پایش و ارزیابی ۷۳۰۰۰ کیلومتر از شبکه‌  راه‌های کشور
پایش و ارزیابی ۷۳۰۰۰ کیلومتر از شبکه‌  راه‌های کشور

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: با بهینه سازی نسل سوم « سامانه‌های ارزیابی روسازی راه‌ها» بیش از ۷۳ هزار کیلومتر از شبکه راه‌های کشور ارزیابی و پایش شد. مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه طی یک سال گذشته از نرم ‌افزارها و سامانه‌های مختلفی در شرکت آزمایشگاه فنی […]

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: با بهینه سازی نسل سوم « سامانه‌های ارزیابی روسازی راه‌ها» بیش از ۷۳ هزار کیلومتر از شبکه راه‌های کشور ارزیابی و پایش شد.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه طی یک سال گذشته از نرم ‌افزارها و سامانه‌های مختلفی در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک رونمایی و بهره‌برداری شده است، گفت: یکی از این سامانه‌ها، سامانه ارزیابی روسازی راه‎ها است که از تکنولوژی روز دنیا در آن بهره گرفته شده و این تکنولوژی منحصر به فرد، در میان کشورهای منطقه تنها در اختیار شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
کیانپور با اشاره به اینکه استفاده از این تکنولوژی حدود ۵۰ درصد کاهش هزینه‌های برداشت اطلاعات و ارزیابی جاده‎‌های کشور را به همراه دارد افزود: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با حمایت همه جانبه از طرح‌های دانش بنیان موفق شده با طراحی و بهینه سازی این سامانه، ۶۰ درصد نسبت به محصول خارجی صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است.
وی اضافه کرد: این سامانه منطبق با استانداردهای ملی و بین‌المللی، به منظور ارزیابی خرابی‌های سطحی، تعیین و تحلیل ناهمواری بین‌المللی راه‌ها IRI، تعیین وضعیت اصطکاک و مقاومت لغزشی راه‎‌ها تهیه شده و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک این سامانه را به امکانات با ابزار دقیق تجهیز کرده است.
وی با اشاره به اینکه این سامانه هم‌اکنون در شهرها و راه‌های اصلی کشور به کار گرفته شده است تصریح کرد: معابر اصلی و دورن شهری کلانشهر تهران و مشهد با سفارش شهرداری این شهرها برای معابر اصلی و فرعی استفاده شده و معابر اصلی تهران و مشهد توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مورد پایش دقیق قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به عملکرد دفتر مهندسین مشاور و ارزیابی روسازی راه‌های شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک  طی یک سال اخیر گفت: بروزرسانی وضعیت رویه شبکه راه‌های کشور و توسعه و پشتیبانی سامانه مدیریت روسازی (PMS) در راه‌های شریانی کشور، برداشت مکانیزه و تحلیل هوشمند اطلاعات سطح روسازی شبکه معابر شهر تهران ( دوره سوم) در ۴ هزار کیلومتر- خط از معابر بزرگراهی و اصلی، پروژه تهیه شناسنامه فنی پل (پروژه‌های استانی) و توسعه سامانه مدیریت پل و ابنیه فنی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای)، انجام ۱۳ پروژه مطالعات ژئوفیزیک در حوزه شناسایی ساختارهای زیرسطحی و ارزیابی ناهمواری در فرآیند تحویل موقت محورهای شریانی و فرعی کشور در ۳۰ محور به طول مجموع یک هزار ۵۹۱ کیلومتر-خط از مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد:
قدردانی از ایفای مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر در شهرهای بندری
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تمجید از اقدمات توسعه‌ای، تجهیزاتی و زیربنایی صورت گرفته در بنادر کشور، تاکید کرد: در سال‌های اخیر به موجب تحریم‌های یک‌جانبه و گسترده دریایی و بروز بیماری پردامنه کرونا، نه تنها تخلیه و بارگیری و ورود و خروج کالا با کمترین مشکل انجام شد؛ بلکه کارهای عمرانی، اصلاحی و توسعه‌ای نیز در بنادر با قوت بیشتری پیگیری شد.
اسماعیل زهی با اشاره به بازدید اخیر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم از بندر چابهار، به پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، خاطر‌نشان کرد: اقدمات صورت گرفته در بنادر و سواحل کشور؛ به ویژه در بنادر چابهار، شایسته تقدیر و تمجید است.
نماینده مردم خاش، میرجاوه، نصرت‌آباد و کورین در مجلس شورای اسلامی، گفت: علاوه بر اقدامات زیرساختی در بنادر و پسکرانه‌های بندری، در حوزه لایروبی نیز کارهای شایسته و بایسته‌ای انجام شده که سبب شده در بحث ورود و پهلوگیری کشتی‌های غول‌پیکر به بنادر کشور به خصوص بنادر جنوبی، مشکل خاصی نداشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: مشکل و چالش اصلی در تخلیه و بارگیری کالاها در برخی از بنادر و به خصوص بندر چابهار، نبود زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای و ریلی است که ضرورت دارد به آن توجه شود.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، ایران را یکی از کشورهای برتر در زمینه بنادر و مدیریت بندری برشمرد و اظهار داشت: لازم است به موازات توسعه بنادر، زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی، در بخش ریل و جاده نیز توسعه و تمهیدات لازم صورت گیرد تا شاهد توسعه متوازن و پایدار در همه حوزه‌های حمل و نقلی در کشور باشیم.
آمار پروازهای داخلی کشور در تیرماه ۱۴۰۰
رشد پروازهای داخلی نسبت به سال گذشته
بررسی آمار پروازهای داخلی در تیرماه سال جاری نشان می‌دهد این پروازها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته‌اند.
بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در ماه تیر سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۸ هزار و ۶۶۱ نشست و برخاست داخلی در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت انجام شده که ۲ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۲۶۶ مسافر و ۱۷ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۲۶۶ کیلوگرم بار به وسیله این پروازها جابه‌جا شده‌اند. این ارقام نسبت به تیرماه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۲۷، ۱۳ و ۲۹ درصد و نسبت به خرداد سال جاری به ترتیب ۳، ۲ و ۲ درصد افزایش داشته‌اند.
همچنین در این ماه در چهار فرودگاه اختصاصی کشور یعنی کیش، قشم، چابهار و ماکو در مجموع ۲ هزار و ۱۸۸ نشست و برخاست داخلی انجام شده که این پروازها ۱۸۳ هزار و ۲۹۹ مسافر و یک میلیون و ۹۷۶  هزار و ۸  کیلوگرم بار جابه‌جا کرده‌اند. عملکرد این فرودگاه‌ها نیز نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به ترتیب ۲۶، ۶ و ۱۰ درصد رشد داشته و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۱۹، ۲۴ و ۲۶ درصد کاهش داشته است.
در این ماه فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران با انجام ۱۰ هزار و ۵۳۲ نشست و برخاست و جابه‌جایی ۸۴۷ هزار و ۸۴۵ مسافر رکورددار انجام پرواز داخلی و تردد مسافر در کشور بوده و ۳۴/۱۴ درصد از کل نشست و برخاست‌های داخلی و ۳۴/۲۷ درصد از جابه‌جایی مسافر داخلی را به خود اختصاص داده است. پس از این فرودگاه، به ترتیب دو فرودگاه مشهد با ۴ هزار و ۴۸۱ نشست و برخاست و شیراز با ۲ هزار و۲۴۸ نشست و برخاست قرار گرفته‌اند. فرودگاه کیش نیز با هزار و ۷۹۸ نشست و برخاست، رتبه اول در بین فرودگاه‌های اختصاصی و رتبه چهارم در بین کل فرودگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده است.
در این ماه فرودگاه ماکو با ۱۶ نشست و برخاست داخلی و جابه‌جایی ۹۶۹ مسافر کم‌ترددترین فرودگاه اختصاصی و فرودگاه اراک با انجام ۸ نشست و برخاست داخلی و جابه‌جایی ۷۲۰ مسافر کم‌ترددترین فرودگاه کشور بوده‌اند. درتیرماه ۱۴۰۰ حداقل۸۰ درصد نشست و برخاست  های داخلی به ترتیب در  ٩ فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، کیش، اهواز، اصفهان، بندرعباس، تبریز  و خلیج فارس (عسلویه) انجام شده است. همچنین از فروردین ۱۴۰۰ به فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت، هشت فرودگاه عسلویه، خارک، ماهشهر، الوان، سیری، گچساران، بهرگان و آغاجاری اضافه شده است.
در این ماه چهار مسیر مشهد-تهران، تهران-مشهد، شیراز-تهران و تهران-شیراز به ترتیب ۴ مسیر پرتردد داخلی بوده‌اند و پس از آن نیز دو مسیر تهران-اهواز و اهواز-تهران قرار دارند.