پیدا کنید پرتقال فروش را
پیدا کنید پرتقال فروش را
تکذیبیه ها در بین بخش‌های مختلف حاکمیت با ساخت خانه‌های ۲۵ متری همچنان ادامه دارد و این در حالیست که مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران چند روز قبل در نشست با خبرنگاران از آغاز این طرح خبر داد.

سرویس اجتماعی جمله – تکذیبیه ها در بین بخش‌های مختلف حاکمیت با ساخت خانه‌های ۲۵ متری همچنان ادامه دارد و این در حالیست که مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران چند روز قبل در نشست با خبرنگاران از آغاز این طرح خبر داد.
خشایار باقرپور در نشست خبری با موضوع «طرح مسکن اقتصادی» اظهار کرد: طی حدود یک ماه گذشته پس از رسانه‌ای شدن بحث مسکن اقتصادی نقطه نظرات مختلفی در بخش‌های مرتبط و غیرمرتبط مطرح شد که نشان می‌دهد این بحث دایره عامی پیدا کرده است. ما نه به دنبال پروپاگاندای رسانه‌ای هستیم و نه بازاریابی. اما تا این لحظه به اندازه ۱۰ هزار واحد برای مسکن اقتصادی صف خرید ایجاد شده است.
وی همچنین در سخنانی بحث برانگیز ادعا کرد که این خانه‌ها برای زوجهایی با فرزند زیر سه سال هم مناسب است.
رسانه‌ها نیز این اظهارات را به معنای چراغ سبز دولت و شهرداری تهران به ساخت خانه‌های کندویی تعبیر کردند اما چند ساعت بعد
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادعای مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران مبنی بر موافقت وزیر کار با ساخت خانه‌های ٢۵ متری را تکذیب کرد.
در این خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: مطالبه فرد مذکور که به عنوان همراه در دیدار یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با سیدصولت مرتضوی حضور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشت، تسهیل و حمایت از تشکیل تعاونی‌های مسکن بود که با توجه به انطباق با مأموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دولت مردمی سیزدهم مورد تأیید آقای وزیر قرار گرفت.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با توجه به اینکه ساخت مسکن و به‌ویژه ورود به جزییاتی چون متراژ و نقشه آن در حوزه مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچگاه اعلام و اعمال نظری در این زمینه نداشته و این ادعا قویاً تکذیب می‌شود.
با این بیانیه وزرات کار توپ را به زمین وزرات راه و شهرسازی انداخت و خود را از ادعای باقر پور تبرئه کرد.
این در حالیست که اواخر تابستان سال‌جاری هادی عباسی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن نیز با اشاره به مطرح شدن پیشنهاد ساخت مسکن ۲۵ متری در رسانه‌ها گفت: موضع وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن منطبق بر قانون اساسی است، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد؛ بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است.
عباسی با اشاره به اینکه مسکن‌های کوچک مقیاس در تضاد با فرهنگ ایرانی اسلامی و جامعه خانواده محور است، گفت: ساخت واحدهای مسکونی کوچک مقیاس ۲۵ متری به هیچ عنوان در دستور کار وزارت راه و شهرسازی نیست و واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده در نهضت ملی مسکن، تماما از استانداردهای شهرسازی در حوزه سرانه مورد نیاز خانواده پیروی می‌کند.
وی افزود: دولت نه تنها با ساخت مسکن کوچک مقیاس موافق نیست، بلکه مخالف ساخت چنین واحدهای مسکونی است، زیرا عدم تناسب متراژ با نیاز خانواده آسیب‌های گسترده‌ای اجتماعی برجا خواهد گذاشت.
عباسی تاکید کرد: مسکن‌های کوچک سیاست شکست خورده در جهان و ایران است و در سال‌های که این طرح‌ها در کشور مطرح می‌شد، به هیچ عنوان به حل مسئله مسکن کمکی نکرد.
زاکانی، شهردار تهران هم به این مسئله واکنش نشان داد و در خصوص ساخت خانه‌های ۲۵ متری در تهران گفت: ما شنیدیم که این موضوع یک ایده است و به اعتقاد بنده اتفاق خوبی نیست و بسیار بد است.
شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که «آیا این طرح اجرایی می‌شود یا خیر؟»، تصریح کرد: خیر؛ همانطور که گفتیم این موضوع یک ایده است و آنچه که ما دنبال می‌کنیم فراهم کردن زمینه ساخت و ساز برای مردم تهران از مسیر صنعتی شدن و سرعت بخشیدن امور است.
اما نشست خبری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران و اعتماد به نفس و ادعای او درباره صف کشیدن متقاضیان در تضادی آشکار با تکذیبیه های فراوان دولت است. در این راستا دولت سعی می‌کند بعنوان متولی اصلی مسکن طبق قانون اساسی خود را از این ماجرا کنار کشیده و همه‌چیز را به گردن بخش خصوصی بیاندازد.
این فرار روبه‌جلو البته در حقیقت تغییری ایجاد نخواهد کرد و بعید نیست روزی شاهد افتتاح این پروژه ها توسط یکی از وزرای دولت باشیم. جامعه می‌خواهد بداند که اگر دولت مخالف ساخت این واحدهای ۲۵ متری است بخش خصوصی قرار است از کجا مجوز این ساخت و ساز را دریافت کند؟

  • نویسنده : ارسالی از سرویس جامعه