چراغ دیپلماسی روشن !
چراغ دیپلماسی روشن !
در دکترین سیاسی جمهوری اسلامی ایران جنگ و درگیری همواره آخرین گزینه بوده است که آن هم نه به شکل تهاجم که ساخت و ماهیت دفاعی دارد. چند ساعت پس از شلیک موشک‌های بالستیک از داخل مرزهای ایران به سمت اسراییل، «مسعود پزشکیان» به‌منظور شرکت در مجمع همکاری کشورهای آسیایی به قطر رفت.

هدف نخستین از این سفر، گسترش تعاملات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بود اما در همین سفر با وزیر امور خارجه عربستان سعودی و برخی مقامات دیگر از کشورهای منطقه دیدار و بر ضرورت بازگشت صلح تأکید کرد.
اوضاع منطقه در زمانی که رییس‌جمهوری تصمیم به سفر گرفته بود مشخصاً به دلیل تهدیدهای تند رژیم صهیونیستی مبنی بر واکنش سریع به حمله موشکی ایران به حدی متشنج بود که خبرنگار صدا و سیما از مسعود پزشکیان پرسید آیا نمی‌ترسد از این‌که در چنین شرایطی به سفر برود. همچنین دو فروند هواپیمای جنگی نیز هواپیمای حامل رییس‌جمهوری را اسکورت کردند که همه این موارد حکایت از جدی بودن احتمال حمله تلافی‌جویانه اسراییل به هواپیمای رییس‌جمهوری داشت.
در چنین شرایطی مسعود پزشکیان به این سفر رفت و پیغام صلح را به سران کشورهای منطقه و رسانه‌های جهان ارائه کرد و چه بسا همین پیغام‌ها موجب شد ایالات متحده و برخی کشورهای غربی تل‌آویو را به خویشتن‌داری توصیه کردند و تا این لحظه اسراییل دست به اقدامی نزده است هرچند تهران نیز صراحتاً گفت در صورت چنین خطایی از سوی اسراییل، به واکنشی گسترده دست خواهد زد.
همچنین در میانه‌ی اوج درگیری‌ها در منطقه «سید عباس عراقچی» نیز وارد بیروت شد آن هم در شرایطی که فرودگاه لبنان در تیررس مستقیم متجاوزان اسراییلی قرار دارد.سخنگوی وزارت خارجه که در این سفر حضور دارد در توئیتی نوشت: «همین الان در فرودگاه بین‌المللی بیروت فرود آمدیم. هیأت ما به ریاست وزیر امورخارجه عراقچی و همراهی دو نماینده مجلس و رییس جمعیت هلال احمر، با مقام‌های عالی‌رتبه لبنان دیدار خواهد کرد. محموله‌ای شامل ۱۰ تن مواد غذایی و دارویی به عنوان بخشی از کمک‌های بشردوستانه ایران، تقدیم لبنان خواهد شد.» از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پرسیده شد چرا در شرایط ناامن، به لبنان سفر کرد و وی نیز در پاسخ گفت انجام مأموریت برای ما اهمیت دارد. این سفرها و برنامه‌های ویژه و اظهارنظرهای رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه تأییدی بر این حقیقت است که جمهوری اسلامی ایران هرگز به جنگ و تنش به‌عنوان راه اول یا تنها گزینه نظر ندارد و حتی در میانه جنگ و تنش نیز چراغ دیپلماسی را روشن نگاه می‌دارد. امروز و در میانه جنگ بی‌هدف اسراییل علیه فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و ایران که نتیجه نهایی جز ضعف و نابودی این کشور را به همراه نخواهد داشت و در شرایطی که بسیاری از کشورهای منطقه، در خانه امن خود نشسته‌اند، مقامات تهران ضمن این‌که اقتدار حقیقی خود را به رخ اقتدار پوشالی اسراییل کشیدند، تلاشی جدی در دست دارند تا منطقه به صلح و آرامش نسبی برسد. پیام دولت چهاردهم به کشورهای منطقه که اتفاقاً مورد دلگرمی مردم و سیاسیون این کشورها شد این است که ضمن این‌که با هر تهدیدی در گام نخست برخورد و هر تجاوزی را در نطفه خفه خواهد کرد، به دنبال آتش‌افروزی در منطقه نیست و ارزش صلح را می‌داند و گسترش جنگ را نمی‌خواهد.
رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته نیز همین خط تحلیلی را تبیین فرمودند و ضمن تأکید بر حق دفاع مشروع، کشورهای منطقه را به وحدت دعوت کردند.
در نقطه مقابل این دیدگاه، رژیم صهیونیستی قرار دارد که تلاش دارد با جنگ‌افروزی به اهداف خود دست یابد و از هر طرح صلح و آرامشی طفره می‌رود.
اسراییل امروز و به طور خاص دولت بنیامین نتانیاهو در شرایطی است که ادامه و بقای خود را در جنگ و تنش می‌بیند و اتفاقاً گسترش دامنه جنگ و درگیری از فلسطین به لبنان و سوریه و یمن تا جمهوری اسلامی ایران هدف واقعی اوست و یکی از راه‌های برهم زدن بازی وی، تلاش برای آرام کردن منطقه و رسیدن به صلح و آتش‌بس در اراضی اشغالی است.
نکته نهایی این است که دولت چهاردهم در یک دست، برنامه دارد که درصورت اقدامات ماجراجویانه از سوی تل‌آویو، آن را بی‌پاسخ نگذارد و در دست دوم با چراغ دیپلماسی جلو می‌رود تا به نقطه‌ای که هدف‌گذاری کرد برسد و این ابتکاری است که قطعاً به نتیجه خواهد رسید.