترین مانع در اجرای طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده است. فردی که زمانی خودروی خود را با قیمت ۱۰ تا ۲۰‌ میلیون خریده، اینک با افزایش ۱۰ برابری قیمت خودرو مواجه است؛ قیمت خودروی سمند از ۱۰۸ میلیون تومان به ۱۲۳‌ میلیون تومان و قیمت خودروی پژو از ۱۱۸ میلیون تومان به ۱۳۶ میلیون تومان رسیده، درحالی‌که درآمد راننده تاکسی به همین نسبت افزایش پیدا نکرده. در شرایطی که قیمت خودرو بدون توقف افزایش می‌یابد، راه‌حل در بالا بردن سطح تسهیلات و پرداخت بخشی از قیمت خودرو به‌صورت کمک بلاعوض به رانندگان تاکسی است، شهرداری اما گفته منابع مالی لازم برای افزایش مقدار وام به رانندگان را ندارد. استفاده از خودروهای دست‌دوم با سن پایین به‌عنوان تاکسی، راه‌حل دیگری است که می‌تواند به اجرای طرح نوسازی کمک کند؛ به این ترتیب که تعدادی از خودروها بعد از چند سال کارکردن، به کارخانه‌های اصلی برگردانده و پس از نوسازی، با قیمتی پایین‌تر به برخی از کشورها واگذار می‌شوند. تخصیص ارز ارزان با این هدف که رانندگان تاکسی، خودروهای خارجی را با دلار ارزان خریداری کنند تا قیمت تمام‌شده برایشان کمتر شود نیز راه‌حل دیگری است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. با توجه به موانع موجود، محمد روشنی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران درخصوص تعداد تاکسی‌های نوسازی‌شده تا پایان سال ‌۱۴۰۰ گفته که هدف، نوسازی ۲۰‌ هزار تاکسی فرسوده تا پایان سال بود اما با وجود موانع موجود، پیش‌بینی ما در بهترین حالت، ۱۵ هزار دستگاه تاکسی است.

پرداخت کمک هزینه نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده
شهردار تهران در بازدید از مرکز کنترل و نظارت هوشمند و بخش نوسازی تاکسیرانی با اشاره به اهمیت نوسازی ۱۰ هزار تاکسی‌ فرسوده، معیشت و امنیت شغلی تاکسیرانان گفت: نوسازی ناوگان در دستور کار قرار گرفته و سهم مربوط به شهرداری را هم پرداخت خواهیم کرد.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، علیرضا زاکانی پس از بازدید از مرکز کنترل و نظارت هوشمند و بخش نوسازی تاکسیرانی با خانواده شهدای تاکسیرانی دیدار و گفت و گو کرد.
شهردار تهران گفت:  متاسفانه در این مدت ۵۰۰ نفر از رانندگان تاکسی بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند. وی افزود: برعکس همه جای دنیا که سهم تاکسی از حمل و نقل عمومی به طور میانگین ۴ درصد را به خود اختصاص می دهد در ایران این سهم از حمل و نقل عمومی ۲۳.۸ درصد است و امروز ۷۸ هزار تاکسی در تهران داریم که ۶ هزار تاکسی از نوع ون هستند. زاکانی گفت: به طور میانگین تاکسی ها بعد از ۹ سال و چهار ماه دچار فرسودگی  می شوند و نیازمند رسیدگی بیشتری هستند.
وی ادامه داد: بالغ بر ۹۰ هزار نفر از طریق حوزه تاکسیرانی خدمت رسانی می کنند، به اعتقاد کارشناسان رفع مشکلات، دغدغه ها و نیازها در ابعاد مختلف از جمله سلامت این ۹۰ هزار نفر از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و باید به سمتی برویم که رانندگان تاکسی دغدغه معیشت، سلامت، ‌ امنیت شغلی را نداشته باشد.

مشکل بیمه رانندگان تاکسی حل خواهد شد
شهردار تهران گفت: ما از ارایه بسته های تشویقی و کمک معیشتی به خانواده بزرگ تاکسیرانی حمایت کرده و در این خصوص برنامه‌های مهم خواهیم داشت تا وضعیت زندگی تاکسیرانان بهتر شود. شهردار تهران با اشاره به ضرورت نوسازی ۱۰ هزار تاکسی، گفت: نوسازی ناوگان در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه سهم مربوط به شهرداری را هم پرداخت خواهیم کرد. وی تاکید کرد: به همان اندازه که خدمت رسانی را ضروری می دانیم، انتظار داریم تاکسیرانان در دو جهت ارایه خدمت داشته باشند، یکی در جهت مسافران حق جدی بر گردن ما دارند. این حق را تاکسیرانان رعایت می کنند اما این امر را تشدید کنند الگویی برای ۴۰۰ هزار تاکسی اینترنتی شوند.

فعالیت ۳۵ هزار تاکسی با متوسط سن ۱۰ تا ۱۵ سال
شهردار تهران بیان کرد: ناوگان تاکسیرانی پس از ۹ سال و ۴ ماه فرسوده می شود و شرایطی دارند که حدود ۳۵ هزار تاکسی بین ۱۰ تا ۱۵ سال است که در تهران فعال هستند.
وی افزود: برای ما مهم است تاکسی در چه شرایطی ارایه خدمت می‌کند. شرایط را باید برای راننده تسهیل کنیم تا تاکسی خود را به‌روز کند و باید خدمات را طوری ارایه کنیم که به صرفه تاکسیران باشد و شهرداری بتواند ارایه خدمت‌ را به نفع رانندگان قرار دهد.
زاکانی با اشاره به نوع رقابتی با سایر خدمت دهندگان در حوزه تاکسی و حمل و نقل عمومی افزود: به نظرم تاکسیرانی با این قدمت‌ و خدمتگزاری رانندگانش وظیفه خودم می داند که کمک کنم این سیستم با هوشمند سازی بتواند وارد رقابتی جدی شود.
شهردار تهران تصریح کرد: باید منطقی را در شهر حاکم کنیم تا رقابت پذیری انجام گیرد و خیر آن به مردم برسد. هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی امری ضروری است و تا قبل از پایان سال انجام خواهد گرفت.
زاکانی با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از تاکسی های هیبریدی، تاکید کرد: ارتقا ناوگان و استفاده از شرایطی که ناظر به هوای پاک و زیست پذیر کردن شهر تهران در مراحل بعدی است و در حال رایزنی هستیم تا بیش از پیش از این ظرفیت استفاده کنیم.
شهردار تهران در این جلسه دستور داد تا پایان امسال سامانه هوشمند مدیریت تاکسیرانی راه اندازی شود، براین اساس خدمات تاکسیرانی در ابعاد مختلف ارتقا خواهد یافت.