معاون وزیر راه و شهرسازی طالقان- هشتگرد را یکی از مرتفعترین محورهای کشور دانست و گفت: بهرهبرداری از این محور با کاهش ۳۵ کیلومتری طول مسیر، زمان سفر به طالقان را نسبت به راه موجود یک ساعت کوتاهتر میکند. خیراله خادمی صبح امروز در بازدید از محور طالقان- هشتگرد گفت: این مسیر یکی از صعبالعبورترین […]
معاون وزیر راه و شهرسازی طالقان- هشتگرد را یکی از مرتفعترین محورهای کشور دانست و گفت: بهرهبرداری از این محور با کاهش ۳۵ کیلومتری طول مسیر، زمان سفر به طالقان را نسبت به راه موجود یک ساعت کوتاهتر میکند.
خیراله خادمی صبح امروز در بازدید از محور طالقان- هشتگرد گفت: این مسیر یکی از صعبالعبورترین محورهای در حال اجرای کشور است و با توجه به ارتفاع و سازند زمینشناسی پیچیده در منطقه، عملیات اجرایی در این منطقه با سختی بیشتری انجام میشود.
وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و برودت هوا فصل کاری در این محدوده کوتاه است و بیشتر عملیات اجرایی در شش ماه نخست سال انجام میشود.
وی با اشاره به شدت بارشها در اوایل سالجاری خبر داد: شدت بارندگی ها در منطقه به حدی بود که زمین در بخشهایی از مسیر دچار رانش شد و در حال حاضر مشغول رفع نقاط لغزشی محور هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بهرهبرداری از این محور را گام مهمی در سهولت دسترسی به شهرستان طالقان ذکر کرد و اظهار داشت: بهرهبرداری از این محور با کاهش ۳۵ کیلومتری طول مسیر، زمان سفر به طالقان را نسبت به راه موجود یک ساعت کوتاهتر میکند و با توجه به مشخصات پایین محور موجود، این مسیر ضمن افزایش سرعت، ایمنی بیشتری به همراه خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۸۵ درصد اعلام کرد و گفت با توجه به کوهستانی بودن مسیر تاکنون ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این پروژه هزینه شده است که ارزش ریالی امروز آن معادل ۲۵۰ میلیارد تومان است.
وی تونل در دست اجرای این محور را جزو مرتفعترین تونلهای در دست ساخت کشور دانست و اظهار کرد: تونل قطعه دوم این پروژه ۹۶۰ متر طول دارد که با پیشرفت فیزیکی ۱۴ درصد در حال اجرا است.
گفتنی است که طرح ایجاد شهرهای جدید به منظور پاسخگویی به نیاز گسترده به مسکن و جلوگیری از شهرهای خودرو در منطقه شهری کلانشهرها مطرح و به عنوان یک سیاست و ضرورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفت. در اواخر سال ۱۳۶۴ هیئت دولت واگذاری ۰۰۰/۱۶ هکتار زمین را جهت ایجاد شهرهای اقماری به وزارت مسکن و شهرسازی تصویب و ابلاغ نمود. مسئولیت اجرای این طرح به عهده وزارت مسکن و شهرسازی و مکان یابی و تملک زمین و تهیه و طرح و اجرا از طریق شرکت عمران شهرهای جدید و شرکتهای تابعه مورد پیگیری مستمر قرار گرفت.
در سال ۱۳۶۷ قرارداد تهیه طرحهای مطالعاتی و طرح جامع چند شهر جدید در منطقه شهری تهران با مهندسین مشاور مختلف ایرانی منعقد گردید. در سال ۱۳۶۸ ایجاد این شهرها و مکان آنها به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید، که شهر جدید هشتگرد با ۵۰۰ هزار نفر در محور غرب از جمله این شهرها است. سال ۱۳۷۰ شورای عالی معماری و شهرسازی اجرای این طرح را به شرکت عمران شهر جدید هشتگرد سپرد و در دوره دوم شورای شهر، نام مِهستان برای شهر جدید هشتگرد مصوب شد که همچنان در حال سپری کردن سیر اداری تغییر نام است.
دسترسی به شهر جدید هشتگرد از طریق آزادراه کرج ـ قزوین تأمین میگردد که این بزرگراه در آینده بوسیله سه تقاطع غیر همسطح به شهر مرتبط خواهد شد. علاوه بر این وجود راه شوسه تهران قزوین و راه آهن سراسری در جنوب شهر قدیم هشتگرد و همچنین ادامه راهآهن برقی سریعالسیر تهران هشتگرد (خط ۵ متروی تهران) بزودی به مرحله بهرهبرداری خواهد رسید.