بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران ضمن تبیین روند اصلاحات و اقدامات انجام شده در ۳ سال اخیر، از سوددهی این بانک پس از سال ها زیان دهی خبر داد. مدیر عامل پست بانک ایران به تشریح عملکرد و خدمات این بانک در مناطق روستایی کشور پرداخت و در این زمینه گفت: در مناطق […]
بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران ضمن تبیین روند اصلاحات و اقدامات انجام شده در ۳ سال اخیر، از سوددهی این بانک پس از سال ها زیان دهی خبر داد.
مدیر عامل پست بانک ایران به تشریح عملکرد و خدمات این بانک در مناطق روستایی کشور پرداخت و در این زمینه گفت: در مناطق روستایی و دور افتاده اگر یک بانک قصد ارائه خدمات بانکی و تسهیلات داشته باشد، هزینه های بسیاری را متحمل میشود درعین حال وقتی این امربه یک بانک دولتی تکلیف می شود، بر اساس این تکلیف باید به آنجا برود و این خدمات را ارایه نماید، همچنین قانون یاد شده مصوب کرد که پست بانک، بانک تخصصی بخش ICT کشور باشد و دولت نیز مکلف شد ظرف سه ماه از ابلاغ این قانون، اساسنامه پست بانک ایران را تنظیم کرده و به تصویب برساند.
شیری با اشاره به اینکه پست بانک تنها بانک کشور است که هم دولتی است و هم در بورس حضور دارد و ۲۳ هزار شخص حقیقی و حقوقی سهامدار این بانک هستند در تشریح نحوه عملکرد این مجموعه در حوزه های مختلف خدمات بانکی گفت: وقتی یک بانک دولتی مکلف به خدمات رسانی در مناطق روستایی و محروم می شود، عمده فعالیت های آن بانک هزینه ساز است تا سود آور، در حالیکه سهامداران در بخش خصوصی انتظار خلق سود دارند و اصلاً به این موضوع که شما در یک روستا در ۱۷۰ کیلومتری شهرستان مرکز استان سیستان و بلوچستان چه خدماتی ارایه می دهید، کار ندارند.
مدیر عامل پست بانک در تشریح خدمات این بانک به هموطنان عزیز روستایی نیز گفت: در حوزه پرداخت تسهیلات معیشتی به یارانه بگیران نیز، پست بانک ایران به تنهایی به ۱ میلیون و ۷۳۰ هزار خانوار یارانه پرداخت می کند و این در حالیست که کل خانوارهای یارانه بگیر در کشور ۲۵ میلیون خانوار هستند و درحالیکه سهم پست بانک در بازار پول کشورکمتر از یک درصد است در حوزه خدماتی چون پرداخت یارانه به خانواده ها، سهم ما ۶ درصد از کل است. همچنین در زمینه پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی با نرخ ۴ درصد نیز، این تسهیلات را به تمام خانوارهای تحت پوشش پرداخت کرده ایم. عمده این خانوارها هم ساکن روستاهای کشور هستند.
مدیر عامل پست بانک در خصوص اقدامات و برنامه های آتی بانک در زمینه گسترش خدمات بانکی به روستاییان افزود: یکی از عمده اهدافی که در برنامه های آتی بانک در نظر داریم با جدیت ادامه دهیم، توسعه خدمات مالی در روستاها به صورت الکترونیک است و برای دستیابی به این هدف نیز به دنبال کسب مجوز بیمه ای هستیم که از طریق سامانه ای که در باجه های روستایی پست بانک نصب می شود، خدمات روز بیمه ای نیز به روستائیان ارایه شود.
شیری گفت: در سی ماه گذشته یعنی از اول سال ۱۳۹۸ تا ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۰ میزان درآمد باجه ها به طور متوسط چهار برابر افزایش یافته است یعنی در دوره پیش از آن درآمد ماهانه هر باجه به طور متوسط کمتر از ۲ میلیون تومان و در حدود ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود، در حالیکه اکنون میانگین درآمد باجه های روستایی ما به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. که این درآمد با توجه به سبد مصرفی خانوارهای روستایی درآمد قابل قبولی به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه این دستاورد از طریق افزایش و تنوع خدمات بانکی به دست آمده است گفت: در گذشته، باجه های بانکی روستایی ۷ خدمت ارایه می دادند، اما اکنون ۳۷ خدمت بانکی متنوع ارایه می شود و این دستاورد بدون افزایش کارمزد خدمات و از طریق ایجاد تنوع در خدمات و بهبود در مقیاس اقتصادی به دست آمده است.
دکتر شیری به اشاره به افزایش پرداخت تسهیلات به روستائیان توسط پست بانک گفت: تعداد قراردادهای تسهیلات ما در روستاها از ۱۲۰ هزار مورد در سال ۱۳۹۸ به ۲۵۵ هزار فقره در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته، که حاکی از رشد بیش از ۲ برابری است. میزان منابع تجهیز شده در روستاها از صد هزار میلیارد ریال به بالاتر از ۲۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است که در این بخش نیز شاهد رشد ۲ و نیم برابری در مدت یاد شده بوده ایم.
شیری با بیان اینکه امسال اولین سال اجرای سند راهبردی پست بانک است، اظهار داشت: برای نگارش و تدوین این سند، ۱۸ ماه با کمک بهترین متخصصان دانشگاهی، زمان گذاشتیم تا سندی بر مبنای “توانمندی” و “مقبولیت” داخلی تهیه کنیم؛ چرا که ممکن است زمانی یک سند راهبردی را بنویسیم که مجموعه، نه توانمندی لازم و نه اعتقاد به اجرای آن دارد؛ بدیهی است، چنین سندی فقط به درد گذاشتن در قفسه می خورد. ولی در مقابل، یک زمانی هست که سند را خود بدنه نوشته است واعتقاد دارد که باید آن را اجرایی کند؛ این سند، قطعاً اجرا خواهد شد. از ابتدای سال ۱۴۰۰، استارت ۱۶۶ برنامه اجرایی را در چارچوب سند راهبردی پست بانک زده ایم و بر اساس پیشرفت آن برنامه ها، کارانه و فوق العاده ویژه ستاد پرداخت می شود و این تبدیل به فرهنگ کار شده است.از سویی دیگر میزان پرونده های تخلفات در پست بانک، سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، ۶۳ درصد کاهش پیدا کرده است.
شیری همچنین، انتخاب پست بانک به عنوان دومین بانک برتر ایران و معرفی آن به عنوان یکی از ۱۰ بانک برتر جهان اسلام از بین ۴۶۰ بانک اسلامی جهان بر اساس گزارش سال ۲۰۲۰ نشریه بین المللی بنکر را از جمله دیگر عناوین افتخار آمیز این بانک مورد اشاره قرار داد.
وی در بخش دیگری از این گفتگو، شایسته گزینی را یکی از طرح های مهم در دستور کار پست بانک عنوان کرد و اظهار داشت: برای ما در انتصاب افراد، اسامی مطرح نیست، بلکه توان و کیفیت کار مهم است. زمانی که ما بخواهیم رئیس شعبه یا معاون مدیر کلی را انتخاب کنیم، اعلام عمومی کرده و فراخوان می زنیم، شرایط احراز را اعلام نموده و می خواهیم که همه متقاضیان رزومه ها را ارسال کنند. این رزومه ها پالایش اولیه شده و افراد حائز رتبه، به مصاحبه تخصصی و عمومی دعوت و توسط یکی از مراکز علمی ما، ارزیابی شایستگی های عمومی از آنها به عمل می آید.
مدیر عامل پست بانک بحث “مسئولیت اجتماعی” را به عنوان یکی ازموضوعات مهم مد نظر بانک مورد اشاره قرار داد و انجام اقداماتی چون توزیع پوشاک، لباس ورزشی، نوشت افزار، اعطای کمک هزینه تحصیلی به دارندگان رتبه های زیر هزار در کنکور سراسری در روستاها و شهر های محروم، کمک به زلزله زدگان وآسیب دیدگان از حوادث طبیعی در شهرستان هایی چون سی سخت، هرمزگان، ورزقان و … را از جمله اقدامات انجام شده توسط این بانک در دو سال اخیر ذکر کرد. شیری ورود و حمایت از کسب و کار های نوین را یکی دیگر از حوزه های مورد علاقه و توجه پست بانک عنوان و اعلام کرد: با فراخوان در قالب “کمیته نوآوران” حدود ۴۰۰ گروه استارت آپی، به ما مراجعه و خود را معرفی کرده اند تا بتوانند از مشارکت و حمایت پست بانک ایران بهره مند شوند که البته این یک تعامل دو جانبه است و در مقابل، ما هم از خدمات آنها برای رشد بانک استفاده خواهیم کرد.