پای تورم غیرخوراکی روی گاز
پای تورم غیرخوراکی روی گاز
تورم همچنان اصلی‌ترین پاشنه آشیل دولت رئیسی است که برخلاف ادعای مسئولان دولتی، از منظر جامعه همچنان بسیار بالاست و فروکش کردن نرخ رشد آن دردی را از ملت دوا نمی‌کند.

گروه اقتصادی جمله – تورم همچنان اصلی‌ترین پاشنه آشیل دولت رئیسی است که برخلاف ادعای مسئولان دولتی، از منظر جامعه همچنان بسیار بالاست و فروکش کردن نرخ رشد آن دردی را از ملت دوا نمی‌کند. گلایه‌های ملی وقتی بیشتر شد که تورم خوراکی ها بعد از جراحی خونین اقتصادی دولت آنچنان بالا رفت که هرگونه کنترلی پس از آن درواقع فریب دادن آمارهای رسمی است، چون دولت جدید قیمت‌ها را آنقدر بالا برد که ناخودآگاه در سال‌های بعد با کاهش نرخ تورم مواجه بودیم و این خیلی ربطی به تدابیر مسئولان ندارد.
به گزارش جمله با اینحال نرخ رشد تورم مواد خوراکی همچنان روبه کاهش است که خبر خوبی است، اما حالا کالاهای غیرخوراکی و حوزه خدمات دست به شمشیر تورم برده‌اند.
بر اساس آخرین گزارش ها تورم ماهانه غیرخواراکی‌ها از ۲٫۳ درصد در شهریور به ۳٫۳ درصد در مهر ماه رسیده است. بنابراین می‌توان گفت که عمده افزایش قیمت‌ها در نخستین ماه پاییز ۱۴۰۲، از سمت اقلام غیرخوراکی و خدمات بوده، به گونه‌ای که تورم غیرخوراکی‌ها بالغ بر ۶ برابر تورم خوراکی‌ها است.
اما اخبار خوشی هم در راه است و آن اینکه بر خلاف مهر ماه که سرعت تورم ماهانه افزایش یافته، تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه روندی نزولی داشته‌اند. تورم نقطه‌به‌نقطه در مهر ماه امسال ۳۹٫۲ درصد برآورد شده، به عبارت دیگر خانوارهای ایرانی برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات، در مهر ماه امسال نزدیک به ۴۰ درصد بیشتر از مهر ماه سال گذشته کرده‌اند. تورم نقطه‌ای در شهریور ماه ۳۹٫۵ درصد بوده است.
همچنین تورم سالانه از ۴۶٫۱ درصد در شهریور ماه به ۴۵٫۵ درصد در مهر ماه رسیده است. به عبارت دیگر میانگین شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به مهر ماه امسال نسبت به میانگین شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به مهر سال گذشته، بالغ بر ۴۵ درصد افزایش یافته است.
کارشناسان معتقدند علت نزولی شدن تورم‌ها سالانه و نقطه‌به‌نقطه، روند نزولی تورم ماهانه در ماه های قبل‌تر است، چنانچه روند صعودی تورم که در مهر ماه به وجود آمده در ماه‌های آتی نیز تکرار شود، شاهد افزایش تورم نقطه و سالانه نیز تا پایان سال خواهیم بود.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی