معاون راهداری اظهار داشت: شاید این نگرانی وجود داشته باشد قیر یارانهای ارائه شده به پیمانکاران در بازار آزاد به فروش برود اما با ساز و کارهایی میتوان جلوی آن را گرفت. یکی از راهها این است که قبل از تحویل قیر از آن پیمانکار تضمین بانکی بگیریم، در این صورت پیمانکاران انگیزهای […]
معاون راهداری اظهار داشت: شاید این نگرانی وجود داشته باشد قیر یارانهای ارائه شده به پیمانکاران در بازار آزاد به فروش برود اما با ساز و کارهایی میتوان جلوی آن را گرفت. یکی از راهها این است که قبل از تحویل قیر از آن پیمانکار تضمین بانکی بگیریم، در این صورت پیمانکاران انگیزهای برای فروش مصالح یارانهای در بازار نخواهند داشت.
رضا اکبری در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اثرگذارش افزایش نرخ تورم در اجرای پروژههای عمرانی و به ویژه راهداری اظهار داشت: به طور قطع نوسانات قیمتی پروژههای عمرانی را با چالش مواجه میکنند و باید توجه داشته باشیم که پروژههای بسیار مهمی مانند رفع نقاط حادثهخیز که به طور مستقیم با ایمنی سفر ارتباط دارد ترکیبی از ۳ عامل نیروی کار، مواد مصرفی و هزینههای جاری هستند و در تمام این اقلام شاهد افزایش قیمت هستیم. به خاطر دارم در سال ۹۶ هزینه رفع ۱۵۰۰ نقطه حادثهخیز ۲۰۰۰ میلیارد تومان بود که همان سال با این عدد توانستیم ۵۰۰ نقطه را برطرف کنیم و تورم باعث شد هزینه ۱۰۰۰ نقطه باقی مانده تا ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما برای کنترل قیمتها و مصون ماندن پروژههای عمرانی از رشد نرخ تورم، تعیین قیمت مصوب برای مصالح ساختمانی مورد مصرف در پروژهها است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در پاسخ به این سوال که ممکن است انتقاداتی به این پیشنهاد وجود داشته باشد مبنی بر اینکه این فرصت رانتی برای فروش مصالح یارانهای در بازار آزاد از سوی برخی از پیمانکاران ایجاد شود، گفت: این موضوع را رد نمیکنم اما شامل تمام پروژهها نمیشود و شاید تنها در یک درصد پروژهها رخ دهد که میتوان ساز و کاری برای جلوگیری از این مسئله پیشبینی کرد. امروز شاید این نگرانی وجود داشته باشد قیر یارانهای ارائه شده به پیمانکاران در بازار آزاد به فروش برود اما با ساز و کارهایی میتوان جلوی آن را گرفت.
اکبری افزود: یکی از راهها این است که قبل از تحویل قیر از آن پیمانکار تضمین بانکی بگیریم، در این صورت پیمانکاران انگیزهای برای فروش مصالح یارانهای در بازار نخواهند داشت. روش دیگر کنترل برای ورود و خروج مصالح در کارگاهها است که میتوان با نظارتهایی خروج مصالح از کارگاه را کنترل کرد.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت اوراق برای پوشش هزینه پروژههای راهداری در سال گذشته اظهار داشت: سال گذشته حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق به بخش راهداری تخصیص داده شد که ما هم بلافاصله تخصیص آن به پروژههای عمرانی انجام دادیم.
معاون راهداری تاکید کرد: یکی از روشهای نوین تامین مالی، استفاده از ابزار بازار سرمایه است که میتوان بخشی از تامین مالیها را از این طریق انجام داد. محل داد و ستدد اوراق هم بازار سرمایه است و تامین مالی از طریق اوراق نه تنها در دنیا بلکه در بسیاری از کشورها مرسوم است اما تداوم این روند میتواند از اعتبار اوراق بکاهد و تامین مالی از این طریق شاید برای میانمدت و کوتاهمدت روشی مفید باشد اما طولانی بودن آن به این معنا که یک دولت برای ۴ سال از طریق اوراق، امور را اداره کند قطعا با شکست مواجه میشود.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری:
نوروز امسال جابهجایی مسافران ۲۸۱ درصد رشد کرد
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری گفت: میزان جابه جایی مسافران در نوروز امسال نسبت به سال ۹۹ رشد ۲۸۱ درصدی داشته است.
داریوش باقر جوان گفت: از ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین، ۵ میلیون و ۸۱۸ هزار مسافر در طرح نوروزی جا به جا شدند که در مقایسه با سال گذشته ۱۷ درصد و در مقایسه با سال ۹۹، ۲۸۱ درصد افزایش داشته است.
به گفته مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری حدود یک هزار و ۸۷ گزارش و شکایت از طریق سامانههای مختلف در خصوص تخلف رانندگان اتوبوس به سازمان راهداری ارائه شده بود که به تمامی مدیران استانها این موضوع را اعلام کردهایم که از هیچ تخلفی در این زمینه چشم پوشی نخواهیم کرد و به تمامی مشکلات رسیدگی خواهد شد.
طبق اعلام سازمان راهداری یکی از اصلیترین شکایت مسافران در این بخش تاخیر در حرکت اتوبوسها بود که در همان روزهای ابتدایی به این مشکل رسیدگی شد.
در دو سال گذشته با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا میزان جا به جایی مسافران بسیار کاهش یافته بود، اما امسال با گسترش تزریق واکسن خوشبختانه جا به جایی مسافران افزایش یافت.