فضای تشدید تحریم ها سرعت پیشرفت بندر چابهار را تشدید کرده است و ضرورت دارد اجرای نهضت انبارسازی در این بندر سرعت گیرد. چابهار می تواند به یکی از قطب های تولید و صادرات فولاد کشور تبدیل شود. چابهار، گوهری در جنوب شرقی کشور با امکاناتی منحصر به فرد است و در […]
فضای تشدید تحریم ها سرعت پیشرفت بندر چابهار را تشدید کرده است و ضرورت دارد اجرای نهضت انبارسازی در این بندر سرعت گیرد. چابهار می تواند به یکی از قطب های تولید و صادرات فولاد کشور تبدیل شود. چابهار، گوهری در جنوب شرقی کشور با امکاناتی منحصر به فرد است و در شرایط تحریم و فشارهای بین المللی بر کشورمان می تواند نقش مهمی در ورود کالاهای اساسی داشته باشد.
طول این استان هزار و ۱۰۰ کیلومتر و گستره آن به اندازه چندین کشور اروپایی است و سیستان و بلوچستان رنگین کمانی از معادن و تنوع اقلیمی است.
این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بندر چابهار با ایجاد زیرساخت ها، دسترسی های دریایی و تجهیزات جدید، قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد.
محمد راستاد در اینباره گفت: در مسیر مهم تجارت جهانی که مهم ترین آن مسیر شرق به غرب است، بندر چابهار کمترین فاصله و حداقل انحراف دارد که یک مزیت راهبردی برای بندر چابهار به شمار میآید.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافقنامه دالان چابهار به بین سه کشور هند، افغانستان و ایران، افزود: از جمله مزیت های بندر چابهار، محدوده بازار بسیار گسترده این بندر است که شامل کشور های ساحلی اقیانوس هند، کشورهای شرق آفریقا، برخی کشورهای جزیره العرب، از یک طرف و کشور افغانستان و آسیای میانه از سمت دیگر می شود.
وی خاطرنشان کرد: بندر چابهار اولین بندری است که موفق شده ایم در قالب قرارداد BOT، اپراتور بین المللی برای آن جذب کنیم.
راستاد ظرفیت جذب سرمایه گذاری خارجی « را از دیگر مزیت های بندر چابهار عنوان کرد و گفت: اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدمات این سازمان برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، تاکید کرد: با ایجاد زیر ساخت ها در فاز اول و بخشی از فاز دوم طرح توسعه بندر چابهار، این بندر از یک بندر فصلی به جهت نداشتن حوضچه آرامش در فصل مونسون، به بندر تبدیل شده است که در تمام طول سال قادر است به خطوط کشتیرانی خدمات بندری و دریایی بدهد.
راستاد با بیان اینکه بندر چابهار در اوج تحریم ها روند مثبت بالای ۳۰ درصد در عملیات تخلیه و بارگیری را تجربه کرده است، گفت: بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است.
به گفته راستاد با راه اندازی خط ترانزیت هندوستان به افغانستان از طریق چابهار ، این مسیر رسمیت خودش را پیدا کرد و قابلیت بندر چابهار اثبات شد.
فراهم شدن بستر مناسب بهره گیری تجار و صاحبان کالا از مزايای مناطق آزاد در چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر فعالین اقتصادی و صاحبان کالا از مزايای قانون مناطق آزاد بهره مند هستند و مشکلی در ارائه خدمات تخصصی دریایی و بندری، وجود ندارد.
بهروز آقایی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در واکنش به خبری مبنی بر اینکه اختلاف منطقه آزاد و ادارهکل بنادر سیستان و بلوچستان بر سر حاکمیت دو بندر چابهار موجب شده با وجود ابلاغ قانون الحاق، قوانین منطقه آزاد بعد از چهار ماه هنوز در بنادر چابهار جاری نشود، اظهار داشت: خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا که اقدام به جابجایی کالا از طریق بندر چابهار می کنند، علاوه بر بهره مندی از تخفيفات منطقه آزاد در ترخیص کالاهای تجاری، مشمول تخفیفهای ویژه در تعرفههای دریایی و بندری وارده بر کالا و کشتی نیز میشوند که موجب کاهش هزینه تمام شده واردات، صادرات و ترانزیت کالا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این تخفیفات شامل عوارض و هزینه های وارده بر کشتی، هزینههای انبارداری و باربری کالا می شود، تصریح کرد: در حال حاضر بستر مناسب بهره گیری تجار و صاحبان کالا از مزايای قانون تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد فراهم شده است. لذا مسئولان این اداره کل و منطقه آزاد در حال ایجاد فرآیندی برای هم افزایی و تقریب بیشتر در افزایش بهره گیری ذینفعان از این مزایا هست.
وی ادامه داد: مطمئنا هدف مشترک کلیه مدیران تسهیل و تسریع جریان ورود خروج کالا، کاهش هزینه های سرمایه گذاری و از همه مهمتر رضایتمندی مشتریان و ذینفعان بندری و اقتصادی خواهد بود که برآیند کلیه بسترهای نرم افزاری، فرآیندی و سخت افزاری توسعه منطقه و بهره مندی مردم از امکانات موجود خواهد بود. لذا هیچ اختلافی در حاكميت و اجرای امور تخصصي وجود ندارد.
آقایی تصریح کرد: میانگین تخفیف ۷۰ درصدی در کلیه ردیف های حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتی های کانتینری در صورت ایجاد خط منظم کشتیرانی، تخفیف حداقل ۳۰ درصد در هزینه های تخلیه و بارگیری کانتینر (THC) نسبت به سایر بنادر جنوبی کشور از جمله مزایای انتخاب این بندر برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی است.
وی اذعان کرد: تخفیف ۷۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی و ۸۵ درصد در انبارداری کانتینرهای صادراتی، تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه باربری و انبارداری وارده بر کالاهای غیر کانتینری نسبت به سایر بنادر کشور از دیگر مزایای این بندر استراتژیک است.