گروه اقتصادی جمله – هوش مصنوعی و نقشآفرینی گسترده آن در زندگی بشر امروز، انسان را بر آن داشتهاست که تمهیدات حضور آن در تمام ابعاد زندگی را پیشبینی کند. هوش مصنوعی نیز همانند تمام تکنولوژیهای تاریخ بشر، علاوه بر اینکه میتواند فرصت باشد، تهدید نیز هست و ضمن تاکید بر آنکه نمیتوان موجودیت آن را منکر شد، بهناچار باید با پیشبینی بهموقع، بر این مهمانان ناخوانده برتری یافت. حضور هوش مصنوعی در عرصه بانکداری نیز در کشورهای پیشرفته جهان امری معمول و جا افتاده شدهاست و اگرچه در کشور ما هنوز جای خود را باز نکرده، اما بی شک این اتفاق خواهد افتاد. بانک مسکن، همواره مبادرت به همسویی حداکثری با فناوریهای روز دنیا داشته و در خصوص امکان هوش مصنوعی نیز اقدام به شروع طرح ریزی برای ایجاد زیرساختهای لازم کردهاست. این بانک از سال ۱۴۰۰ با دو برنامه کاربردی «اُبانک» و «ناپ» که توسط شرکت فناوری اطلاعات ناواکو طراحی شدند، امکان احراز هویت اینترنتی برای مشتریان بانک مسکن را فراهم کرد و به شکل جدی وارد مسیر بانکداری الکترونیک شد؛ مسیری که «سیدعباس حسینی»، مدیرعامل بانک مسکن همواره بر آن تاکید داشتهاست.
به گزارش پرشینسازه، وی ابتدای آبانماه سالجاری، در طی مراسمی که برای افتتاح و بهره برداری از پروژه های فردوسی مشهد برگزار شده بود اظهار داشت: «در تلاش هستیم که با این تکنولوژی های جدید، مصرف انرژی را کاهش دهیم و منابع مالی ساخت مسکن را تامین کنیم. در واقع تصمیم بر این است که ضمن ارتقای سطح مهندسی ساخت مسکن، از معماری اصیل ایرانی-اسلامی نیز برای ساخت واحدهای مورد نظر استفاده شود.»
حال به تازگی نشست تخصصی نقد و ارزیابی بانکها در مسیر تحول دیجیتال با حضور «دکتر رسول لطفی»، معاون مدیرعامل بانک مسکن در امور فناوری اطلاعات در جریان نهمین نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، در ابتدای این نشست دکتر لطفی با بیان اینکه اولین قدم در حوزه بانکداری دیجیتال، شناخت جایگاه خود در این زمینه است، گفت: «باور مدیران نسبت به موضوع بانکداری دیجیتال، خلق خدمات جدید است در حالیکه هدف ما باید ارائه خدمات به بهترین شکل با استفاده از رویکردهایی مانند هوش مصنوعی باشد.»
در ادامه هریک از اعضای نشست به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند. «علی حکیم جوادی»، رئیس هیئت مدیره سازمان نصر تهران با بیان اینکه در خصوص آینده نظام بانکی اغلب مدیران بانکی دنیا رویکرد دقیقی ندارند گفت: «امروزه ورود استارتاپها و فین تک ها در حوزه بانکی، افزایش توقع مشتریان در بخش خدمات را به همراه داشته است؛ از این رو باید با تبیین یک استراتژی مشخص در جهت تحقق اهداف و رویکردها در حوزه بانکداری دیجیتال وارد عمل شویم.»
«علیرضا بزرگمهری»، عضو کارگروه بانکداری دیجیتال وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز تصریح کرد: «تحول دیجیتال یک تحول پایدار است که نمی توان پایانی برای آن متصور بود و هرچه سریع تر باید به این سمت برویم.» وی با اشاره به جذب نیروهای خبره بانکی توسط شرکتهای خصوصی افزود: «مسیر سخت و پرچالشی پیش روی ماست به همین دلیل باید با توجه به رویکردهای جهانی در حوزه بانکداری دیجیتال وارد شویم؛ این در حالی است که در بخش مارکتینگ بانکی عملکرد قابل قبولی نداریم و باید رویه خود را تغییر داده و مدلهای دیگری را جایگزین کنیم.» در ادامه «سیدمهدی حسینی»، عضو هیئت مدیره و قائم مقام بانک سپه با اشاره به ضرورت حرکت در مسیر تحول دیجیتال تاکید کرد: «اجتماعی رفتار کردن بانکها رابطه مستقیمی با موفقیت در این حوزه دارد. از این رو با توجه به وسیع بودن دایره نظام بانکداری، باید هر چه سریع تر در جهت مهاجرت پاردایمی در نظام بانکی اقدام کنیم تا سریع تر به اهداف مورد نظر برسیم.» دکتر رسول لطفی در پایان این نشست به جمع بندی نظرات مطرح شده پرداخت و با اشاره به تشکیل انجمن بانکداری دیجیتال، تحول دیجیتالی در این زمینه را در ۱۰ محور اساسی بیان کرد.
وی گفت: «نوآوریهای فناوری یکی از این محورهاست که باید استفاده از فناوریهای جدید مانند بلاکچین، هوش مصنوعی و بانکداری ابری را در این زمینه مدنظر قراردهیم.»
دکتر لطفی امنیت سایبری با تاکید بر امنیت دادهها و مقابله با تهدیدات سایبری در عرصه بانکداری دیجیتال، تجربه مشتری از طریق رابطهای کاربری بهینه و خدمات شخصیسازی شده با روش پرداختهای دیجیتال، گسترش روشهای پرداخت دیجیتال و کاهش استفاده از پول نقد را از دیگر محورهایی دانست که باید در بانکداری نوین دنبال شود.
مقررات و استانداردهای دولتی و تاثیر مقررات و استانداردها بر توسعه بانکداری دیجیتال، آموزش و توسعه نیروی انسانی و نیاز به آموزش و توسعه دانش کارکنان در زمینه فناوریهای نوین و بانکداری دیجیتال به همراه همکاریهای بینالمللی از طریق ارتباط و همکاری با موسسات بینالمللی برای بهرهبرداری از تجارب جهانی نیز در بانکداری دیجیتال و تحول دیجیتالی موثر است.
وی در ادامه با اشاره به چالشهای فرهنگی و اجتماعی و موانع فرهنگی و اجتماعی در پذیرش بانکداری دیجیتال و تغییر نگرش مردم گفت: «باید زیرساختهای فناوری اطلاعات و افزایش دسترسی عمومی به خدمات دیجیتالی به منظور ایجاد تحول در نظام بانکداری و حرکت به سمت بانکداری دیجیتال توسعه پیدا کند.»
گفتنیاست؛ نشست تخصصی با موضوع نقد و ارزیابی بانک ها در مسیر تحول دیجیتال در جریان برگزاری نهمین نمایشگاه تراکنش روز سه شنبه ۱۹ دی ماه با اسپانسری شرکت فناوری اطلاعات ناواکو برگزار شد.
- نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی