پروازهای اروپایی هما از سر گرفته شد
پروازهای اروپایی هما از سر گرفته شد

      ماهور مهراد/ در طول یک ماه گذشته و از زمان وقوع حادثه جانکاه سقوط بویینگ ۷۳۷، اتفاقت بسیاری در حوزه حمل ونقل هوایی در کشور رخ داده که اغلب بار منفی داشته اند. بیشتر این اتفاقات که خوشبختانه تلفات جانی و مالی به همراه نداشته اند، منفی بودند. شمارزی از این اتفاقات […]

 

 

 

ماهور مهراد/

در طول یک ماه گذشته و از زمان وقوع حادثه جانکاه سقوط بویینگ ۷۳۷، اتفاقت بسیاری در حوزه حمل ونقل هوایی در کشور رخ داده که اغلب بار منفی داشته اند. بیشتر این اتفاقات که خوشبختانه تلفات جانی و مالی به همراه نداشته اند، منفی بودند. شمارزی از این اتفاقات را مرور می کنیم و سپس بر حسب وظیفه به عنوان ناظر، اتفاقات مثبت را هم مرور می کنیم. از نخستین این اتفاقات این بود که در تاریخ سوم بهمن ماه در حالی که قرار بود پرواز مشهد-تهران ایران‌ایر با ۱۲ ساعت تاخیر ساعت ۲۲:۵۰ انجام شود، این ایرلاین در تماس با مسافران به آنها اطلاع داده که پرواز ۴۶۹ این بار با ۱۷ساعت تاخیر انجام خواهد شد. در گزارش ها آمد که نقص فنی و انتقال قطعه از تهران به مشهد دلیل تاخیر ۱۲ ساعته پرواز مذکور بود. بیشترین بسامد این اتفاقات مربوط به همین دو سه روز اخیر است. هفته گذشته نیز هواپیمای تهران-ماهشهر وارد محدوده جاده ای شو و بررسی سانحه پرواز تا شنبه همین هفته ادامه داشت و گزارش شد که تعلیق موقت خلبان بعنوان بخشی از روند بررسی سانحه انجام شده است. صبح شنبه نیز پرواز – تهران استانبول به دلیل نقص فنی به فرودگاه امام خمینی (ره) بازگشت و همزمان یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۱۹ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پس از فرود در فرودگاه کرمانشاه دچار سانحه شد. در همین ارتباط، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای از خارج شدن هواپیمای ایرباس این شرکت از سطوح پروازی خبر داد و به طور تلویحی اشتباه خلبان را عامل بروز سانحه برای هواپیمای مذکور اعلام کرد. در همان روز پرواز ATR ایران ایر به شماره پرواز ۳۳۲۲ رامسر – تهران و ۳۳۴۰ نوشهر – تهران به علت خرابی هوای تهران، دایورت کرد و در ساعت ۱۵:۰۵ و ۱۵:۱۵ در فرودگاه یزد به زمین نشستند و در ساعت ۱۶:۳۰ و ۱۶:۴۰ همان روز، فرودگاه یزد را به مقصد تهران ترک کردند. چنین پیشامدهایی در روزهای تحریم، کافی است تا اعتماد مسافران از سطح ایمنی و کیفیت پروازها در ایران کم شود اما با نگاهی به این آمارها متوجه خواهیم شد که بیش از نیمی از این اتفاقات مثلا به دلیل برودت هوا رخ داده و یا نقص فنی در بدایت امر حل و فصل شده است. نظیر چنین مواردی هر روز در فرودگاه های مختلف در حال رخ دادن است و در مورد ایران مساله مهم، تحریم های ظالمانه ای است که راه را بر ورود بهنگام قطعات این صنعت به کشور بسته است. این در حالی است که در همان روزهای نخست خبر سقوط بویینگ ۷۳۷۳ بر اثر خطای انسانی نیز بسیاری از کشورهای اروپایی از پرواز بر فراز آسمان ایران امتناع کردند اما حالا پس از ۲۱ روز هم اروپا ایران را از حالت تعلیق پروازی خارج کرد و هم پروازهای بین ایران و سوئد از سر گرفته شده است. این اقدامات به دلیل سابقه خوب شرکت های هواپیمایی در ایران به رغم تحریم ها برمی گردد و در داخل کشور هم لازم است که با دقت مورد بازبینی قرار بگیرند تا با گمانه زنی در زمانی که امنیت آسمان ایران بر کشورهای دیگر اثبات شده خود، از روی احساسات و فشار ناشی از شرایط اخیر اقتصادی و اجتماعی صنعت هوایی را مورد قضاوت منفی قرار ندهیم.

پروازهای خانواده ایرباس ۳۳۰ صرفا محدودیت پرواز به اروپا دارند و پس از به‌روزرسانی انجام خواهد شد
پس از آنکه در سال ۹۴ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توانست در دوره پسابرجام قرارداد خرید دویست فروند هواپیما شامل ۱۰۰ فروند ایرباس، ۸۰ فروند بوئینگ و ۲۰ فروند ATR را به امضا برساند، با خروج دولت ترامپ از برجام، این قراردادها کنسل شد و در سال ۹۴ صرفاً سه فروند ایرباس و ۱۳ فروند ATR وارد ناوگان ایران ایر شد. این ایرباس‌ها شامل دو فروند ایرباس ۳۳۱و یک فروند ایرباس پهن پیکر ۳۳۰ است که مدل ۳۳۰ به بهانه نداشتن سیستم navigation (سامانه نرم افزاری هواپیما)اجازه پرواز به فرودگاه‌های اروپایی از سوی آژانس ایمنی پرواز اروپا (EASA) را ندارد. این در حالی است که هواپیماهای «نو»ی هما تاییدیه ایمنی پرواز از اروپا را دارند و بر اساس قوانین این قاره هر سه سال یکبار باید این تاییدیه بازبینی شود تا سیستم navigation به روز رسانی شود. حال با توجه به اینکه تحریم هستیم، سیستم نرم افزاری هواپیماهای برجامی به روز رسانی نشده و اجازه پرواز به خارج از کشور را ندارند و احتمال دارد حتی در فرودگاه‌های کشورهای همسایه نیز به دلیل نداشتن تاییدیه های ایمنی پرواز، توقیف شود. بنابراین با توجه به اینکه هواپیماهای پهن پیکر صرفه پرواز کوتاه برد ندارند با این حال صرفاً در فرودگاه‌های داخلی عملیاتی می‌شوند. در این زمینه، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با رد ادعای ممنوعیت پروازهای بین المللی هواپیماهای برجامی ایران ایر گفت: بهانه اروپایی‌ها برای ممانعت از پروازهای ایرباس ۳۳۰ به دلیل نداشتن سیستم navigation است که شرکت هما در حال تهیه نرم افزار مربوطه برای به روز رسانی این سیستم است. وی افزود: استفاده از این هواپیما در پروازهای داخلی به صرفه نیست و صرفاً در پروازهای بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر مقاصد پاکستان، هند، جنوب خلیج فارس، مالزی و تایلند نیز پرواز دارد و ممانعتی از این نظر نیست. به گفته اسعدی سامانی، پروازهای خانواده ایرباس ۳۳۰ صرفاً محدودیت پرواز به اروپا دارند که پس از به روز رسانی سیستم navigation این پروازها انجام خواهد شد.

ایرباس ایران ایر به خط پروازی بازگشت
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از بازگشت هواپیمای ایرباس این شرکت به خط پروازی خبر داد. هواپیمای مذکور صبح شنبه در فرودگاه کرمانشاه از باند خارج شده بود. بر اساس اعلام ایران ایر هواپیمای ایرباس ۳۱۹ “هما” که دیروز ۱۲ بهمن در فرودگاه کرمانشاه وارد محوطه کناری باند شده بود، با تایید متخصصان مهندسی وتعمیرات وارد فرودگاه مهرآباد شد تا پروازهای برنامه ای خود را انجام دهد.

انجام پروازهای اروپایی هما براساس برنامه
در پی شایعات انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی در خصوص لغو پروازهای اروپایی، مدیرعامل هما عنوان کرد که تمامی پروازهای اروپایی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به مقاصد فرانکفورت، هامبورگ، لندن، آمستردام، پاریس، میلان، وین و کلن براساس برنامه پروازی انجام می‌شود و هیچ‌کدام از پروازهای مقاصد ذکر شده کنسل نشده است. تورج دهقانی زنگنه افزود: پروازهای دو مقصد استکهلم و گوتنبرگ به محض دریافت مجوز پرواز، مجددا انجام خواهند شد.