! پیروزی از اتفاق خیزد
! پیروزی از اتفاق خیزد
روز چهارشنبه، روز مهمی بود هم برای دولت، هم برای مجلس و هم برای مردم از این منظر که پس از سه روز بررسی صلاحیت وزیران توسط نمایندگان مجلس و همچنین پس از برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال رأی نیاوردن چند وزیر، مسعود پزشکیان به‌عنوان آخرین دفاع پشت تریبون قرار گرفت و ضمن نطقی شورانگیز و طرح برخی اتفاقات پشت پرده، راه را بر همه «ان‌قُلت‌های احتمالی» بست و در نهایت همه 19 وزیر پیشنهادی موفق به کسب رأی اعتماد از 288 نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم شدند.

دفاع مسعود پزشکیان از این منظر حائز اهمیت بود که ناظر بر برخی نقدهای تندروها به برخی از این وزیران پیشنهادی بود و رییس‌جمهوری در نهایت صداقت نکاتی را گفت که باطل‌السحر تندروهایی بود که تلاش کردند افراطی‌گری‌های خود را پشت مفاهیمی چون انقلابی‌گری و ولایت توجیه و مخالفان سیاسی خود را با برچسب‌هایی چون زاویه گرفتن از ولایت و گفتمان انقلاب، منکوب کنند.
فراز اصلی دفاع مسعود پزشکیان در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی جایی بود که با صدای بلند و صادقانه گفت: ما تا جایی که می‌توانستیم بر اساس تخصص در مسیر انتخاب کابینه جلو رفتیم و در ذهن من ایده‌آل‌هایی بود، ولی وقتی می‌دیدم تفاهم و توافق وجود ندارد پایین می‌آمدم. برای من تفاهم مهم‌تر از آن ایده‌آل است.
مسعود پزشکیان گفت: با هم، قدرت بیشتری داریم تا زمانی که در مقابل همدیگر قرار بگیریم، چرا من را وادار می‌کنید چیز‌هایی را که نباید بگویم، بگویم؛ این کابینه را با هماهنگی کامل با همه و سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی معرفی کرده‌ایم و در ادامه از چند نفر مانند خانم فرزانه صادق و عباس صالحی برای وزارت راه و شهرسازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام برد و گفت این افراد را خود آقا گفتند باشند.
تندروها در همین لحظه بود که فهمیدند هرچه رشته بودند، پنبه شد و در همین دقایق بود که مالک شریعتی در شبکه ایکس، توییت زد و از این بخش از سخنان رییس‌جمهوری انتقاد کرد.
این نماینده تندروی مجلس که روز قبل برای تخریب سیدرضا صالحی امیری اقدام به پخش غیرقانونی شبنامه در صحن مجلس کرده بود با انتقاد از سخنان پزشکیان نوشت: «هزینه کردن رییس‌جمهور محترم از رهبرانقلاب برای رأی گرفتن از مجلس، خطای بزرگی بود چون اگر رأی نیاورند مجلس را مقابل گزینه رهبری قرار می‌دهد اگر رأی بیاورند هم مسئول عملکردشان در آینده نخواهند بود. اما به هرحال:
این سخنان پزشکیان، تعداد وزرای در معرض خطر را کاهش جدی خواهد داد.»
البته دقایقی بعد دیدیم که حق با مالک شریعتی نماینده تهران بود و همه ۱۹ وزیر پیشنهادی موفق به کسب رأی اعتماد شدند و دولت چهاردهم به‌صورت قانونی کار خود را از پایان جلسه آغاز کرد.
حمید رسایی نیز در این‌خصوص و پس از موفقیت مسعود پزشکیان در کسب رأی اعتماد برای همه وزیران خود نوشت: «بعد از هزینه بی‌سابقه‌ای که آقای پزشکیان از رهبر انقلاب در تأیید کابینه خودش کرد، همه کابینه معرفی شده ایشان از مجلس رأی گرفت. وزرا مطابق سخنان آقای پزشکیان باید در چارچوب قوانین بالادستی مثل قانون برنامه هفتم و سیاست‌های کلی نظام و رهبری انقلاب عمل کنند.»
نکته مهم بعدی حمایت ویژه محمدباقر قالیباف در مجلس و همچنین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای خارج از مجلس بود که نهایت همراهی و همکاری را با رییس دولت چهاردهم به‌عمل آوردند تا دولت هرچه زودتر شکل بگیرد و کار خود را آغاز کند.
مسعود پزشکیان نیز تنها چند دقیقه پس از این‌که جلسه رأی اعتماد ختم به خیر شد در شبکه ایکس عکسی از خود در کنار روسای دو قوه منتشر کرد و نوشت:«بسم الله الرحمن الرحیم؛ وفاق برای ایران.»
در جلسه روز گذشته همچنین «امیر عزیز نصیرزاده» وزیر دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح با کسب ۲۸۱ رأی از مجموع ۲۸۸ رأی نمایندگان مجلس دوازدهم، موفق به کسب بیشترین رأی اعتماد در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران شد.
سایر وزیران به ترتیب آرا عبارت بودند از: «سید عباس صالحی» برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۲۷۲ رأی، «امین حسین رحیمی» برای وزارت دادگستری با ۲۶۸ رأی، «علیرضا کاظمی» برای وزارت آموزش و پرورش با ۲۶۸ رأی، «ستار هاشمی» برای وزارت ارتباطات با ۲۶۴ رأی، «حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب» برای وزارت اطلاعات با ۲۶۱ رأی، «اسکندر مومنی» برای وزارت کشور با ۲۵۹ رأی، «عباس علی‌آبادی» برای وزارت نیرو با ۲۵۵ رأی، «احمد دنیامالی» برای وزارت ورزش و جوانان با ۲۵۳ رأی، «غلامرضا نوری قزلجه» برای وزارت جهاد کشاورزی با ۲۵۳ رأی، «سیدعباس عراقچی» برای وزارت امور خارجه با ۲۴۷ رأی، «سید محمد اتابک» برای وزارت صنعت، معدن و تجارت با ۲۳۱ رأی، «فرزانه صادق مالواجرد» برای وزارت راه و شهرسازی با ۲۳۱ رأی، «محسن پاک‌نژاد» برای وزارت نفت با ۲۲۲ رأی، «حسین سیمایی صراف» برای وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با ۲۲۱ رأی، «عبدالناصر همتی» برای وزارت امور اقتصادی و دارایی با ۱۹۲ رأی، «احمد میدری» برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۱۹۱ رأی، «سیدرضا صالحی امیری» برای وزارت میراث فرهنگی، صناسع دستی و گردشگری با ۱۶۸ رأی و «محمدرضا ظفرقندی» برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۱۶۳ رأی موافق از سد مجلس گذشتند و در ترکیب کابینه قرار گرفتند.
صرف‌نظر از نقدهایی که ممکن است برخی گروه‌های سیاسی به برخی از وزرا داشته باشند و همچنین جدای از تندروی‌های اصولگرایان طیف پایداری لازم است صادقانه بگوییم این کابینه در حد مقدور است و مسعود پزشکیان تلاش دارد هم در حوزه زیربنایی، با نیروهای غیرسیاسی که به‌عنوان وزیر در کنار دست خود دارد، کار کند و هم در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی با سپردن کار به افرادی که اگر اصولگرا هستند یا گرایش به اصلاح دارند، اما اهل نرمش و مدارا هستند کار کند و می‌توان امیدوار بود کارها به نظم و نسق درست برگردد.
در چنین شرایطی مجلس شورای اسلامی و همچنین هیأت رییسه تکلیفی سنگین دارند و آن حمایت از طرح‌ها و برنامه‌های زیربنایی و سازنده دولت است.
هم نمایندگان مجلس و هم اعضای هیأت دولت نباید از این حقیقت غافل باشند که کشور با طیف وسیعی از مشکلات اقتصادی در داخل و همچنین پیچیدگی‌های دیپلماتیک در منطقه و جهان مواجه است و چیزی جز وفاق و همدلی نمی‌تواند کشتی طوفان‌زده کشور را از این مسیر دشوار عبور دهد و امیدواریم طی چهار سال آینده دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم با حمایت مردم بتوانند این مأموریت خود را به‌درستی به انجام برسانند.
نکته آخر این‌که فردا نخستین روز از هفته دولت است و برای دولت چهاردهم و همه کسانی که در این مدت برای تشکیل دولت تلاش کردند موفقیت آرزو داریم.