پیشنهاد ایران برای تسریع در اجرایی کردن  پروژه ایجاد «دروازه اکو»
پیشنهاد ایران برای تسریع در اجرایی کردن  پروژه ایجاد «دروازه اکو»

    وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد اجرایی کردن پروژه ایجاد «دروازه اکو» (ECO GATE) بین کشورهای عضو اکو، به منظور بهره‌مندی کشورهای محصور در خشکی از تسهیلات و تخفیفات بندری تسریع شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، رستم قاسمی دیروز (۱۳ بهمن) در سخنرانی مجازی خود در یازدهمین اجلاس وزرای حمل […]

 

 

وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد اجرایی کردن پروژه ایجاد «دروازه اکو» (ECO GATE) بین کشورهای عضو اکو، به منظور بهره‌مندی کشورهای محصور در خشکی از تسهیلات و تخفیفات بندری تسریع شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، رستم قاسمی دیروز (۱۳ بهمن) در سخنرانی مجازی خود در یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو، با تاکید بر اجرایی کردن پروژه ایجاد دروازه مشترک اکو (ECO GATE) بین کشورهای عضو، اظهار کرد: تشکیل کمیته‌ای ازنمایندگان دولت، شرکت‌های کشتیرانی فعال و سازندگان کشتی به منظور افزایش خدمات کشتی‌های رو-رو در دریای خزر پیشنهاد می‌شود. وزیر راه و شهرسازی با ابراز خرسندی از شرکت در یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل سازمان همکاری اقتصادی-اکو و تشکر از کشور ترکیه و تلاش‌های کشورهای عضو و مدیریت دبیرخانه اکو برای برگزاری این نشست بیان کرد: انجام تمهیدات لازم برای الحاق به معاهدات و موافقتنامه‌های بین‌المللی حمل و نقلی و گمرکی و پیگیری جدی‌تر برای تسهیل صدور ویزا و همچنین لغو ویزا بین کشورهای عضو اکو درخواست می‌شود. وی از راه اندازی مجدد قطار باری اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI) در ۳۰ آذر ۱۴۰۰ و وجود ظرفیت ایجاد مسیر ترازیتی جدید در چارچوب این کریدور از چین به اروپا ابراز خرسندی کرد و گفت: مساعدت کشور ترکیه در تامین ناوگان این مسیر و ایجاد تسهیلات مرزی، تعرفه‌ای و گمرکی توسط سه کشور می‌تواند مفید باشد.
قاسمی با پیشنهاد انجام اقدامات موثر توسط دبیرخانه اکو و کشور پاکستان در جذب سرمایه از بانک‌ها و نهادهای بین‌المللی برای ساخت مسیر تفتان-کویته با خط استاندارد و خرید ناوگان مناسب برای سیر در این مسیر، تصریح کرد: رایزنی با نهادهای مالی و کشورها و شرکت‌های توانمند برای تامین مالی پروژه های مسیر کریدور قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-ایران (KTAI) و برگزاری جلسات منظم بین ذینفعان این کریدور بزرگ و اقتصادی ضرورت دارد. وی با ابراز امیدواری از امضای یادداشت تفاهم اجرایی سازی کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنسان-ایران موسوم به KTI در حاشیه نشست سران اکو در ۵ آذر ۱۴۰۰ گفت: تداوم تردد آزمایشی کامیون‌ها (Test Run) در مسیر کریدورهای جاده‌ای KTAL و ITI تحت صحابت تیر، برای شناسایی و رفع موانع پیش روی حرکت منظم کامیون‌ها مفید خواهد بود. انجام اقدامات لازم برای راه‌اندازی قطارهای کانتینری در کریدورهای قدیمی منطقه اکو نظیر کریدور ریلی آلماتی-تهران-استانبول و آلماتی-بندرعباس، ارائه تسهیلات ویژه برای راه‌اندازی سرویس‌های منظم مسافری در منطقه اکو در کلیه بخش‌های حمل و نقل و ضرورت افزایش رفاه اقتصادی و توسعه تجاری منطقه اکو از طریق تکمیل زیربناها، روانسازی بیشتر، روزآمد کردن رویه‌های ترانزیتی و تجارت درون منطقه‌ای و تبدیل آمال و آرزو به برنامه‌ای جامع و عملیاتی از دیگر موارد مطرح شده توسط وزیر راه و شهرسازی در سخنرانی مجازی خود در یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو بود.
در این اجلاس به زیرساخت‌های مناسب حمل و نقلی و گمرکی جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف و آمادگی ارائه خدمات ترانزیتی به کالاهای عبوری به کشورهای منطقه به ویژه کشورهای محصور در خشکی و اقدامات وزرات راه و شهرسازی برای جلوگیری از شیوع کرونا در پایانه‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی و مراکز تجمع کالا و مسافر اشاره شد.
یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ به ریاست عادل کارا اسماعیل اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه و شرکت نبی اف، وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان، ارکین بک اوسواف، وزیر حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان، ظفر حسن، وزیر ارتباطات پاکستان، عظیم ابراهیم، وزیر حمل و نقل تاجیکستان، ایهام ماخاموف، وزیر حمل و نقل ازبکستان، بریک کمالیف، معاون وزیر صنعت و توسعه زیربنایی قزاقستان، مامتخان چاکیف، مدیرکل حمل و نقل و ارتباطات آژانس تحت مدیریت کابینه وزرای ترکمنستان و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شامل بانک توسعه و تجارت اکو، ایرو، اوتیف، UNECE،OSJD برگزار شد.