ماهور مهراد/ در حالی گفته شده است که عملیات اجرای پروژه راه آهن میانه – اردبیل به سرعت در حال انجام است و با پیگیری مسئولان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد، که مردم این مناطق سال هاست در آرزوی اتصال به شبکه ریلی در این مناطق هستند. در همین زمینه اخیرا استاندار […]
ماهور مهراد/
در حالی گفته شده است که عملیات اجرای پروژه راه آهن میانه – اردبیل به سرعت در حال انجام است و با پیگیری مسئولان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد، که مردم این مناطق سال هاست در آرزوی اتصال به شبکه ریلی در این مناطق هستند. در همین زمینه اخیرا استاندار اردبیل نیز گفته است که «پروژه راه آهن اردبیل پارس آباد به لحاظ توسعه اقتصادی استان و کشور توجیه مناسب اقتصادی داشته و منتظر تصویب نهایی این طرح جهت پاسخگویی به مطالبات مردم هستیم». چنین امری نشان دهنده تسریع در پیشرفت حوزه حمل ونقل، بیشتر در بخش ریلی و جاده ای هستیم.
حالا معاون وزير راه و شهرسازي که چند روز قبل از این منطقه بازدیدی به عمل آورده، در بازديد از زيرساختهاي حمل ونقل استان اردبيل گفت: عمليات اجرايي راه آهن ميانه- اردبيل طي يك ماه گذشته پيشرفت چشمگير و قابل توجهي داشته است.
خيراله خادمي به همراه نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي از پروژه هاي راهسازي اين استان بازديد كرد و در بازديد خود، اين پروژه را يكي از اولويتهاي سال جهش توليد در حوزه ريلي معرفي كرد و گفت: با توجه به اهميت، اين پروژه طي يك ماه گذشته ۲۰۰ متر حفاري تونل و ۴۰۰ متر لاينينگ صورت گرفته است كه پيشرفتي معادل ۱ درصد لی طي يك ماه گذشته براي پروژه محسوب مي شود.
خادمي افزود: ۲۰ هزار متر مكعب بتن ريزي، ۱۰۰ هزار متر مكعب خاكريزي طي يك ماه گذشته از ديگر اقدامات قابل توجهي محسوب مي شود كه در پروژه صورت گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از تامین حدود ۱۱۰۰ تن ریل از کارخانه ذوب آهن اصفهان برای این پروژه خبر داد و تاکید کرد: در ابتدای هفته جاری جلسه ای با مدیران ارشد ذوب آهن اصفهان برای جلوگیری از وقفه در تامین ریل برگزار شد و در این خصوص جای نگرانی وجود ندارد.
وي از انجام عمليات ريلگذاري در ۹ كيلومتر از مسير گفت و افزود: طبق برنامهريزي صورت گرفته تا پايان سالجاري ۱۰۰ كيلومتر از مسير آماده ريلگذاري خواهد بود.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه اعلام كرد: در حال حاضر ۶۰ كيلومتر از مسير آماده ريلگذاري است و عمليات زيرسازي محور نيز با پيشرفت فيزيكي ۸۶ درصدي در حال انجام است. خادمی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص پروژه و لزوم تامین ماشین آلات خاص اجرای روسازی راه آهن ۶ دستگاه واگن حمل بالاست، کشنده مورد نیاز ریلی -جاده ای جرثقیل دروازه ای به کار گرفته شده است که پیشرفت پروژه را به بیش از ۳ برابر خواهد رساند
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن اين مسير ريلي در منطقه كوهستاني و توپوگرافي محل پروژه اين محور يكي از سختترين و در عين حال فنيترين پروژههاي ريلي در حال اجراي كشور محسوب ميشود كه حجم خاكبرداري و خاكريزي آن حدود۳۶ ميليون متر مكعب است.
وي از اجراي ۵۰۰ هزار متر مكعب خاكبرداري در مسير از ابتداي سالجاري خبر داد و افزود: ۲۴۶ هزار متر مكعب خاكريزي، ۴۰ هزار متر مكعب بتن ريزي، ۲ هزار متر آرماتوربندي، ۲۷۲ متر حفاري و ۵۶۲ متر لاينينگ از ديگر اقدامات صورت گرفته در راه آهن ميانه- اردبيل از ابتداي سالجاري تاكنون است.
وي افزود: تاکنون هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده است كه به قيمت روز حدود ۳ هزار ميليون تومان است و هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام این خط آهن است. خادمي با اشاره به اشتياق مردم استان در تكميل هرچه سريع تر پروژه يادآور شد: اردبيل يكي از استان هاي بزرگ تولیدی کشور به شمار میرود و بهره برداري از راه آهن سهم بزرگي در توسعه اقتصادي اردبيل و استان هاي همجوار خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از ایستگاه اردبیل نیز بازدید کرد و گفت: عملیات اجرایی در ایستگاه اردبیل با پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصدی در حال انجام است و ساختمان اصلی ایستگاه نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی در حال اجرا است. معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه اين سفر از نزديك ترين كريدور ارتباطي استان اردبيل به شبكه آزادراهي كشور بازديد كرد و گفت: محور اردبيل- سرچم يكي از محور هاي مهم ارتباطي اين استان و تنها پروژه جهش توليد در بخش راه و بزرگراه استان اردبيل محسوب مي شود.
خادمي ادامه داد: اين محور اصلیترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور محسوب شده و به همين خاطر از ترافیک قابل توجهی برخوردار است.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه در تشريح برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي تكميل اين پروژه خبر داد و گفت: برنامهريزي شده است تا پايان سالجاري ۱۵ كيلوكتر از محور آماده بهره برداري شود.
وی طول این محور را ۱۷۴ کیلومتر اعلام کرد و گفت: تاکنون ۱۹ کیلومتر از این محور زیر عبور قرار گرفته است و عمليات اجرايي در قطعات يك و دو با پيشرفت فيزيكي ۷۵ درصد و قطعات ۳ و ۴ به ترتيب با ۵ درصد و ۴ درصد پيشرفت فيزيكي در حال اجر است.
گفتنی است که همانطور که در آغاز گزارش گفتیم، قرار است خط میانه- اردبیل پس از سال ها انتظار تا ۱۴۰۰ تکمیل شود. درواقع دولت یازدهم و دوازدهم بسیاری از پروژه های ریلی و جاده ای که مسکوت مانده بودند را برای افتتاح آماده کرده است. در مورد استان اردبیل نیز گفته شده که اکثر محورهای مواصلاتی استان اردبیل دارای خط اعتباری و همچنین منابع مورد نیاز ملی است تا به سرعت باند دوم این مسیرها تکمیل و آماده بهرهبرداری شود. چنین اقداماتی در افزایش چشمگیر میزان حمل کالا و رشد حمل ونقل باری و حتی مسافری موثر است و احتمال بسیار زیادی وجود دارد که در جند سال پیش رو، عملکرد صنعت حمل ونقل کشور از سایر صنایع رشد محسوستری را تجربه کند.