پیشنهاد ۵ راهکار به وزیر جدید راه و شهرسازی برای بهبود وضعیت حمل و نقل
پیشنهاد ۵ راهکار به وزیر جدید راه و شهرسازی برای بهبود وضعیت حمل و نقل

رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، در حاشیه جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی، ضمن بیان نکاتی در مورد وضعیت فعلی حمل و نقل کشور، به تشریح برنامه‌های خود برای ایجاد اصلاحات اساسی و بهبود فضای حمل و نقل پرداخت. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود گفت که در […]

رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، در حاشیه جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی، ضمن بیان نکاتی در مورد وضعیت فعلی حمل و نقل کشور، به تشریح برنامه‌های خود برای ایجاد اصلاحات اساسی و بهبود فضای حمل و نقل پرداخت.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود گفت که در بخش حمل و نقل ریلی که در همه کشورها به عنوان گونه ایمن و ارزان شناخته می‌شود متأسفانه در کشور ما شرایط خوبی وجود ندارد و فقط ۱۰ درصد حمل بار و مسافر به حمل و نقل ریلی منتقل شده است.
رستم قاسمی همچنین گفت که وضعیت پایانه‌های مسافری و باری دریایی و هوایی ما خوب نیست و فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم.

به جای سکه و دلار، نقدینگی را به پروژه‌های زیربنایی هدایت می‌کنیم
به گفته رستم قاسمی سهم حمل و نقل از GDP (تولید ناخالص داخلی) بسیار ناچیز است، در حالی که برخی از کشورهای همسایه ما که از شرایط ژئوپلتیکی ایران برخوردار نیستند، سهم ۴ تا ۵ برابری در حمل و نقل به GDP کشور خود نسبت به ما دارند، برای حل این مشکل، با روش‌های گذشته و روش‌هایی که فعلاً عمل می‌کنیم به این شاخص‌ها نخواهیم رسید بلکه نیازمند اقدام ملی، جهادی و شجاعانه هستیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد که با بودجه‌های عمومی و جاری کشور حتی یک آزادراه هم نمی‌توانیم بسازیم، باید روش خود را تغییر دهیم و سراغ روش‌های متفاوت مانند سرمایه گذاری بخش خصوصی، داخلی، خارجی، فاینانس، BOT، BOO و تهاتر برای اجرای مگاپروژه ها برویم، باید برای سرمایه گذاری در این بخش تصمیمات مهم اتخاذ کنیم تا به جای آنکه نقدینگی کشور به سمت دلار و سکه و امثال آن برود با جذاب‌تر کردن پروژه‌های زیربنایی، به این بخش هدایت شود.
به گزارش فارس بررسی آمارهای اقتصادی نشان می دهد هر دو حوزه مسکن و حمل و نقل شرایط مطلوبی را تجربه نمی کنند.
برخی از کارشناسان معتقد هستند که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بازار مسکن و همچنین متولی حمل و نقل کشور، که هر دو به عنوان نیاز های جدی و اساسی اقتصاد و به عبارتی پیشران اقتصاد کشور به شمار می‌وند، در شرایط فعلی، کاری سخت پیش رو خواهد داشت.

وضعیت نامطلوب حمل و نقل و عقب ماندگی از اهداف کلان کشور
در همین رابطه محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: باید اذعان کرد که در شرایط فعلی، وزیر جدید راه و شهرسازی چه در حوزه مسکن و چه در حوزه حمل و نقل راه سختی در پیش دارد.
وی می افزاید: مدیریت سال های گذشته این وزارتخانه در حوزه حمل و نقل به صورتی انجام گرفته است که هم اکنون وضعیت نامناسبی را در اغلب شاخص‌های حمل و نقلی شاهد هستیم، از سوی دیگر عقب ماندگی کشور در نیل به اهداف سیاست‌گذاری‌های کلان از جمله چشم انداز ۱۴۰۴ و برنامه ششم توسعه کاملا مشهود است.
شاهجویی ادامه داد: بنابراین وزیر جدید راه و شهرسازی و تیم مدیریتی جدید وزارت راه و شهرسازی راهی سخت در پیش دارند که بدون شک طی کردن این مسیر بدون استفاده از مشورت های کارشناسان و دلسوزان این حوزه امکان پذیر نخواهد بود.
این کارشناس اقتصادی اعلام کرد: هم اکنون وضعیت عملکرد حمل بار و مسافر در سه بخش هوایی، ریلی و جاده‌ای نامطلوب است و با پایین ترین سطح از بهره وری انجام می شود این در حالی است که طبق احکام سیاست‌گذاری کلان حوزه حمل و نقل ابلاغی مقام معظم رهبری، باید از رهگذر افزایش بهره وری و با استفاده از امکانات موجود، ارتقا و بهبود میزان و کیفیت حمل و نقل بار و مسافر در کشور صورت پذیرد.
شاهجویی تاکید کرد: با توجه به شرایط حاکم بر بازار مسکن در کشور، که خود به یک ابرمساله حل نشدنی تبدیل شده است، این دغدغه برای همه فعالان، ذینفعان و کارشناسان حوزه حمل و نقل به وجود آمده است که مساله حمل و نقل تحت الشعاع مساله مسکن با بی توجهی و غفلت مواجه شود،حال آنکه وضعیت حمل و نقل و ترابری کشور نیز نامطلوب است و اهمیت آن کمتر از مساله مسکن نخواهد بود.

مشکلات حمل و نقل حل شدنی است
این کارشناس اقتصاد حمل و نقل به تشریح بحران های موجود در حوزه حمل پرداخت و گفت: هم اکنون وضعیت پروژه‌های زیرساختی نیمه تمام بسیار نامطلوب است و توسعه زیرساخت ها به واسطه نبود تامین مالی مناسب، به میزان مورد نیاز انجام نشده است؛ علاوه بر این، از امکانات موجود و دارایی های در دسترس حوزه حمل و نقل نیز به درستی بهره برداری نمی شود و چه در حوزه حمل و نقل جاده ای و چه در حوزه حمل و نقل ریلی با بحران بهره وری مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، مساله مهمی چون ترانزیت که بخش اعظمی از مسئولیت آن متوجه وزارت راه و شهرسازی است، در سالهای اخیر با غفلت و بی توجهی دست و پنجه نرم کرده است.

پنج اقدام ضروری که وزیر جدید راه و شهرسازی باید در دستو کار قرار دهد
شاهجویی راهکارهایی چون اصلاح نظام های تامین مالی پروژه های عمرانی، ایجاد طرح جامع حمل و نقل و الزام دستگاه ها به تبعیت از آن در ایجاد پروژه های جدید و نگاهداشت دارایی های موجود، بهبود عملکرد و ارتقا بهره وری در استفاده از دارایی های حمل و نقلی از رهگذر استفاده از فناوری های روز و اصلاح ساختار حکمرانی شرکت‌ها و دستگاه‌های تابعه وزارت راه، توسعه و تفویض اختیارات تصدی گرایانه وزارت راه و شهرسازی به صندوق توسعه حمل و نقل و بهبود بازار حمل و نقل از مسیر اصلاح نرخ تعرفه‌های دستوری و اقدامات نرم افزاری را به عنوان ضروری ترین و مورد نیازترین اقدامات وزیر جدید راه و شهرسازی عنوان کرد. این کارشناس اقتصاد حمل و نقل افزود: اجرای چنین راهکار هایی به عزمی جدی برای اصلاح وضعیت حمل و نقل کشور نیاز دارد تا به واسطه آن بتوان بحران های موجود در این حوزه را با کمترین هزینه برطرف کرده و سهم حمل و نقل در اقتصاد ملی را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.