چراغ قرمز دولت به واردات گندم
چراغ قرمز دولت به واردات گندم
علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه دومین سفر استانی هیأت دولت به استان قم گفت: در سال ۱۴۰۰ که میزان تولید گندم ما 4.5 میلیون تن بود، 7 میلیون تن گندم وارد کشور شد.

گروه اقتصادی جمله، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه دومین سفر استانی هیأت دولت به استان قم گفت: در سال ۱۴۰۰ که میزان تولید گندم ما ۴٫۵ میلیون تن بود، ۷ میلیون تن گندم وارد کشور شد. این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۳ میلیون تن تقلیل یافت چون تولید ۷٫۵ میلیون تن گندم رسید. به نقل از صدا وسیما او افزود: سال گذشته میزان تولید گندم در کشور ۱۰٫۵ میلیون تن بود؛ بنابراین یک میلیون تن واردات گندم داشتیم، اما امسال به خودکفایی کامل می‌رسیم و وارداتی نخواهیم داشت. مهاجر یکی از چالش‌های رشد تولید از مسیر بهره‌وری را کوچک شدن اراضی در کشور مطرح و تاکید کرد: مسئله کوچک شدن اراضی با بهره‌وری منافات دارد، برنامه اصلی ما این است که با همراهی و کمک علما، مسئولین و مردم از کوچک شدن اراضی با هدف ساماندهی تولید جلوگیری کنیم.
آخرین گزارش گمرک، بیانگر آن است که در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۴ میلیون و ۴۵۵ هزار تن گندم معمولی به ارزش بیش از دو میلیارد دلار از مبادی مختلف وارد کشور شده است. جزئیات این بررسی نشان می‌دهد در سال گذشته واردات گندم از روسیه، آلمان، امارات متحده عربی سهم عمده‌ای از نیاز وارداتی گندم کشور را پاسخ داده‌ است. بنابه آمار گمرک، روند واردات گندم در سال ۱۴۰۲ نزدیک به یک میلیارد دلار (۹۹۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش، کاهش داشته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرد که در امور زراعت خواستار احیای ردیف بودجه گندم است و ادامه داده بود: در سال‌های گذشته گندم دارای ردیف بودجه بود که حذف شد، بنابراین از دولت انتظار می‌رود که برای خودکفایی در تولید این کالای اساسی ردیف بودجه آن احیا شود. مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، نیز در دومین رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی در ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ با بیان اینکه خرید تضمینی گندم امسال از ۹٫۷ میلیون تن عبور کرده است، عنوان کرده بود: این میزان خرید نسبت به سال گذشته ۲٫۵ میلیون تن افزایش دارد.
او همچنین نیاز گندم کشور را ماهانه یک میلیون تن عنوان کرده بود و نیاز بخش صنعت را نیز حدود ۱٫۵ میلیون تن دانست و اظهار داشت: در مجموع با ۱۳٫۵ میلیون تن تولید گندم، ایران به خودکفایی کامل می‌رسد.
لازم به ذکر است که حجم کل تولید غله در ایران در سال ۲۰۲۳میلادی به ۲۱میلیون تن رسیده بود و ایران چهارمین کشور در آسیاست که بیشترین میزان ذخایر غلات را دارد. میزان کل تولید غلات ایران در سال ۲۰۲۳میلادی به ۲۱میلیون و۱۰۰هزار تن رسیده است که نسبت به سال گذشته میلادی ۲درصد رشد نشان می‌دهد. ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ بالغ بر ۲۰میلیون و ۶۰۰هزار تن غله تولید کرده بود. براساس این گزارش تولید گندم ایران نیز که در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۳میلیون تن اعلام شده بود، در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۵۰۰هزار تنی مواجه شده و به ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تن رسید.
تولید شلتوک برنج هم ۳میلیون و ۵۰۰هزار تن اعلام شده که نسبت به سال قبل از آن تغییری نداشته است. تولید سایر غلات ایران نیز در سال ۲۰۲۳ بدون تغییر نسبت به سال قبل در سطح ۴.۱ میلیون تن باقی مانده است. این گزارش همچنین از افزایش ۱۰۰ هزار تنی ذخیره غلات ایران خبر داده و اعلام کرده است که ذخایر غلات ایران به ۱۲میلیون و ۱۰۰هزار تن رسیده است.
ایران با این حجم ذخایر غلات در رتبه چهارم آسیا قرار گرفته است. چین با ۳۹۹میلیون تن ذخیره در رتبه اول قرار دارد؛ هند با ۶۴میلیون تن و ترکیه با ۱۲میلیون و ۷۰۰هزار تن به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر به‌خود اختصاص داده‌اند.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی