پرچمدار خودکفایی کاغذ در کشور هستیم / در سال تحصیلی جاری کل کاغذهای کتاب دانش آموزان ایرانی است
پرچمدار خودکفایی کاغذ در کشور هستیم / در سال تحصیلی جاری کل کاغذهای کتاب دانش آموزان ایرانی است
نشست خبری «امید نیک نژاد»، مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اهالی رسانه برگزار شد.
به گزارش روزنامه‌ی «جمله»، در ابتدای جلسه نیک نژاد ضمن عرض تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان اظهار داشت: مجموعه چوب و کاغذ مازندران آخرین واحد تولیدی صنعتی در کشور میزبان ریاست جمهور بود. ۲۷ اردیبهشت ماه، حضرت آیت الله رئیسی در تداوم برنامه احیای واحدهای راکد از مجموعه ما دیدن کردند. واحد صنفی ما مدیون خدمات ایشان و نگاه ویژه به صنعت در دولت سیزدهم بود. در سال ۹۹ نیز ایشان از مجموعه ما بازدید کرده بودند. البته آن زمان مسئولیت ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشتند. در آن زمان یک خط تولید ما تعطیل بود و بعد از کمتر از سه سال، این‌بار به عنوان رئیس جمهور دوباره به مجموعه ما آمدند و بسیار خوشحال بودند که این واحده راکد بازگشایی شده است.
وی در ادامه در خصوص دستاوردهای صنایع چوب و کاغذ مازندران اظهار داشت: امروز پرچمدار خودکفایی کاغذ در کشور هستیم. کارخانه کاغذ مازندران یکی از بزرگترین‌ها در کشور و خاورمیانه است. در این کارخانه، کاغذ مقوا و کاغذ چاپ و تحریر با ظرفیت تولید ۷۰ هزار تنی تولید می‌شود.
نیک‌نژاد در خصوص میزان تولید کاغذ در این مجموعه اظهار داشت: سال ۹۹ میزان تولید کاغذ در مجموعه‌ی ما ۴۵۰۰ تن بود اما امروز به ۴۵ هزار تن رسیده است؛ به نوعی با رشد ۱۰ برابری روبرو هستیم. من از سال ۱۴۰۰ در این شرکت مستقر شدم و برنامه تولید چاپ و تحریر و پیشرفت آن یک هفته بعد به شکل جدی در دستور کار قرار گرفت و همزمان با بازدید «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایشان وعده دادم که ۴۰ هزار تن در آینده بتوانیم تولید کاغذ داشته باشیم و امروز این میزان به  ۴۵ هزار تن رسیده است. یعنی ۵۰۰۰ تن بیشتر از وعده‌ای که داده بودیم. به همین دلیل است که گفتم ما مدیون خدمات دولت سیزدهم هستیم.
وی با تاکید بر اهمیت خودکفایی در تولید کاغذ گفت: در نمایشگاه سال گذشته، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مصاحبه‌ای کردند و طی آن اظهار داشتند که سال‌ها من به امر خودکفایی در تولید ایرانی تاکید کردم ولی اهتمام نشد. خوشحالم که امروز این اتفاق افتاده است. سال‌ها در دولت‌ها به مدیریت‌های مختلف، امر خودکفایی در تولید کاغذ مورد تاکید قرار گرفته است اما توجه چندانی به آن نشده است.
مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ادامه داد: بسیار مفتخریم که باید بگوییم در سال تحصیلی جاری کل کاغذهای کتاب دانش آموزان ایرانی است. بعد از انقلاب سابقه نداشته که همه کاغذ کتاب‌های درسی ایرانی باشد .اگر ما اقتصاد مقاومتی را در مدارس تدریس می‌کنیم، نمی‌توانیم این کار را روی کاغذ خارجی انجام بدهیم.
نیک‌نژاد ضمن تاکید بر اهمیت تولید کاغذ ایرانی افزود: بسیار خوشحالم که در مصاحبه‌های آقای اسماعیلی می‌شنوم که کارخانه‌های دیگر کاغذ هم به مدار تولید نزدیک می‌شوند. فرهنگ سازی در تولید کاغذ ایرانی خیلی مهم است. کیفیت کاغذ ما از سال ۸۹ تا سال ۱۴۰۲، ۱۳درصد رشد داشته که این اتفاق بسیار خوبی است.
وی همچنین در خصوص منابع تامین مواد اولیه تولید کاغذ اظهار داشت: ما تا سال ۹۶ برداشت چوب را داشتیم اما امروز مواد اولیه ما از زراعت چوب تامین می‌شود.
نیک‌نژاد در پاسخ به سوال یکی از اصحاب رسانه در خصوص نوسازی تجهیزات  و شرایط صادرات مجموعه گفت: ما به خاطر تحریم در بحث نوسازی ماشین‌آلات با مشکلاتی مواجه هستیم. امسال برای اولین بار بعد از ۱۰ سال اتفاقات خوبی افتاده است و طرح نوسازی در تولید مقوا در دستور کار قرار گرفته و به دلیل کمبود چوب به صورت صددرصد از ضایعات با سرمایه‌گذاری ۳ میلیون دلاری برای تولید کاغذ استفاده می‌کنیم و چوب تنها در چرخه تولید کاغذ تحریر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در سال ۱۴۰۱ ما ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادرات مقوا در کارنامه خود داریم. البته باز هم تاکید می‌کنم که تحریم مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است اما بعد از جنگ روسیه و اوکراین، تقاضا هم از ما بیشتر شد. با این‌همه، امسال حدود ۳۰۰ هزار دلار از طریق صادرات سرمایه جذب کرده‌ایم. یکی از مشتریان کاغذ ایرانی، کشور عراق بود اما کالای ارزان قیمتی که یکی از همسایگان کشور ایران در حال تولید آن است، کمی بازار ما را محدود کرده است.
وی در تشریح دیگر مواردی که روند تولید کاغذ صنایع چوب و کاغذ مازندران را با موانعی مواجه کرده است، گفت: محدودیت دیگری که بر سر راه کارخانه چوب و کاغذ و مازندران قرار دارد محدودیت مصرف انرژی است. سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ محدودیت مصرف برق باعث شد که یک خط تولید از بین برود و با یک ظرفیت کار کنیم. نکته اینجاست که تمام گشایش‌هایی که ذکر کردیم در این محدودیت اتفاق افتاده است. سال ۹۸ میزان تولید ما ۳۰ درصد برابر ۵۰ هزار تن بود و الان به حدود ۱۱۰ هزار تن رسیده است؛ یعنی به خاطر محدودیت مصرف انرژی نمی‌توانیم از تمام ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم. البته قرار است این صنعت از صنایعی که محدودیت مصرف دارند خارج شود که اگر این اتفاق بیفتد، به تنهایی می‌توانیم یک سوم نیاز کشور به کاغذ را تامین کنیم.
وی در خصوص تولید کاغذ روزنامه گفت: کاغذ روزنامه در اولویت تولید ما نیست و بحث نیاز اصلی کشور تولید کاغذ کتاب‌های درسی است و ما هم به همین سمت رفتیم و از خروج ۵ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کردیم. امروزه ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی از طریق کاغذ ایرانی تامین می‌شود اما ما برای تولید کاغذ روزنامه هم آماده‌ایم؛ اما باید به این نکته توجه داشت که ما به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید بحث سود و زیان خود را در نظر بگیریم. کاغذ ما در بازار ۳۹ تومان است که این در مقایسه با کاغذ خارجی، ۳۰ درصد ارزان‌تر است. ما ۵۰۰۰ تن کاغذ در اختیار ارشاد قرار می‌دهیم و حدود ۳۰ درصد اختلاف قیمت با بازارهای خارجی داریم. ما به ارشاد پیشنهاد دادیم سوبسیدی که برای خرید کاغذ روزنامه می‌دهد را به ما بدهد و اگر آمادگی داشته باشد که از ما قیمت واقعی را بخرد و به اصحاب رسانه با قیمت کمتری کاغذ روزنامه را بفروشد، ما ۱۱ هزار تن کاغذ روزنامه می‌توانیم تولید بکنیم. امروز کاغذ ۴۸.۸ گرمی ما هم خیلی خوب جا افتاده و بعضی روزنامه‌ها هم از آن استفاده می‌کنند و پارسال ۷۰۰ تن تولید کاغذ روزنامه داشتیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرانجام تولید کاغذ کنگره‌ای یا فلوت چه شد گفت: پیش از این یادآور شدیم که به دلیل محدودیت مصرف برق در تابستان، تعطیل کردن خط تولید را داریم. سه ماه ظرفیتی که کم می‌شود درواقع از تولیدکاغذ کنگره‌ای و مقواها کاهش می‌یابد. ما در زمستان هم سه ماه تعطیلی گاز را داریم اما در آن زمان می‌توانیم از سوخت جایگزین استفاده کنیم.
نیک نژاد در خصوص منابع اولیه کارخانه گفت: در صنعت کاغذسازی همه مواد اولیه را نمی‌توانیم تامین کنیم و اصلاً در داخل کشور وجود ندارد. خمیر کاغذ ایرانی موجود نیست و آن را از کشورهایی مثل روسیه، بلاروس وارد می‌کنیم. بعضی از مواد شیمیایی توسط شرکت‌های داخلی در حال تولید شدن هستند و دانش بنیان‌ها در زمین تولید خمیر الیاف هم کارهایی انجام داده‌اند اما همچنان خمیر الیاف بلند که مورد نیاز ماست نداریم. ما ۱۸ هزار تن صادرات چوب از روسیه داریم و این حدود ۱۰ درصد از نیاز ما را تامین می‌کند. واردات چوب امروز برای ما می‌صرفد اما قید و بندی هم دارد. مثلا اینکه به جنگل‌ها آسیبی نرسد و امراض وارد کشور نشود و … . اگر بحث رطوبت حل بشود می‌توانیم چوب با پوست هم وارد بکنیم که از لحاظ اقتصادی برای ما به صرفه خواهد بود.
وی افزود: مجموعه ما چند سال است که با مشکلات عدیده مواجه است. زراعت چوب یکی از مواردی است که می‌تواند درآمدزا باشد .زمین‌های بلا استفاده و در حاشیه اگر مورد زراعت قرار بگیرند، درآمد بالایی برای کشور خواهند داشت. طرح کاشت یک میلیارد درخت نیز با توجه به واقعیت کشور یک الزام بین‌المللی است و مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید دارند. با توجه به زمین‌های بلا استفاده و گونه‌های سریع‌الرشد هم هدف دور از دسترسی نیست. ما هم در این زمینه مشارکت داریم و برخی نهال‌ها را در نهالستان‌های خودمان تولید می‌کنیم. پیشنهاد دیگر اجازه استفاده از چوب‌های شکسته و افتاده بر اساس بلایاهای طبیعی یا اتفاقات دیگر است. حدود ۱۰۵ تا ۱۱۵ هزار متر مرکب چوب‌های شکسته و افتاده در جنگل‌های شمال و زاگرس هست که استفاده کردن از آن‌ها در امر تولید کاغذ، برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود.
وی در انتها در پاسخ به سوالی در خصوص ضربات احتمالی قاچاق کاغذ به این صنعت در کشور گفت: صنایع چوب و کاغذ مازندران با ۲۶۰ نیروی حافظ جنگل، ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی شمال را صیانت می‌کند. خروج کاغذ ممنوع است و قاچاق کاغذ هم سخت است و من آمار دقیقی در این خصوص نشنیدم؛ تنها یک بار لیبل کاغذ مازندران در گمرک کشف و از خروج آن جلوگیری شد.