پول داشته باشی، پری دریایی هم موجود است
پول داشته باشی، پری دریایی هم موجود است
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ضمن ارائه آماری از میزان قاچاق‌ گونه‌های حیوانی طی چهار ماه اولیه سال جاری اظهار کرد: میزان کشفیات حدود ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

سرویس جامعه جمله- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ضمن ارائه آماری از میزان قاچاق‌ گونه‌های حیوانی طی چهار ماه اولیه سال جاری اظهار کرد: میزان کشفیات حدود ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
به گزارش جمله قاچاق حیوانات وحشی مختص ایران نیست و یکی از پردرآمدترین انواع قاچاق در جهان است. تجارتی که گفته می‌شود چهارمین تجارت سازمان‌یافته سیاه در دنیا بعد از مواد مخدر، اسلحه و قاچاق انسان است. قاچاقچیان ایران هم از این بازار سیاه بی‌نصیب نیستند و سودهای سرشاری عایدشان می‌شود. وقتی پای پول‌های کلان در میان باشد سازمان‌یافتگی هم به وجود خواهد آمد.
سرهنگ جمشید محبت خانی در گفت و گو با ایسنا درباره قاچاق اعضای حیوانات در شبکه‌های مجازی اظهار کرد: یکی از جرایمی که طی سال‌های اخیر بسیار با آن مواجه می‌شویم، وقوع جرایم زیست محیطی از جمله قاچاق سلاح، فروش سلاح شکاری، تبلیغ قاچاق، قاچاق حیات وحش به‌صورت زنده و تاکسیدرمی همچنین قاچاق آن‌ها از طریق فضای مجازی است بنابراین تصمیم گرفتیم این مسئله را به‌صورت جدی پیگیری کنیم.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود روند جرایم زیست‌محیطی و رصد و کشفیات آن‌ها افزایشی بوده است، گفت: طی سال‌ گذشته ۱۸۷ پرونده قضایی در خصوص قاچاق تشکیل شد و افراد مرتبط با این معضلات به دادگاه‌ و مراجع قضایی معرفی شدند این در حالیست که بیش از تشکیل پرونده‌های قضایی، مشکلات با تذکرهای شفاهی حل شد و نیازی به تشکیل پرونده قضایی نبود.
وی درباره تعداد پرونده‌های قضایی تشکیل شده طی چهار ماه اول امسال درباره قاچاق حیوانات در فضای مجازی اظهارکرد: طی فروردین ماه سال جاری ۲۴ پرونده قضایی، در اردیبهشت‌ماه ۲۴ پرونده، در خردادماه ۲۵ وتیرماه نیز ۲۵ پرونده قضایی در خصوص جرایم قاچاق حیوانات در فضای مجازی تشکیل شده است.
به گزارش جمله، شاید برایتان جالب باشد که بدانید چه حیواناتی بیش از همه به و از ایران قاچاق میشوند. ببر، راکون، تمساح، میمون، گونه‌های خاصی از پرندگان شکاری، شیر، مار و طوطی ازجمله اصلی‌ترین حیوانات قاچاق در ایران هستند.
مطابق ماده (۲۵) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر کس بدون اخذ مجوز قانونی از سازمان حفاظت محیط زیست و رعایت نکردن سایر ترتیبات پیش‌بینی شده در قوانین و مقررات، به صدور حیوانات وحشی عادی، در معرض نابودی و کمیاب، انواع موجودات آبزی، پرندگان شکاری و غیرشکاری اعم از بومی یا مهاجر وحشی به طور زنده یا غیرزنده و نیز اجزای این حیوانات مبادرت کند یا در حین صدور و خارج کردن دستگیر شود، هر چند عمل او منجر به خروج موارد مذکور از کشور نشود به مجازات قاچاق کالای ممنوع محکوم می‌شود و تعیین مصادیق این حیوانات بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.
به گفته فعالان محیط زیست یکی از مهم‌ترین دلایل بالا رفتن قاچاق حیوان مرزهای شرقی و غربی ایران است. متاسفانه ما در منطقه‌ای هستیم که از طرفی در مرزهای جنوبی کشورهای متمولی وجود دارند که خواهان حیوانات مختلف هستند و در شرق و غرب هم کشورهایی هستند که عملا نظارت درستی بر مرزهای آنها نیست و دچار نابسامانی داخلی هستند و برای همین شرایط قاچاق از مرزهای شرقی و غربی مساعد شده است. الان شاهد این هستیم که میمون‌های «رزوس» به راحتی از پاکستان و هندوستان وارد ایران می‌شوند.حسن اکبری معاون سازمان محیط‌زیست ایران هم به تازگی در جمع خبرنگاران از گونه‌های زیستی بسیاری گفت که در تهران به وفور خرید و فروش می‌شوند؛ گونه‌هایی که خریدو فروش آنها غیرمجاز است. اکبری از مرزهای شرقی و جنوب شرقی کشور می‌گوید که از آنجا حیوانات وارد می‌شوند و در کشور توزیع و خرید و فروش می‌شوند. او یکی از مشکلات را اصنافی می‌داند که به راحتی به پرنده فروشی مجوز کار می‌دهند.اکبری می‌گوید: «ما در برخی شهرها به خصوص در تهران مشکل حادی در این زمینه داریم. متاسفانه سازمان محیط زیست به تنهایی توان مقابله با اینها را ندارد. از طرفی خروج حیات وحش و پرندگان شکاری از کشور را داریم به خصوص هوبره را به سمت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داریم. کشورهای همسایه متاسفانه خیلی در زمینه برخورد با قاچاقچیان همکاری مناسبی نداشتند و البته آنچنان رایزنی هم در این زمینه با آنها نداشتیم.»
با این روال کارشناسان معتقدند افزایش کشفیات تیغی دولبه است زیرا از یک سو نشانه موفقیت بیشتر است و از طرف دیگر دلیلی بر افزایش قاچاق. به نظر می‌رسد تا زمانی که فرهنگی همه‌گیر درخصوص محافظت از انواع حیوانات در جامعه جا نیافتد و به عملی قبیح بدل نشود، این روند ناخوشایند ادامه خواهد داشت و افزایش کشفیات جز افزایش غصه خوردن دوستداران محیط زیست، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس جامعه جمله