پیش بینی اعتبار برای تکمیل راه‌آهن لرستان
پیش بینی اعتبار برای تکمیل راه‌آهن لرستان

وزیر راه و شهر سازی در سفر به استان لرستان از طرح توسعه فرودگاه خرم آباد بازدید کرد و از اتمام این طرح تا ۲۲ بهمن خبر داد. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به منظور بازدید و افتتاح پروژه های راه و شهرسازی استان لرستان وارد فرودگاه خرم آباد شد و مورد استقبال مدیران ارشد […]

وزیر راه و شهر سازی در سفر به استان لرستان از طرح توسعه فرودگاه خرم آباد بازدید کرد و از اتمام این طرح تا ۲۲ بهمن خبر داد.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به منظور بازدید و افتتاح پروژه های راه و شهرسازی استان لرستان وارد فرودگاه خرم آباد شد و مورد استقبال مدیران ارشد استان و نمایندگان مردم در لرستان قرار گرفت‌.
وی در بدو ورود از پروژه توسعه فرودگاه خرم‌آباد بازدید کرد. توسعه سطوح پروازی، تطویل باند، توسعه «اپرون»، بهسازی جاده حفاظتی، توسعه ترمینال و احداث ساختمان «پاویون» از جمله بخش‌های طرح توسعه فرودگاه خرم آباد است که ضرورت دارد در این سفر به نتیجه برسد.
قاسمی در فرودگاه خرم‌آباد و در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اقدامات بزرگی که انتظار می‌رود به انجام برسد، احداث راه آهن است که هم خواسته مردم لرستان و هم یک خواسته ملی است. به همین دلیل اعتباری پیش‌بینی شده که احداث این خط اهن سرعت بگیرد. با پیمانکار نیز جلسه‌ای داشتیم و قرار شد ظرف ۱۰ روز آینده یک برنامه زمانبندی اجرایی به وزارت راه و شهرسازی ارائه شود. پیش بینی این است که بین ۳ تا ۴ سال این پروژه به اتمام برسد و دولت نیز منابع مالی آن را تامین خواهد کرد. بنابراین این طرح پس از این سفر سرعت خواهد گرفت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه غیر از راه‌‌آهن برای توسعه راه‌های استان نیز برنامه‌ریزی شده است، گفت: بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده که فردا در جلسه شورای اداری استان توزیع خواهد شد.
قاسمی سپس به موضوع مسکن اشاره کرد و ادامه داد:  موانعی بر سر راه تامین زمین در استان لرستان وجود دارد که برطرف خواهد شد تا طرح نهضت ملی با سرعت پیش برود.
این عضو کابینه سیزدهم با اشاره به طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد نیز گفت:  این طرح مراحل نهایی خود را طی می‌کند و  حداکثر تا ۲۲ بهمن ماه به اتمام خواهد رسید.
وی ادامه داد: در مورد پروازهای فرودگاه نیز، با خبر شدم که تعداد پروازهای فرودگاه کم است. در این مورد تدبیری خواهیم اندیشید که خواسته مردم را اجرایی کنیم.
قاسمی در انتها با اشاره به ضرورت ورود بخش خصوصی به حوزه ساخت راه‌ها گفت: در بودجه ۱۴۰۱ قانونی پیش‌بینی کردیم که با تصویب آن بسیاری از آزادراه‌ها و بزرگراه ها توسط بخش خصوصی احداث خواهد شد. در واقع سرمایه گذاری در این حوزه را برای بخش خصوصی شیرین و جذاب کردیم.

پیش‌بینی اعتبار برای بازسازی محور خرم‌آباد-پل دختر
وزیر راه و شهرسازی از پیش‌بینی اعتبار برای بازسازی محور خرم‌آباد-پل دختر خبر داد. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر خود به استان لرستان از محور خرم‌آباد-پل دختر بازدید کرد. قاسمی در جریان این بازدید و در جمع خبرنگاران گفت: بخش قابل توجهی از ابنیه محور خرم آباد-پل دختر در سیل ۹۸ تخریب شده است.
وی ادامه داد: بازسازی این محور در ۴ قطعه برنامه ریزی شده که دو قطعه آن در حال انجام است و برای قطعه سوم نیز پیمانکار انتخاب شده و به زودی پروژه تحویل پیمانکار خواهد شد.
قاسمی با بیان اینکه اتمام این پروژه برای پل دختر مهم است، گفت: بخشی از اعتبار بازسازی این محور در سفر آقای رییس جمهور و بخشی دیگر از طریق بانک‌ها تامین شده است. باقی اعتبارات نیز تامین خواهد شد که نیاز مردم پل دختر تا پایان دولت پاسخ داده شود.
وی با اشاره به سایر پروژه‌های راهسازی در استان لرستان افزود: برای ۴ خطه کردن حدود ۲۰۰ کیلومتر از راه های استان در سفر استانی رییس جمهور  اعتبار پیش‌بینی شده که امیدواریم تا پایان دولت ۴ خطه کردن مبادی ورودی و خروجی به استان به اتمام برسد.
وزیر راه و شهرسازی در انتها با اشاره به پروژه آزادراه خرم‌آباد-اراک گفت: احداث آزادراه از خرم آباد تا بروجرد به اتمام رسیده و برای قطعه بعدی پیمانکار انتخاب شده است. این پروژه با مشارکت وزارت راه و شهرسازی به انجام خواهد رسید.

 

با تاکید وزیر راه و شهرسازی انجام شد؛
بهره برداری از ساختمان صندوق توسعه حمل و نقل

با تاکید وزیر راه و شهرسازی ساختمان صندوق توسعه حمل‌ونقل بهره‌برداری شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با تاکید رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی روز ۱۷ آذرماه ساختمان صندوق توسعه حمل‌ونقل مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
در مراسم بهره‌برداری از ساختمان صندوق توسعه حمل و نقل، سلیمانیان معاون توسعه منابع وزرات راه و شهرسازی، اعضای هیئت عامل دانش جعفری ، ابراهیم محمدی و سبحان نظری حضور داشتند. همچنین از دیگر اعضای حاضر در مراسم بهره‌برداری از ساختمان صندوق توسعه حمل‌ونقل، امیدی مدیر کل رفاه و‌پشتیبانی و جمعی از همکاران وزارت راه و شهرسازی بودند.
تأسیس صندوق توسعه حمل و نقل طبق ماده ۱۶۲ قانون برنامه ۵ ساله پنجم قانونی شده است و بعدها به ماده ۴۸ قانون احکام دائمی برنامه‌های ۵ ساله هم افزوده و  دائمی شد.
۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۸، هیئت وزیران در نشستی با اساسنامه تدوین شده برای تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل کشور موافقت کرد و معاون اول رئیس جمهور، راه اندازی این صندوق را به وزرای راه و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.
این صندوق با سرمایه اولیه ده‌هزارمیلیارد ریال از منابع عمومی دولت و یكصد و نود هزار میلیارد ریال از دارایی‌های دولت كه در اختیار وزارت راه و شهرسازی، سازمان‌ها و شركت‌های تابعه و وابسته به آن قراردارد و با استفاده از منابع پیش‌بینی‌شده در این ماده و نیروی انسانی موجود وزارت راه‌وشهرسازی و با شخصیت حقوقی مستقل دولتی وابسته به وزارت راه و شهرسازی تشكیل و طبق اساسنامه خود و در چهارچوب مصوبات هیأت امناء خود كه متشكل از وزاری راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور است، با محوریت موارد ذیل فعالیت می‌کند:
۱- شرایط و مقررات فعالیت، منابع، مصارف، انحلال، اركان صندوق، وظایف و اختیارات هیأت امناء و هیأت عامل، به موجب اساسنامه آن صندوق است كه بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور، حداكثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
۲- در صورت انحلال صندوق، كلیه اموال و دارایی‌های آن پس از كسر تعهدات و بدهی‌ها، به دولت تعلق دارد.
۳- فعالیت‌های صندوق از هرگونه مالیات و عوارض معاف است.
۴- منابع صندوق نیز عبارتند از:
الف- سرمایه اولیه دولت از طریق سازوكار بودجه‌های سنواتی تأمین می‌شود.
ب- تمام یا بخشی از عوارض خودرو، جاده، سوخت كه در قوانین درج گردیده است براساس اساسنامه مصوبه هیأت دولت.
پ- درآمدهای حاصل از طرحهای دولتی كه بهره‌برداری و نگهداری آن به بخش غیردولتی واگذار می‌شود.
ت- درآمدهای حاصل از پروژه‌های مشاركتی كه استهلاك اصل و فرع سرمایه‌گذاری آن اتمام‌یافته و به دولت منتقل شده است.
ث- درآمد حاصل از واگذاری املاك و اراضی مازاد وزارت راه و شهرسازی
۵- انجام كلیه عملیات پولی صندوق صرفاً از طریق بانك‌های دولتی و غیردولتی طرف قرارداد عاملیت با صندوق، صورت می‌گیرد. صندوق موظف است منابع مالی خود را صرفاً در بانكهای طرف قرارداد، سپرده‌گذاری نماید و اعطای تسهیلات و ارائه تضامین به متقاضیان متناسب با سپرده‌گذاری صندوق نزد بانك های عامل صورت می‌پذیرد.