معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها گفت: دركنار كمبود منابع اعتباري در اجراي راه آهن رشت- كاسپين، ارزش بالاي زمين هاي كشاورزي، باغات و مستحدثات مسير هزينه بالاي تملك اراضي، صعوبت عمليات اجرايي در زمين هاي باتلاقي و تهيه مصالح خاكي براي اجراي پروژه بخشي از مشكلات ساخت اين پروژه است […]
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها گفت: دركنار كمبود منابع اعتباري در اجراي راه آهن رشت- كاسپين، ارزش بالاي زمين هاي كشاورزي، باغات و مستحدثات مسير هزينه بالاي تملك اراضي، صعوبت عمليات اجرايي در زمين هاي باتلاقي و تهيه مصالح خاكي براي اجراي پروژه بخشي از مشكلات ساخت اين پروژه است كه روند اجراي پروژه را با مشكل رو به رو كرد.
به گزارش مديريت ارتباطات و اطلاع رساني شركت مادر تخصصي ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، عباس خطيبي راه آهن رشت- كاسپين را آخرين حلقه مفقوده كريدور ريلي شمال- جنوب در كنار راه آهن رشت-آستارا دانست و گفت: با توجه به اهميت اين مسير ريلي در بعد ملي و بين المللي در سفر استاني سال گذشته رييس جمهور جزء مصوبات سفر قرار گرفت و مقرر شد ۶۵۰۰ ميليارد ريال اعتبار به پروژه تخصيص يابد.
وي ادامه داد: از مصوبات سفر رييس جمهور تاكنون ۲ هزار ميليارد ريال آن ابلاغ شده است و با توجه به اينكه عمليات زيرسازي اين محور ۸۰ درصد پيشرفت فيزيكي دارد و كل پروژه نيز ۶۸ درصد پيشرفت در عمليات اجرايي دارد در صورت تامين منابع مورد نياز اين محور ريلي مهم در سالجاري افتتاح مي شود.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها عمليات اجرايي در اين پروژه را در دو بخش نسبت به ساير محورها متفاوت اعلام كرد و افزود: رفع معارض در اين پروژه با توجه به ارزش بالاي زمين هاي كشاورزي، باغات و مستحدثات، تثبيت زمين هاي باتلاقي و شاليكاري سختي هاي خاص خودش را دارد و از سوي ديگر كمبود مصالح خاكي براي عمليات خاكريزي با توجه به عدم وجود معادن قابل وصول كار را نسبت به ساير پروژه ها متفاوت كرده است.
خطيبي در ارتباط با مشاركت بندر كاسپين در ساخت راه آهن رشت- كاسپين خاطرنشان كرد: تعهدات بندر كاسپين طبق مصوبه هيات دولت، عدد بسيار ناچيزي از هزينه هاي پروژه را در بر مي گيرد كه با توجه به پيگيري هاي متعدد هنوز به طور كامل اجرايي نشده است.
معاون ساخت وتوسعه بنادر و فرودگاه ها پيشرفت عمليات روسازي در اين پروژه را ۳۴ درصد اعلام كرد و افزود: اين محور ريلي ۳۵ كيلومتر است كه تاكنون عمليات ريلگذاري، بالاست ريزي و رلواژ اول در ۱۱ كيلومتر مسير تكميل شده است. معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها ارتباط درياي خزر و درياي عمان و خليج فارس از طريق ريل و حمل و نقل كالا به صورت تركيبي از شرق آسيا به سمت اروپا به ويژه روسيه و قفقاز را از مهمترين مزاياي بهرهبرداري از اين خط ريلي دانست.