پل شریدر، فیلمساز مشهور آمریکایی، به خاطر نوشتن نقشهای اصلی مرد قدرتمند شناخته میشود اما در سن ۷۶ سالگی، تصمیم گرفته به سرزمینی ناشناخته قدم بگذارد و فیلمنامه ای را با یک قهرمان زن تولید کند. شریدر که نویسندگی یا نویسندگی مشترک چهار فیلم از آثار «مارتین اسکورسیزی» از جمله «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» […]
پل شریدر، فیلمساز مشهور آمریکایی، به خاطر نوشتن نقشهای اصلی مرد قدرتمند شناخته میشود اما در سن ۷۶ سالگی، تصمیم گرفته به سرزمینی ناشناخته قدم بگذارد و فیلمنامه ای را با یک قهرمان زن تولید کند.
شریدر که نویسندگی یا نویسندگی مشترک چهار فیلم از آثار «مارتین اسکورسیزی» از جمله «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» را برعهده داشت، بیش از ۲۰ فیلم را کارگردانی کرده و در جشنواره فیلم ونیز امسال با دریافت جایزه یک عمر دستاورد مورد تقدیر قرار گرفت.
این سینماگر در گفتگو با رویترز پس از دریافت شیر طلای افتخاری ونیز ضمن اشاره به این که به هر آنچه که در سینما در نظر گرفته بود دست یافته ، اما هنوز فکر می کند که کارهای بیشتری برای انجام داد، گفت: «به این فکر میکنم که چه میشد اگر قهرمان داستان فیلم «راننده تاکسی» یک زن بود. میدانم که همیشه به هر نویسندهای گفته میشود آنچه را که میدانی بنویس و من آنچه را که اکنون میدانم نوشته ام. شاید باید چیزی را که نمیدانم بنویسم. شاید باید در مورد یک زن فیلمنامه بنویسم».
«شریدر» فاش کرد که در واقع بهتازگی فیلمنامهای را تمام کرده است که بر روی یک پرستار زن متمرکز شده بود، اما اذعان کرد که این روند دشواری است و گفت که ممکن است خودش پروژه را کارگردانی نکند و در فکر یافتن یک کارگردان مشترک است، چرا که این فیلم بسیار زنانه است و نمیدانم آیا بهتر است با یک کارگردان زن همکاری کنم یا خیر.
جدیدترین فیلم او با عنوان «استاد باغبان» اوایل هفته در جشنواره ونیز رونمایی شد که سومین فیلم از یک سه گانه آزاد با محوریت ایده «مردی تنها در یک اتاق» است.
کشف تصویری از «میکلآنژ» در یک کتاب تاریخی
یک پژوهشگر، تصویری از «میکلآنژ» مجسمهساز چیرهدست ایتالیایی را در حاشیه یک کتاب تاریخی کشف کرده است. «جیمز هال» پژوهشگر و نویسنده کتاب «کارگاه هنرمند: یک تاریخچه فرهنگی» معتقد است طراحی کوچکی که در حاشیه یکی از نسخههای قرن پانزدهمی کتاب «کمدی الهی دانته» وجود دارد، درحقیقت «میکلآنژ» مجسمهساز نامدار ایتالیایی را حین فعالیت به تصویر میکشد.«هال» برای نگارش کتاب جدیدش درباره این طراحی تحقیق کرده است و در نهایت به این نتیجه رسیده است که این طراحی فقط میتواند «میکلآنژ» را به تصویر بکشد.توجه «هال» پس از شرکت در سخنرانی درباره کتاب «کمدی الهی» اثر «دانته» به این طراحی جلب شد.
او میگوید پس از ماهها تحقیق به این نتیجه رسید که بسیاری از ویژگیهای این طراحی با «میکلآنژ» شباهت دارد.این طراحی یک هنرمند حین تراشیدن یک سردیس بزرگ با استفاده از چکش به تصویر میکشد. در این طراحی یک مجسمه بدون دست نیز در پشت سر هنرمند به چشم میخورد. این طراحی در نخستین بخش کتاب یعنی در بخش «دوزخ» و در نزدیکی قسمتی از داستان وجود دارد که در آن «دانته» تصمیم میگیرد به سمت دوزخ حرکت کند.«هال» همچنین معتقد است، این سردیس عظیمالجثه به مجسمههای «سن پیتر» و «سن پل» که «میکلآنژ» در فاصله ۱۵۰۱ تا ۱۵۰۴ برای کلیسایی در «سیهنا» خلق کرد نیز شباهت دارد. البته هنوز هویت هنرمندی که این طراحی را خلق کرده است مشخص نیست. ممکن است یک هنرمند «توسکانی» یا یک هنرمند آماتور با استعداد این نقاشی را خلق کرده باشد.